Ford har med den nye Ranger 4×4 pick up serie valgt at tilbyde bilen med en V6 turbodiesel i forbindelse med Wildtrak udgaven.

Det er positivt, for med 240 hk og hele 600 Nm er der ikke meget, der stopper den.

Momentet er bedre end i den svagere 2-liter biturbo diesel, der fortsat er i programmet. I Danmark er der ud over V6 diesel med 10 trins automatgear og så 2-liter udgaver med både 10 trins automatgear og 6-trins manuelt gear.

Der er godt 30.000 kroners forskel på Bi-turbo udgaven med automatgear og den 3-liters V6 udgave til knap 420.000 eksklusive moms.

Tre tons

Vi har prøvet den nye pick-up sammen med entreprenør Vagn Nielsen i Osted – og spændte en Ifor Williams maskintrailer lastet op til knap tre tons efter bilen. Altså cirka 500 kg. mindre end maksimal trailervægt.

Med det kraftige moment mærker man ikke meget til traileren. Selv på den stejle Osted-bakke accelererede bilen op med bløde skift – fra 0 km/t til 80 km/t – ved cirka 3500 omdrejninger.

Men det er svært at aflæse omdrejningstælleren (som et søjlediagram,) som også er svær at finde. Der skal ledes en hel del på skærmen foran chaufføren – via en knap på rattet – før den kan kaldes frem.

10 trins automatgear

Vores testkører var meget begejstret over bilens trækkraft – og den dybe brummende V6-diesel lyd. Sammen med firehjulstræk får man så også et mere stabilt vejgreb.

Han roste også motorens evne til hurtige nedgearinger ved acceleration – hvor man knap nok mærker skiftet mellemgearene i den 10 trins automat-gearkasse.

Men ved kuperet terræn kan gearkassen have svært ved at betemme sig for, hvilket gear, der skal vælges.

Gammel kending

Motoren er i øvrigt en gammel kending, der går tilbage til et samarbejde med Peugeot for 25 år siden – og senest brugt til Fords tidligere mærker Jaguar og Land-Rover i 2006.

Efter sigende var valget af V6 dieselmotoren et krav fra samarbejdspartner Volkswagen, som også bruget den i den nye Amarok – der er søstermodel til Ranger.

Hos Ford er det kun til den prøvede Wildtrak og topmodellen Platinum, man kan få V6 EcoBlue dieselmotoren. Andre dieseludgaver bruger Fords kendte dobbelt-turbo EcoBlue dieselmotor som i den forrige udgave.

Fin komfort

Komforten i kabinen er som i den tidligere prøvede Raptor V6 benzinudgave fornem. Men sidder godt i bag det tykke læderrat i el-justerbart og skålformet lædersæde.

Vi har tidligere kørt den nye Ranger-serie inklusive Wildtrak i nærmest ufremkommeligt terræn i Grækenland – forud for valget af Årets Pick Up i Europa 2024 (Int. Pick Up Award), hvor den viste sit værd som en habil off-road’er.

Wildtrak har en drejeknap til at vælge opsætning – 2H til baghjulstræk, 4A for automatik, 4H for spær med fast 50/50 kraftfordeling for og bag – og 4L med reduktionsgear.

Via skærmen

Dertil kommer differentialespær på bagakslen, som dog skal indstilles ved at bladre i menuerne på skærmen. I søstermodellen VW Amarok sker de enklere via knap på instrumentbrættet.

Herhjemme har vi kørt den på grusveje og små landeveje, som er mere normalt for danske kunder, som især har fokus på nyttelast og trailervægt. Den en henholdsvis 1.200- og 3.500 kg. i testbilen.

Adaptiv fartpilot

I forhold til sikkerhed på landevejen havde vores testbil herhjemme adaptiv fartpilot, nødbremsesystem, linjevogter, ni airbags, skiltegenkendelse, parkerings-assistent, down hill funktion, elektronisk p-bremse og LED lygter.

