Kia indleder nu produktionen af endnu en udgave af Ceed-modellen – denne gang med en såkaldt CUV-udgave (Crossover Utility Vehicle.)
Koreanske Kia har cementeret deres position som producent af nogle af de mest velkørende biler på markedet med Ceed-modellen.
Efterhånden er der mange udgaver at vælge imellem – men der er åbenbart plads til endnu en model kaldet XCeed, som er en urban Crossover Utility Vehicle (CUV), som kombinerer de praktiske egenskaber fra en SUV med det sporty udseende og de gode køreegenskaber fra en hatchback.
Sporty alternativ
Den nye CUV er et mere sporty alternativ til de traditionelle SUV’er, men den byder samtidig på god plads til passagerer og bagage.
“KIA XCeed imødekommer den stigende efterspørgsel efter mere emotionelle og dynamiske biler i forhold til en SUV’er – både hvad angår udseende og køreegenskaber. Men kunderne vil ikke gå glip af de praktiske egenskaber, som de får i en større bil. Vores nye CUV opfylder de behov med et markant og moderne design til et rummeligt og fleksibelt karrosseri. XCeed kombinerer styrkerne fra en hatchback og en SUV – og byder dermed de europæiske kunder på noget friskt og anderledes,” siger Emilio Herrera, som er Chief Operating Officer hos Kia Motors Europe.
XCeed vil blive produceret på Kias europæiske fabrik i Zilina i Slovakiet sammen med Ceed 5-dørs hatchback, Ceed Stationcar og ProCeed 5-dørs shooting brake.
Gulpladeudgave
Det nyeste medlem af Ceed-modelfamilien kommer til salg i Europa i tredje kvartal af 2019, og den vil som standard blive solgt med Kias garanti på 7 år/150.000 km.
Som så ofte vil Kia i Danmark tilbyde bilen som gulpladebil.
XCeed er skabt af mærkets europæiske designcenter i Frankfurt, og udviklingen er foretaget under ledelse af Gregory Guillaume, som er Vice President of Design hos KIA Motors Europe.
Specielt design
Bilens front og bagende adskiller sig også fra den konventionelle Ceed-modelfamilie og gør dermed XCeed til noget særligt.
Med et karrosseri med en bredde på 1.826 mm (26 mm bredere end Ceed 5-dørs) har CUV’en en anden fremtoning med en mere dominerende kølergrill og større luftindtag nederst. Forlygterne er nydesignede.
Kia XCeed har en frihøjde på 174 mm med 16 tommer fælge og 184 mm med 18 tommer fælge – det er op til 42 mm mere end Ceed 5-dørs hatchback. Hjulkasser, sideskørter og sølvfarvede tagrælinger giver bilen et mere råt, SUV-agtigt look.
Infotainment
Et infotainmentsystem med ”flydende” touchscreen præger instrumentpanelet, mens den nederste del af instrumentpanelet er udstyret med en række touch funktioner, drejekontakter og kontakter til betjening af audiosystemets volumen, varme og ventilation.
Bilens højde på 1.490 mm betyder også, at den er 43 mm højere end Ceed og 155 mm lavere end Sportage.
XCeed har en varerumskapacitet på godt 1.300 liter.
Med sin funktion med opdelt skærmbillede kan brugerne betjene eller overvåge forskellige features på samme tid, og skærmen kan tilpasses individuelt til op til tre applikationer på samme tid.
12,3 tommer skærm
XCeed vil også kunne fås med mærkets første komplet digitale 12,3 tommer Supervision-instrumentenhed, der leverer informationer så tydeligt som muligt.
Et multifunktionsdisplay mellem instrumenterne viser navigationsanvisninger, audioinformationer, telefonopkald, kontaktpersoner og detaljerede køredata.
XCeed fås med en lang række aktive førerassistent- og sikkerhedsteknologier- så som intelligent fartpilot med Stop & Go, advarsel om biler i den blinde vinkel, fartpilot assistent til undgåelse af kollisioner inklusive registrering af biler og fodgængere, intelligent hastighedsadvarsel, intelligent parkeringsassistent, vognbaneassistent og fjernlysassistent.
Selvkørende system
Træthedsregistreringen i XCeed opfordrer føreren til at holde pause, hvis systemet registrerer tegn på træthed. Desuden fås også Lane Following Assist (LFA) – Kias ”Level Two” selvkørende system, som styrer acceleration, opbremsning og styretøj. LFA kan registrere biler og vognbanemarkeringer for at holde bilen i den rigtige vognbane og holde en sikker afstand til forankørende køretøjer.
Kias Drive Mode Select-system giver man mulighed for at tilpasse styretøjets modstand, speederresponsen og gearskifteresponsen i biler med dobbeltkoblingsgearkasse.
Med køreindstillingerne ”Normal” og ”Sport” kan man vælge sportsindstillingen til at øge accelerationsresponsen og tilpasse styretøjet til ekstra modstand og mere direkte respons på førerens input.
Turbo-benzinmotorer
XCeed drives af et udvalg af turbomotorer med højt omdrejningstal, så køberne kan vælge den motor, der passer til deres behov.
XCeed fås med tre forskellige benzinmotorer med turbo og direkte indsprøjtning (T-GDi). Den 3-cylindrede 1,0-liters T-GDi-motor yder 120 hk og et drejningsmoment på 172 Nm, mens den 4-cylindrede 1,4-liters T-GDi-motor leverer 140 hk og et drejningsmoment på 242 Nm.
Som den kraftigste motor i XCeed-modelprogrammet fås den højtydende 1,6-liters T-GDi-motor, som også ligger i Ceed GT og ProCeed GT. Den yder 204 hk og har et drejningsmoment på 265 Nm.
Smartstream-diesel
XCeed fås desuden med to forskellige Smartstream-motorer – de reneste dieselmotorer, mærket har produceret, og de mest brændstofeffektive i modelrækken. 1,6-liters Smartstream-motoren tilbydes med enten 115 hk eller 136 hk.
Med undtagelse af 1,0-liters T-GDi-motoren kan alle motorer kombineres med 6-trins manuel gearkasse eller 7-trins dobbeltkoblingsgearkasse. 1,0-liters-motoren er kombineret med en 6-trins manuel gearkasse. Start-stop-system er standardudstyr i alle modeller.
Som det er tilfældet for mærkets øvrige modeller, vil elektrificerede drivlinjer inklusive 48V mild hybrid- og plug-in hybrid modeller blive lanceret i XCeed-modelrækken i starten af 2020.