Den uafhængige crashtest-organisation EuroNCAP har besluttet at ændre bedømmelser af varebiler, så de svarer til personbiler – det vil sige uddele stjerner i stedet for metal.
I stedet for f.eks. platin som topkarakter, vil man i stedet for uddele fem stjerner. Stjerner er lettere at følge, mener organisationen.
Efterspørgslen efter sikrere og bæredygtige køretøjer vil stige i takt med, at nye mærker kommer ind på markedet.
”Det har aldrig været vigtigere for virksomheder og håndværkere at træffe en rigtig beslutning på baggrund af oplysning, når de vælger deres næste varevogn, især når det kommer til sikkerhed,” udtaler dr. Aled Williams, programdirektør hos Euro NCAP.
Bedste sikkerhedssystemer
De nye stjerneklassificeringer for lette erhvervskøretøjer vil fortsat vise virksomheder og håndværkere, hvilke modeller der har de mest effektive aktive sikkerhedssystemer.
”Euro NCAP’s velkendte femstjernede sikkerhedsklassificering har allerede bidraget til dramatisk at forbedre sikkerhedsstandarderne for personbiler siden starten i 1997. Nu vil den samme, nemme at følge stjerneklassificering blive anvendt på varevogne,” siger Williams.
Som en fuldtids co-driver
Uanset om en chauffør leverer blomster eller pakker, servicerer varmesystemer eller er på vej til en byggeplads, er det at have en varevogn, der er udstyret med et godt førerassistentsystem – eller Advanced Driver Assistance System (ADAS) – som at have en fuldtids co-driver, der scanner vejen og holder øje med potentielle farer eller ændringer i kørselsforholdene.
Der er mere end 30 millioner varevogne på Europas veje og salget af nye modeller, der steg til næsten 1,59 millioner enheder sidste år – en stigning på 8,3 procent oven i en stigning på 14,6 procent i 2023 (ifølge European Automobile Manufacturers’ Association).
Mere alvorlige ulykker
Derfor er behovet for en uafhængig vurdering af varevognes sikkerhed større end nogensinde, hvis virksomheder skal prioritere sikrere køretøjer til deres flåde.
Ulykker, der involverer varevogne, har en tendens til at være mere alvorlige for deres modstanderkøretøjer.
Ifølge Europa-Kommissionen udgør tilskadekomne omkring fire procent af det samlede antal dødsfald eller alvorligt tilskadekomne tilskadekomne i køretøjer. En stor procentdel af disse skyldes tab af kontrol ved frontal- og bagendekollisioner.
Stjerneparade
For 2025 har EuroNCAP gen-tildelt hver varevogn en stjernebedømmelse efter sin vurdering i 2024.
Disse omfattede nogle af Europas bedst sælgende modeller fra Citroën, FIAT, Ford, Iveco, LEVC, Mercedes-Benz, Nissan, Opel/Vauxhall, Peugeot, Renault og VW samt mærker fra Kina, herunder Farizon og Maxus.
De varevogne, der fik den højeste, femstjernede Euro NCAP-rating for deres sikkerhedspræstationer, var: Citroën Jumper, Farizon SV, Fiat Ducato, Ford Transit 2 tons, Ford Transit Connect, Ford Transit Courier, Ford Transit Custom, Maxus eDeliver 5, Mercedes-Benz Citan, Mercedes-Benz Sprinter, Mercedes-Benz Vito, Nissan Interstar, Opel- og Vauxhall Movano; Peugeot Boxer; Renault Kangoo Van, Renault Master, VW Caddy Cargo, VW ID.Buzz Cargo og VW Transporter.
Begyndte i 2021
Euro NCAP’s test af varevognes ADAS-teknologier begyndte i 2021 – ikke mindst på grund af stigningen i antallet af varevogne.
”Organisationen lancerede derfor klassificeringer af kommercielle varevogne for at hjælpe med at forbedre trafiksikkerheden som en del af sin Vision 2030-strategi – forpligtelsen til at presse på for udvikling af køretøjssikkerhed og test, der afspejler mangfoldigheden af befolkningen og bilisterne på de europæiske veje,” siger Williams.
Fra fire- til 17 varebiler i top
Og strategien betaler sig ifølge EuroNCAP’s seneste forskning. I 2021, under ADAS-test af 18 varevogne, scorede kun fire varevogne over 40 procent. I 2024 blev 17 ud af 18 vurderede varevogne tildelt over 60 procent.
Dette kan ses på baggrund af strengere regler, såsom GSR2, der trådte i kraft i juli sidste år for alle varevogne, og tillige EuroNCAP’s strengere testprotokol, der blev indført i 2023.
Nytilkomne på det europæiske marked, for eksempel fra Kina, sørger for, at en høj sikkerhedsstandard er en del af værditilbuddet.
Benchmark
”Med det stigende antal varevogne på Europas veje og det uforholdsmæssigt høje kilometertal, de tilbagelægger sammenlignet med personbiler, er det vigtigt, at Euro NCAP hjælper virksomheder med at vælge de sikreste varevogne til deres flåde og samtidig tilskynder varebilsproducenter til at montere ADAS-teknologier som standard og sikre deres effektivitet,” siger Williams.
Flere og flere myndigheder, afsendere og fragthandlere bruger Euro NCAP’s femstjernede rating som et benchmark for deres Corporate Social Responsibility (CSR) strategier.
Det rigtige valg
”Ved at introducere Euro NCAP’s velkendte og gennemprøvede og letforståelige stjerneklassificeringer for varebiler (LCV) gør vi det nemmere for flådeoperatører og ejere af små virksomheder at træffe de rigtige købsbeslutninger og vælge de sikreste varevogne til sig selv eller deres kolleger på et tidspunkt, hvor der er et stigende udvalg på markedet,” siger Aled Williams.
—