FCA – Fiat Chrysler Automobiles – og PSA – Peugeot A/S – vil slå pjalterne sammen. Det skriver amerikanske Wall Street Journal. I går valgte PSA-ledelsen så at godkende fusionen – og det er et kæmpe skridt på vejen.
Begge koncerner melder ud, at man er i dialog – og det har betydet, at aktierne er gået op. Alene FCA akrier med 7,5 pct.
PSA chef Carlos Tavares er endt som en ekspert i at sanere økonomi – senest efter overtagelsen af Opel fra General Motors efter årtier med røde tal.
Vil være de bedste
Tavares har udtalt til det tyske medie Automobilwoche, at PSA ikke vil være de største – men de bedste. Samarbejde eller overtagelse. Det handler om at skabe synergier i bilbranchen – til fordel for alle parter.
De røde tal for Opel og dets britiske moderselskab Vauxhall er ændret til sorte tal på rekordtid. Men med færre medarbejdere.
PSA har tidligere været i færd med at overtage det franske selskab Renault – som havde betydet, at det nye selskab var endt som nummer tre i bilverdenen, men det faldt til jorden i juni. Og FCA har længe ledt efter en partner for at få en bedre økonomi.
Bygger varebiler for PSA
I forvejen kender de to koncerner hinanden godt. Fiat bygger i dag varebilerne Peugeot Boxer og Citroën Jumper for PSA på Sevel Syd fabrikken nær Pescara i det østlige Italien – og tidligere byggede PSA varebiler for italienerne i Nordfrankrig (kaldet Sevel Nord) – dette samarbejde er dog sluttet.
Hvor PSA har Peugeot, Citroën, DS og Opel under samme paraply har FCA således Fiat, Chrysler, Dodge, Alfa Romeo, Lancia, Jeep og Maserati under samme paraply.
Kravet om elbiler og selvkørende biler betyder, at der skal investeres mange penge – og det gøres bedre i samarbejde med en anden koncern.
Værdien er 50 mia. Dollars
50 mia. Dollars er de to selskaber værd tilsammen. Chefrollerne vil blive delt ligeligt mellem Tavares og FCA chef John Elkan – fra Agnelli dynastiet.
Den franske regering spændte ben for en fusion mellem Renault og PSA. Det vil de nok ikke gøre i forhold til PSA og FCA. Så måske er PSA’s accept af fusionen nok til at gennemføre den.
For PSA vil det være en mulighed for at komme ind på det Nordamerikanske marked med stærke FCA forhandlerkæder – for FCA at få støvet økonomien af. PSA har allerede bevist, at de kan vende en synkende økonomi – som med Opel.