Den kan det meste – den nyeste udgave af den kompakte Captur fra Renault. Bilen er faceliftet med samme design og DNA som den nyeste Scénic E TECH – så den er ganske vellykket at se på.

Den klarer jobbet med 1.600 liter varerum og 1.200 kg. trailervægt eller fritiden med sin gode komfort i de velformede sæder.

Den kører ikke på 100 pct. el som storebror Mégane E TECH, men den er en mini-hybrid, som samler lidt ekstra strøm op på turen til at forbedre præstationerne.

Fire cylindre

Med et gennemsnitsforbrug på 17,2 km/l WLTP-norm kommer man vidt omkring og skal ikke tænke på opladning undervejs.

Bilen er også støjsvag og smidig med sin 4-cylindrede motor på 1,3 liter og 160 hk – med et moment på 270 Nm mellem 1.800- og 3.700 omdrejninger. Så ja – den er køreglad, letkørt og fleksibel.

Godt vejgreb

Køreegenskaberne er fine på selv snoede og ujævne veje med en præcis styring og den har senest fået affjedringen opdateret, så den mest minder om en lille sportsvogn.

En sinke er den da heller ikke med en acceleration til 100 km/t på 8,5 sekunder og topfarten angives til 180 km/t. der kan også skiftes gear manuelt via skifteplader bag rattet.

Man bliver også glad for den 7-trins EDC dobbeltkoblings-gearkasse.

Masser af udstyr

Testbilen var topmodellen Techno – og her får man en masse udstyr – så som 10,4 tommer touchscreen, bakkamera, klimaanlæg elfoldbare sidespejle, to USB stik (C), 2-vejs justerbart rat, regnsensor, LED forlygter, ratvarme (læderrat) og sæde varme samt forrudevarme.

Der er nødbremse og adaptiv fartpilot, og man kan ved et tryk på en knap ved siden af rattet tillige koble de irriterende bip-lyde fra, når man krydser fartgrænsen.

Spar over 100.000 kr.

Men fordi man ikke har købt en elbil, betaler man fuld afgift – og det vil sige på den anden side af 300.000 kroner på hvide plader i Technoudgaven (30.000 kroner i basisudgaven Evolution.)

Men som jobbil på gule plader er det en helt anden snak – for så slipper man med knap 200.000 kroner (Techno) og 175.000 kroner i basisudgaven (Evolution) – begge eksklusiv moms.

Fakta – Renault Captur TCe 160 EDC:
Motor: 4 cyl. turbo – mild hybrid.
Slagvolumen: 1.333 ccm.
Ydelse: 158 hk v. 5.000 omdr.
Moment: 270 Nm v. 1.800- og 2.700 omdr.
Forbrug WLTP: 17,2 km/l.
CO2-udslip: 135 g/km.
Gearkasse: 7 trins EDC dobb-kobling.
Topfart: 180 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 8,5 sek.
Køreklar vægt/totalvægt: 1.267/1.834 kg.
Trailervægt m. bremser: 1.200 kg.
Nyttelast: 457 kg.
Akselafstand: 264 mm.
Læssehøjde udv./indv.: 790/20 mm.
Dæk: Continental EcoContact 60 215/55 R18.
Bremser: Vent. skiver/skiver. esc, ABS.
Varerumsmål: 1.465 x 1.225 x 980 mm.
Varerum: ca. 1.600 liter
Bredde mellem hjulkasser: 1.000 mm.
Bagdørsåbning: 1.030 x 730 mm.
Åbning sidedøre: 430 x 860 mm (max).
Affjedring: Uafhængig for og bag.
Fabriksgaranti: 2 år.
Testbil Techno hvide plader: Ca. 320.000 kr.
Pris Captur Van: Fra 175.000 kr. plus moms.
Pris testbil Techno Van: 195.642 kr. plus moms.

 

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk