(STENDAL)

70 tons tunge rangerlokomotiver løftes af store portalkraner på plads i den 141 år gamle Reichbahn-Ausbesserungswerk – kaldet RAW, som oprindeligt hed ”Hauptwerkstadt der Könichlichen preussischen Eisenbahnverwaltung.”

Vi befinder os i den tidligere østtyske by Stendal, der har en lang historie, bl.a. som Hansastad. Byen ligger i delstaten Sachen-Anhalt.

RAW blev etableret året efter den første jernbanelinje til Stendal. Dengang med 170 faglærte. I 1881 blev værkstedet overtaget af staten. I 1911 var der 2.400 medarbejdere – i dag er tallet cirka 200.

65.000 kvadratmeter
I dette område på 65.000 kvm. får de næsten udrangerede rangermaskiner nyt liv. De skilles ad, teknikken renoveres eller udskiftes – og lokomotivets tykke panser bliver sandblæst og lakeret på ny. De store boggier fremstår også som nye, når lokomotivet efter endt behandling løftes tilbage på sporet – og til et nyt ”liv.”

Franskejede Alstom Lokomotiven Service har været involveret i arbejdet i en joint venture aftale med DB fra 2002 til for to år siden, da Alstom overtog det gamle RAW, som det stadig kaldes af lokalbefolkningen.

Inden da arbejdede man også på reparation af DB Regio tog – men nu er det især rangerlokomotiver. Mest fra Tyskland, men Holland er en stor kunde med 20 lokomotiver i 2012, hvortil kommer lokomotiver fra Frankrig, Luxembourg, Tyrkiet og Norge – som bliver sat i stand.

Stolte over DDR tiden
Måske er de fortsat stolte over episoder i DDR tiden – så som udviklingen af kulstof-damplokomotivet i 1949 og de første hydrauliske diesellokomotiver, der blev sat i stand siden 1975 – og dengang blev 300 af disse lokomotiver renoveret om året.

”Det er 30 pct. billigere at renovere lokomotiverne end at købe nye. Vi er op mod fire måneder om at gøre et nedslidt lokomotiv som nyt – med opdateret teknik. Så kører det 30 år, før det skal renoveres igen Det kan være tyske MTU motorer (red: kendt fra flymotorer til Airbus) eller Caterpillar, som kunden vælges. I dag har Alstom endda udviklet en diesel-hybrid motor,” siger Klaus Hiller, der er adm. direktør for Alstom Lokomotiven Service GmBh.

Super-pendler
Han er super-pendler, for han passer også jobbet som chef for Alstoms fabrik i Braunschweig, 100 km derfra.

Arbejdskorpset hos Alstom i Stendal er meget lokale borgere, men en del kommer udefra, for de er mangel på arbejdskraft i denne del af det gamle Østtyskland. I 2012 blev alle trainees fastansat bagefter. Men der er kun folk til et enkelt skift.

 

Faktaboks Alstom Stendal:

Ejerskab: Alstom, Paris (Frankrig).

Direktion: Adm. direktør Klaus Hiller.

Navn før 1924: ”Hauptwerkstadt der Könichlichen preussischen Eisenbahnverwaltung.”

Navn fra 1924: Reichbahn-Ausbesserungswerk (REW).

Etableret:  1873.

Areal: 65.000 kvm.

Portalkran: 73 tons kapacitet.

Vægt 1 lokomotiv: 70 tons.

Ansatte i 1920:  2.400 medarbejdere.

Ansatte i 2014:  200 medarbejdere.

Antal skift: 1.

Opgaver: renovering af lokomotiver.

Økonomi: Køb, salg og finansiering af lokomotiver.

Leave A Reply