Udstyr, der også skal nævnes, er navigation, varme i rat og sæder, DAB+ radio, 2-zone klimaanlæg, sort lofthimmel, ladindsats, SYNC4 infotainmentsystem, 18 tommer aluminiumsfælge og nøglefri start.

Syv indstillinger

To særligt udviklede terrænudgaver, Wildtrak X og Tremor, har valg imellem syv opsætninger af undervognen, som kendes fra Raptor. Men de to førstnævnte fås ikke i Danmark.

Forskellen mellem bilerne er, at Wildtrak er mere sofistikeret end Wildtrak og Tremor. Af man ikke bruger V6 diesel her, er fordi bilerne ville blive for tunge – og det ville gå ud over nyttelast og trailervægt.

Spændende er en justerbar opsætning udviklet med Bilstein, som hedder Trail Turn Assist, der gør det lettere at manøvrere i terrænet. Det kræver dog træning at indstille systemet på 12 tommer skærmen.

Spændende udstyr

Ford er gode til at finde udstyr, som ingen før har tænkt på – og fra Wildtrak testbilen skal vi nævne integrerede trin i ladet – bag hjulene. De betyder, at man lettere og sikrere komme op og ned fra ladet. Der er også trinbrætter langs bilens sider.

Dertil kommer de særlige bøjler (racks) på taget, der kan drejes og således bruges som tagbagagebærer. De kraftigere styrtbøjler forrest på ladet kan ydermere skubbes bagud, så man fastgøre lange emner i bilens længde.

Bagklappen er nu lettere og kan sænkes og løftes med én hånd. Læssehøjden målte vi til 890 mm.
Til gengæld savner vi gasdæmpet frontklap – som er ganske tung at løfte. Vi skal også nævne mulighed for stikkontakt i ladet og plads til at fastgøre skruetvinger på bagklappen.

Elektrisk jalousi-dækken

Det særlige dækken over ladet opereres elektrisk – fra kabinen eller ladet. Et særligt geværrum gemmer sig under tæppet i det indvendige lad bag forstolene. Endelig skal vi nævne handskerumslås og midterboks.

Det fleksible rack-system koster samlet 12.000 kr. plus moms og det elektriske dækken 14.700 kr. Bilen har sikkerhedsmæssigt også 360 graders kamera, Cross Trafic Alert med trailerovervågning, blindvinkelalarm og anhængertræk – samlet for 10.000 kr. plus moms.

Testbilen havde også trinløs oplader til mobiltelefon til 3.800 kr. plus moms.

Faktaboks Ford Ranger Wildtrak 3.0 V6 EcoBlue turbodiesel:
Motor: V6 turbodiesel.
Slagvolumen: 3 liter.
Ydelse: 240 hk v. 3.250 omdr.
Moment: 600 Nm v. 1.750 omdr.
Gear: 10 trins aut. m. manuel betjening.
Topfart: 190 km/t.
Acc 0-100 km/t: 8,7 sek.
Forbrug snit: 9,7 km/l.
CO2 udslip: 270 g/km.
Affjedring: Uafhængig for/stiv bagaksel.
Dæk: 255/65R18.
Ladmål: 1.860 x 1.224 (mellem hjulkasser) x 529 mm.
Læssehøjde: 834 mm.
Vendediameter: 13,4 m.
Frihøjde: 219 mm.
Vadedybde: 800 mm.
Til- og frakørselsvinkler: 28- og 22 grader.
Rampevinkel: 20 grader.
Vendediameter: 13 m. (kantsten).
Trailervægt: 3,5 tons.
Totalvægt: 3.350 kg.
Egenvægt: 2.390 kg.
Køreklar vægt: 2.487 kg.
Dæk: Goodyear Wrangler Territory HT 255/65 R18.
Fabriksgaranti: 2 år.
Pris Ford Ranger Wildtrak 3,0 V6 diesel: 403.149 kr. ekskl. moms.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk