Det første køretøj, der blev produceret af Toyota var en ladbil, der kom til salg i 1937 –  to år efter bilens præsentation.

G1 er en slags forgænger til vore dages Hilux pick-up, der som model fylder 50 år til næste år.

Siden har der været ekstremt meget fokus på varebiler – og ud over Hilux er den mest legendariske varebil modellen Hiace, der i dag fortsat produceres – men ikke til lande i EU. Her sælges modellen Proace, som er udviklet sammen med PSA, Peugeot-Citroën.

250 mio. biler siden 1937

Toyota Motor Corporation har i dag 350.000 ansatte over hele verden, bilsalg i over 170 lande, 75 bilfabrikker og nået over 250 millioner solgte biler siden 1937. I år bliver der bygget over 10 mio. biler – heraf næsten 1,5 mio. hybridbiler.

Om stifteren af Toyota Motor Corporation Kiichiro Toyoda havde regnet med dette, da han udvidede sin far Sakichi Toyotas produktion af vævemaskiner til også at omfatte automobiler, vides ikke.

Sakichi Toyoda begyndte som opfinder og producent af automatiske vævemaskiner. Det foregik under navnet Toyoda Enterprise. Men efter en studietur i USA i 1929 fik Kiichiro, sønnen til grundlæggeren af Toyoda Enterprise, særlig stor interesse for biler.

Underafdeling til vævemaskiner

Det førte til oprettelsen af en underafdeling i vævemaskine-virksomheden, der udelukkende fokuserede på automobiler, som biler blev kaldt dengang. Efter seks måneders udviklingsarbejde stod så ladvognen Model G1 klar i 1935 – mens den første personbil kom til året efter med betegnelsen AA.

Virksomheden udskrev herefter en konkurrence i Japan for at finde frem til det bedste navn til den nye bil. Blandt 20.000 forslag vandt navnet, der med japanske skrifttegn betyder Toyota.

Forskellen er bogstavet ”d” fra Toyoda, men bogstavel ”t” indeholder et mere helligt skrifttegn, som også findes i det hellige bjerg Fuji.

Skilt ud i 1937

Den første personbil under Toyota-varemærket blev altså Toyota Model AA i 1936. Året efter blev automobil-afdelingen i Toyoda Enterprise skilt ud, og virksomheden Toyota Motor Company (i dag kendt som Toyota Motor Corporation) var en realitet.

De første år koncentrerede Toyota sig udelukkende om hjemmemarkedet i Japan. Fokus lå bl.a. på produktionssystemerne på fabrikkerne, og i 1950’erne blev det helt nye og banebrydende Toyota Production System indført på alle Toyota-fabrikker.

Lean-metoden

Toyota Production System eller ”Lean production”, som det populært kaldes, var en revolution i forhold til øget kvalitet og effektivitet i produktionen.

Utallige andre store virksomheder både i og uden for Danmark har den dag i dag taget filosofien til sig.

En ny æra begyndte i 1957, hvor to Toyota Crown modeller landede i Los Angeles i USA og blev de første japansk eksporterede biler i Nordamerika. Året stiftedes Toyota Motor Sales U.S.A., og det totale Toyota-salg i USA endte i 1958 på 288 biler. I fjor solgte Toyota 2,5 mio. biler i USA.

Den danske historie

En anden ny æra startede, da danske Walther Krohn fra Erla Auto Import A/S (før kendt for import af bl.a. Neckar og Skoda) besøgte Toyota i Tokyo i Japan i 1962.

Krohn overbeviste japanerne om at eksportere en venstrestyret udgave af Toyota Crown til Danmark på trods af, at den japanske bilproducent ikke mente, at man var klar til at træde ind på endnu et nyt marked.

Men den nye Toyota Crown tog danskerne med storm og blev hurtigt populær med 400 solgte biler i 1963 og 1.500 biler i 1964. Toyota var hermed klar til for alvor at satse på det europæiske marked.

Hovedkontor i København

Der blev oprettet et europæisk hovedkontor i København, som dog fem år senere flyttede til Bruxelles, hvor det fortsat ligger den dag i dag og beskæftiger omkring 2.500 ansatte fra flere end 60 forskellige lande – herunder også fra Danmark.

Toyota har gennem tiden mødt mange udfordringer på vejen. Verdenskrigen i 1940’erne, oliekrisen i 1970’erne og seneste store udfordring for produktionen med jordskælv, tsunami og oversvømmelser i Japan og i Thailand i 2011.

Men hver eneste gang noget uforudset er opstået, har den japanske virksomhed formået få udbedret eventuelle skader, så produktionen hurtigt kunne genoptages.

Et bedre samfund

En af de grundlæggende værdier hos Toyota er, at man hele tiden stræber efter at udvikle bedre og bedre biler. Men for den japanske bilkoncern handler det også om hele tiden at bidrage til et bedre og bedre samfund.

En af måderne man ønsker at bidrage på – det gælder bl.a. gennem miljøudfordringen Toyota ”Environmental Challenge 2050.”

Gennem seks ekstremt ambitiøse overordnede målsætninger sætter Toyota nye standarder for, hvilket bæredygtigt ansvar internationale virksomheder tager på globalt plan.

Ingen CO2 udledning

Det japanske bilmærke har over en lang periode været førende inden for miljøtiltag, men med ”Environmental Challenge 2050,” der blev lanceret for nylig, søger Toyota bl.a. at sænke udledningen af CO2 fra nye biler på verdensplan med 90 procent frem til 2050 samt, at der slet ingen udledning af CO2 er gennem hele bilens livscyklus lige fra produktion til skrotning.

I 1989 introducerede Toyota luksusmærket Lexus, der siden er blevet kendt for luksuriøse biler i høj kvalitet. Samtidig begyndte Toyota at fokusere på mere miljørigtig transport.

Det førte i 1997 til introduktionen af hybridbilen Toyota Prius, der som den første masseproducerede bil i verden kunne køre på en kombination af el og benzin.

11 mio. hybridbiler

Det blev samtidig starten på endnu en æra med fokus på bæredygtig mobilitet. Her 20 år senere har Toyota solgt 11 mio. hybridbiler og desuden introduceret verdens første dedikerede brintbil Mirai, der betyder fremtid på japansk, og hvis eneste udledning fra udstødningsrøret er vand.

Toyota har også en lang historie bag sig inden for motorsport og sportslige biler som Toyota MR2 i 1985, Toyota Supra i 1986, Toyota Celica i 1987 og Toyota GT86 i 2012.

Hybridteknologien har også indfundet sig i motorsport i form af Toyotas hybridracerbiler, der har vundet verdensmesterskabet i World Endurance Championship.

Robotter og hospitalsudstyr

Senest har Toyota lanceret strategien, at man bevæger sig ind i en ny, afgørende fase.

For 80 år siden gik man fra at være producent af automatiske vævemaskiner til at blive bilproducent. Nu er Toyota klar til at træde ind i en ny fase som producent og udbyder af mobilitet i bred forstand med køretøjer med selvkørende teknologier, kunstigt intelligente agenter integreret i bilen, helt forureningsfrie køretøjer, robotter, der skal gøre livet lettere – samt hjælpemidler til handicappede og hospitaler.

 

Comments are closed.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk