Ford vil i løbet af sommeren tilbyde Fiesta med EcoBoost hybridteknologi – teknikken lanceres også i varebilsudgaver af Fiesta.

En særlig fabriksbygget Fiesta Van med hybridteknik kommer dog ikke til Danmark – her bliver alle Fiesta Van modeller ombygget lokalt af prismæssige årsager.

En anden Fiesta nyhed er, at bilen også fås med en ny 7-trins automatgearkasse med dobbeltkobling.

Mild-hybrid teknik

Teknisk består den nye Fiesta Hybrid af 48 volt mildhybridteknologi (mHEV), der giver optimeret brændstoføkonomi og samtidig sikrer højere ydelse og mere responsiv acceleration.

Samme teknik havde premiere tidligere i år i den nye crossover-SUV Ford Puma.

Fiesta Hybrid fås også med henholdsvis 125 og 155 hk.

BISG-generator

Drivlinjen i de nye hybridvarianter består af en ny remdrevet starter-generator (BISG), der gør det muligt at indfange og genanvende den energi, der normalt går tabt ved nedbremsninger. Strømmen lagres i bilens luftkølede 48 volt litium-ion batteri.

BISG-systemet fungerer også som en motor, der arbejder side om side med benzinmotoren helt uden overgang.

Den lagrede energi bruges til at assistere benzinmotoren under normal kørsel og acceleration. Energien bruges også til at drive bilens andre elektriske systemer og funktioner.

Overvåger bilens tilstand

Bilens mildhybridsystem er indbygget i begge udgaver af Fiesta Hybrid.

Systemet overvåger løbende bilens tilstand for at afgøre, hvornår det giver mest mening at lade batteriet op, og hvornår det er tid til at anvende de indsamlede reserver.

To strategier

BISG arbejder ud fra to strategier.

Dels som erstatning for benzinmotorens drejningsmoment fungerer BISG-systemet som en elektrisk motor, hvor der leveres op til 24 Nm ekstra. Det reducerer benzinmotorens arbejdspres og resulterer i både optimeret brændstoføkonomi (fra 20 km/l WLTP) og mindsket CO2-udledning (fra 112 g/km WLTP).

Dels som supplement til benzinmotorens drejningsmoment. Her fungerer BISG som en elektrisk motor, der kan øge det totale drejningsmoment med op til 20 Nm i forhold til benzinmotorens eget maksimale drejningsmoment. Det giver op til 50 procent højere drejningsmoment ved lavere omdrejninger.

Større turbolader

BISG-systemet har gjort det muligt at sænke EcoBoost-motorens kompression og indsætte en større turbolader, som giver flere kræfter.

BISG booster også EcoBoost Hybrids teknikkens start-stop-system, som gør teknologien anvendelig i langt flere situationer end hidtil. Det fører ligeledes til lavere brændstofforbrug og reduceret udledning.

Start-stop-systemet kan i Fiestas mildhybrider aktiveres allerede fra 25 km/t – og også når bilen kører med jævn fart.

Cylinderfrakobing

Alle Fiesta-varianter med 1,0-liters EcoBoost-benzinmotor – både de nye hybrider og de konvetionelle brændstofmodeller – anvender cylinderfrakobling.

Systemet kobler automatisk en af de tre cylindre fra, når motoren ikke kører på fuld kapacitet. Det tager ikke mere end 14 millisekunder at aktivere eller deaktivere.

Smidigere gearskift

Automatgearet giver mere smidigere gearskift og et op til 15 procent lavere brændstofforbrug sammenlignet med den tilsvarende og udgåede 1,0-liters EcoBoost-variant med 100 hk og 6-trins manuelt gear.

Fiesta tilbydes også med 1,5-liters TDCi-dieselmotor på 85 hk med 6-trins manuelt gear.

Nye førerassistent-systemer

Med Fiestas nye hybrider følger også introduktionen af førerassistanceteknologier, der kommer til Fiestas modelprogram for første gang.

Disse inkluderer adaptiv fartpilot med Stop & Go-funktion til automatgear og skiltegenkendelse, som hjælper bilen med at holde passende afstand til forankørende samt overholde de givne fartgrænser med ved aflæsning af skiltene.

Stop & Go funktion

Stop & Go-funktionen, som fås til Fiesta med det nye 7-trins automatgear, kan automatisk bremse bilen helt ned til stilstand i start-stop-trafik.

Teknologien vil selv genstarte bilen, hvis forankørende sætter i bevægelse inden for de første tre sekunder. Går der længere, skal føreren trykke på en knap i rattet eller træde på speederen.

Fiestas SYNC 3-infotainmentsystem er også blevet mere intuitivt og letbetjeneligt. Systemets 8 tommer farvetouchskærm har fået større knapper, mens en ny trådløs oplader nu også fås. Systemet er kompatibelt med både Apple CarPlay og Android Auto.

Rear-Trafic alarm

Yderligere teknologiske opdateringer omfatter bl.a. Cross-Traffic alarm. Det er en assistentløsning, der scanner for tværgående trafik med køretøjer og bløde trafikanter, når man er ved at bakke ud af en parkeringsbås.

Den har nu fået aktiv bremsning. Systemet kan selv påføre bremsetryk, hvis der registreres risiko for sammenstød og chaufføren ikke reagerer i tide.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk