Den lille SUV model SsangYong Luvi har ikke solgt ret mange biler i Danmark – og som gulpladebil faktisk slet ingen. Kun den større XLV er solgt – i ét eksemplar som Van i år.

100.000 kr. plus moms er ikke ret mange penge for en gulplade-SUV, men for koreanske SsangYong er det ikke lykkedes at sælge en eneste i årets første seks måneder – og kun tre på hvide nummerplader.

Prisen er for en benziner, mens den som diesel koster cirka 20.000 kr. plus moms mere. Kunne man få dieselprisen som Van ned på 85.-90.000 kr. ville den vække mere opsigt.

Født med navnet Tivoli

Bilen, som hedder Tivoli andre steder i verden (med forlystelsesparken Tivoli i København nedlagde forbud), er ellers blevet lanceret med brask og bram på europæiske biludstillinger – og herhjemme har man fået del forhandlere til at sælge det genskabte bilmærke. Nu importeret af Nic Christiansen gruppen.

Vi har tidligere prøvet den større XLV ved premieren i Sverige – og har også prøvet Luvi. Ikke som Van, men begge biler opfylder betingelserne i forhold til målene i varerummet.

Mange vil måske sige, at bilen er for dyr – taget i betragtning, at den ikke fås med nødbremsesystem, men ellers er det en behagelig bil at køre i. I hvert fald i den dieseludgave, som vi kørte i. De 115 hk er ganske smidige – og 23,8 km/l er rimeligt, men heller ikke imponerende.

1.500 kg. trailervægt

Et stort plus er trailervægten på 1.500 kg – og typisk SsangYong fås den både med forhjulstræk og firehjulstræk. Vores testbil var med tohjulstræk, men som 4×4 burde den være interessant som Van – til halv pris. Et plus er bilens fem års garanti.

11,9 sekunder er den om at nå til 100 km/t. Den trækker i fjerde gear fra 50 km/t eller 1.250 omdrejninger – og i femte gear fra 60 km/t og i sjette gear fra 70 km/t. Den klarer rigelige 175 km/t på toppen. Gearskiftet er ganske letgående at arbejde med. Et plus er stop/start funktionen.

Taget i betragtning af, at bilmodellen faktisk ikke er så gammel, burde der udover mere sikkerhedsudstyr også gøre mere ud af det generelle udstyr. Således er læder-rattet kun 1-vejs justerbart – selv om der er varme i både rat og sæder.

Let dus med bilen

Der er dog esc stabilitetssystem, ventilerede skiver bag og skiver bag – samt selestrammere, hill start assist, dæktrykovervågning og syv airbags. Klimaanlæg og P-sensorer fås som tilvalg.

Man bliver faktisk let dus med bilen. Man sidder tilfredsstillende i et velformet sæde, der kan indstilles i højden, men dog ikke kan indstilles trinløst med rulle.

Bilen er ikke særlig hårdt affjedret – så fin nok til de længere ture. Skal der køres sporty, krænger bilen måske en anelse. Der er lidt støj fra maskinen under acceleration – og lidt dækstøj fra de koreanske Nexen dæk.

Høj indvendig læssekant

Som Van vil man få et ret rummeligt varerum – selv om den indvendige læssekant er ret høj. Og så er der ikke lås på handskerummet – men midterboks. Men der er USB-stik,
kopholdere samt flaskeholdere i dørene.

Vi skal også nævne fartpilot og fartbegrænser, LED kørelys – og testbilen havde aluminiumsfælge og syv tommer skærm med Tom-Tom navigation.

Bilen kan bestilles med forskellige baggrundsfarver i instrumenterne og man kan få forskellig farve på bilen og taget.

Fakta SsangYong Luvi 1,6 diesel:
Motor: 4 cyl. diesel.
Slagvolumen: 1,6 liter.
Ydelse: 115 hk v. 3.400 omdr.
Moment: 300 Nm v. 1.500-2.500 omdr.
Acc. 0-100 km/t: 11,9 sek.
Gear: 6 trin.
Topfart: 175 km/t.
Forbrugssnit: 23,8 km/l.
CO2-udslip: 109 g/km.
Dæk: Nexen 205/60 R 16.
Køreklarvægt/totalvægt: 1.355/1.920 kg.
Trailervægt m. bremser: 1.500 kg.
Pris diesel plus moms: Ca. 120.000 kr.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk