(LYON)

Kerstner havde på Solutrans verdenspremiere på deres integrerede e-CoolJet 106 elektriske køleagregat til varebiler, som er udviklet for at tilpasse sig køretøjets WLTP-tal.

WLTP forbrugs-standarder har givet bilfabrikkerne hovedbrud i flere år – fordi forbrugstallene er realistiske og ikke er så pæne som de tidligere NEDC tal.

Tallene tæller udstyr på bilen med – og det gælder også eftermonteret udstyr så som brede fælge. Men også vigtigt udstyr som kølemaskiner og lignende.

Mindre varebiler

Derfor har det tyske kølefirma Kerstner, der er datterselskab af franske Lamberet, udviklet en integreret ATP klasse A køleenhed til mindre varebiler op til fem kubikmeter kølerum.

Det er en enhed, som har fokus på køretøjernes brændstofforbrug og dermed de nye WLTP tal. I forhold til klassiske anlæg er der tale om lavere forbrug og lavere CO2 udledning.

Man har monteret kondensator og kompressor til enheden under bilens varerumsgulv – mens fordampningsenheden er indbygget i taget – i selve køleboksens isolering.

Dertil kommer så diverse rørforbindelser og el-ledninger til batteri og 2,8 tommer touchscreen køle-display i kabinen.

e-CoolJet 106A hedder den nye Kerstner opfindelse, der havde verdenspremiere på Solutrans transportmessen i Lyon i sidste uge. Vægten er 53 kg. Energiforbruget er 45A. Både chauffør og kørselsleder kan via telematics følge med i kølehistorikken. Serviceintervallerne er 12 måneder eller 3.000 timer.

I Danmark monterer og servicerer RTT Danmark A/S Kerstner anlæg.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk