Den kinesiske bilkoncern Geely Holding Group har lanceret NordThor, sin femte generation af metanol-elektrisk hybridteknologi i Kina.
I første omgang fås den nye teknologi kun på hjemmemarkedet.
NordThor reducerer ifølge Geely driftsomkostningerne med op til 52 pct. sammenlignet med benzin eller diesel og muliggør renere og mere effektiv mobilitet, oplyser koncernen.
Fleksibel teknik
NordThor er udviklet til at revolutionere kommerciel transport – og tilbyder et alternativ til traditionelle motorer, der kombinerer lave driftsomkostninger, begrænset udslip og lang rækkevidde.
Der er tale om en fleksibel teknik, der er i stand til at bruge metanol, benzin og elektrisk energi i et enkelt system.
Hybrid drivline
Den nye NordThor-teknologi er baseret på en hybrid drivlinje, der kombinerer en metanolgenerator med en elmotor, hvilket muliggør kørsel med lave emissioner.
Der er tale om en termisk effektivitet på 48 pct, som ifølge Geely er den højeste i verden i sin kategori, og man kan blande methanol og benzin i et hvilket som helst forhold i samme tank.
Indbygget i en Farizon SV
Geely viste på Shanghai Motorshow det nye methanol-system indbygget i en Farizon SV – det første køretøj, der tilbydes med methanol-REV-rækkevidde-forlænger. Farizon har været et par år på det kinesiske marked.
Systemet kombinerer både 100 pct. elektrisk og hybrid fremdrift for at reducere emissioner uden at det er sværere at betjene bilen.
750 km. uden opladning
Farizon med methanol teknol kombinerer et elektrisk batteri med en methanol-generator, så den kan køre op til 750 km uden genopladning, lyder det fra Geely.
Man kan vælge mellem fem batterikonfigurationer – velegnet til flåder med variable ruter eller lange afstande.
Med metanol tanker man hurtigt, og der er driftsbesparelser med reduktioner på mellem 32- og 52 pct – sammenlignet med benzin- eller dieselmodeller – er oplysningen fra det kinesiske selskab.
20 års erfaring
Med mere end 20 års erfaring inden for metanolteknologi er Geely positioneret som en global leder inden for bæredygtige mobilitetsløsninger.
I øjeblikket bruger mere end 50.000 køretøjer fra Geely denne teknologi – og har tilbagelagt mere end 23.000 millioner kilometer.
Til søs
NordThor-teknologien er også blevet tilpasset skibsfarten med Visional 001, verdens første flodbåd drevet af et hybrid metanol-elektrisk system.
Båden, der blev søsat i september i Hangzhou, opnår netto-nul-emissioner, når det kører på grøn metanol og en kombineret rækkevidde på 1.500 km, et godt stykke over de 250 km, der i øjeblikket tilbydes af konventionelle elektriske fartøjer.
Denne milepæl markerer begyndelsen på en bæredygtig og skalerbar transformation i den globale shipping- og shippingindustri, udtaler man hos Geely.
Farizon i hele Europa
Imens lanceres Farizon SV i flere og flere lande i Europa – foruden andre strategiske markeder som en del af Farizon Autos globale udvidelsesplan.
Efter at have solgt 300.000 varebiler i Kina sidste år, har Farizon Auto lanceret en aggressiv eksportstrategi med Farizon SV.
I Europa er der nu mere end 60 salgssteder og 69 servicesteder – og tillige tilstedeværelse i 25 lande.
Store i Europa
Mærket har etableret et omfattende distributionsnetværk i Europa.
Der er allerede salg i Belgien, Bulgarien, Danmark, Grækenland, Holland, Kroatien, Portugal, Rumænien, Slovakiet, Slovenien, Spanien, Storbritannien, Tjekkiet, Ungarn og Østrig.
Snart følger Frankrig, Italien, Norge, Polen, Sverige, Schweiz, Tyrkiet og Tyskland.
Lokale forhandlere
“Europa er nøglen til at opbygge et globalt omdømme. Derfor arbejder vi med lokale forhandlere, der kender deres marked bedre end nogen anden,” siger Cook Xue, administrerende direktør for Farizon Auto International.
Den modulære GXA-M-platform i Farizon SV er udviklet eksklusivt til segmentet mellemstore og store varevogne, som betyder, at der er potentiale for nye udgaver af bilen.
Køretøjet vil senere også kunne fås som minibus og som camper.
Danmark begynder nu
Herhjemme fejrer Farizon SV premiere på Fleet Network Expo-transportmessen, der foregår på torsdag den 6. november fra klokken 8.30 i Lokomotivhallen i København.
Andersen Motors A/S med domicil i Køge – kendt for import af personbilerne Suzuki og Aiways – har udvider sit sortiment med Farizon SV om import af elektriske varebiler til det danske marked.
Investering i fremtiden
”Salget af elektriske varebiler har indtil nu haltet noget efter personbilerne, men udviklingen går stærkt. Rækkevidde og lastevne matcher nu brugernes behov, og vi forventer en markant stigning i efterspørgslen,” siger Stig Jensen, adm. direktør hos Andersen Motors.
Han peger på, at aftalen med Farizon er en investering i fremtiden.
”Med SV-modellen tilbyder vi en attraktiv pakke med høj værdi for pengene, hurtig opladning og markedets bedste garantier,” siger Stig Jensen.
–
NordThor System:
• Termisk virkningsgrad på mere end 48 pct.
• Kompatibilitet med flere brændstoffer (methanol, benzin og elektrisk)
• Optimeret forbrænding med intelligent blandingsanalyse
• Reducerede emissioner og lavere CO2-fodaftryk



