Varebilsalget satte rekord i marts måned, oplyser De Danske Bilimportører, DBI.
Januar og februar udviste et lille fald i forhold til de første to måneder i 2014 – med marts har ændret det billede. Salget i marts er med 3.114 varebiler faktisk det højeste salg de seneste 15 måneder og 28 pct. over marts sidste år.

Positivt er også det første kvartal i år, hvor er salget med 7.595 varebiler eller 17 pct. over samme periode sidste år.

Tendensen er klar i alle varebilsegmenter: under 2.800kg totalvægt, i mellemstørrelsen 2.801-3.499 kg og i 3,5tons segmentet  er der vækst.

Optimisme hos alle
Medlemmerne hos DB melder om et generelt godt salg – og optimisme hos køberne, og der er en tro på en fortsat positiv udvikling.

”De mindre varebiler under 2.800kg totalvægt  udgør med 1.599 enheder over halvdelen af de solgte varebiler, og resten fordeler sig med 950 i størrelsen 2.800-3.490kg totalvægt, mens 565 enheder er på B-kørekortets maksimale 3.500kg. Diesel er helt dominerende med 93 pct. af de solgte biler og leasingandelen udgør ca. 60 pct. af de leverede varebiler, siger Gunni Mikkelsen, adm. direktør i DBI.

For lastbilernes vedkommende er der også kommet positive tal, idet der med et salg på 499 lastbiler i marts er tale om det højeste tal i rigtig lang tid.

Positiv 2014 afslutning
Sidste halvdel af 2014 udviklede sig positivt og tendensen har holdt ved også i første kvartal af 2015. Langt hovedparten (knap 90 pct.) af lastbilerne var store lastbiler med en totalvægt på over 16tons, og væksten var at finde både blandt de 2-akslede (16-24 tons) samt de 3- og 4-akslede (over 24 tons).

Bussalget er meget begrænset – og med store variationer hen over året. Det skal ses som et resultat af udbud af offentlig trafik, hvorfor det ikke giver stor mening at se på de enkelte måneder. Første kvartal i år var med 75 busser knap 20 pct. over salget i samme periode sidste år, så også her er der fremgang.

Ser man på de mindre personbiler, er der tale om rekord – og dermed endnu et bevis på optimismen i befolkningen. Til stor glæde for hele bilbranchen.

Ny rekord i marts
Både marts måned såvel som første kvartal af 2015 sætter rekord. Salget i marts blev samlet set 19 pct.  over marts 2014 og hele første kvartal af 2015 lå fem pct. over samme kvartal sidste år.

Marts tegner sig ligeledes for det højeste salg på en enkelt måned set over de seneste 15 måneder. Der er således fremgang i salget af både personbiler og de  erhvervsrelaterede vare- og lastbilklasser.

”Hos De Danske Bilimportører tager vi det som et klart tegn på større tro og optimisme i samfundet som helhed, samt ikke mindst et større samlet aktivitetsniveau i erhvervslivet. Tallene for personbils salgets forskellige segmenter bekræfter ligeledes de tendenser som vi har set gennem snart 15 måneder, at danskere køber større biler end hidtil,” siger Gunni Mikkelsen.

17 pct. stigning
Der er således sket en stigning på 17 pct. i det samlede bilsalg fra marts 2015 i forhold til marts 2014. Ligeledes var salget i marts i år 12 pct. højere end nogen anden måned i hele 2014.

Første kvartal af 2015 ligger tre pct. højere end første kvartal 2014. Tendensen mellem de forskellige bilsegmenter er stort set fortsat, således køber danskerne fortsat færre mikro biler i det mindste A-segment (VW Up med flere), om end salget fra første kvartal lå stabilt.

Biler i B-segmentet (Peugeot 108 m.fl) ser ud til at have stabiliseret sig både for de seneste 12 måneder, såvel som for kvartalet.

Større behov for store biler
Udviklingen mod de lidt større biler i C segmentet (Peugeot 308 m.fl.) har været stabil gennem hele sidste år såvel som i første kvartal af 2015, og der har faktisk også været en større andel af salg af store biler i D segmentet (VW Passat m.fl.) i de første tre måneder af i år.

’Vi mener fortsat at tendensen for bilsalget klart viser at mange købere har et behov, som i større grad matches af biler i C-segmentet. Dette er i øvrigt det segment hvor vi finder Europas mest solgte bil – den lidt større bil med god plads også til fem personer, men som også kan være ganske udmærket økonomisk set mht. brændstoffet” siger Gunni Mikkelsen.

På samme måde ses en stigende andel af biler i de mere rummelige segmenter, J-segmentet (SUV’er så som Honda CR-V) samt MPV’ere i M-segmentet (så som VW Touran).

Andelen af store og deciderede luksusbiler er stabilt, men udgør i Danmark fortsat en mindre andel af bilmarkedet.

Segmenterne
A-segmentet, var i første kvartal 2014 det største segment, men faldt gennem 2014. Salget steg markant i januar 2015, men faldt igen i februar og for at stige igen i marts, men tendensen holder fortsat, A-segmentet er svagt faldende. I marts sidste år var A segmentet det største segment med 5.359 biler, i år taler vi om 4.416 biler og det tredje største segment med en andel på 23 pct. af det samlede salg.

B-segmentet, er med 5.973 biler i marts måned nu det største segment, og udgør 30pct. af det samlede salg. B-segmentet har oplevet en stabil stigning det seneste år og en væsentlig stigning de seneste fire måneder. Til sammenligning blev salget i marts 2014 på 4.709 biler, og der ses således om en fremgang på 26pct. når marts i år sammenlignes med marts 2014.

C-segmentet udgør i dag 24 pct. af de solgte biler, og er med en fremgang på mere end 50pct. i forhold til marts sidste år nu det næststørste segment blandt de biler, som danskerne køber. Tendensen til at danskerne køber større biler, har været der gennem hele sidste år, og ses meget tydelig på salget de første tre måneder af i år.

Flere større biler
D-segmentet, som er de store biler, har ligget stabilt om end også svagt stigende set over det seneste år, og det har vist en positiv udvikling i første kvartal i år. Med et salg på 1957 biler i marts i år mod 1.707 sidste år, udgør salget i marts 10 pct. af det samlede bilsalg.

J og M-segmentet: J-segmentet er de såkaldte SUV biler medens M-segmentet er MPV’erne. Begge klasser appellerer til bilkøberne med et behov for en større og ganske praktisk bil.

SUV’ernes andel har været støt stigende gennem de seneste år og med en pæn stigning i år.
Der blev i marts solgt 977 biler mod 461 sidste år og J-segmentet udgør i marts fem pct. af det samlede bilsalg. MPV’erne oplevede ligeledes en stigning i år og havde i marts fem pct. andel af bilsalget.

Flere elbiler
Elbiler sætter med et salg på 441 biler en stor rekord i marts måned, da det er det højeste antal nogensinde. Det store salg kommer primært fra to segmenter E og F-segmenterne, som er premium/luksus (Henholdsvis BMW, Nissan og Tesla). Disse tegner sig for 40 pct. af det samlede salg af elbiler mod blot to pct. for alle biler samlet set.

Endvidere er elbilerne stærkt repræsenteret i klassen ”øvrige”, hvor de i marts udgjorde 33 pct. af salget. Dette var domineret af fem-syv personers biler, som er leveret til udlejningsselskaber.
E-segmentet går DBI let hen over – men salget er begrænset. Her er der tale om biler som BMW 5-serie og Volvo V70.

Luksus og sportsbiler, segmenterne F og S (Bl.a. Mercedes og BMW topmodeller)  er i Danmark forsvindende små med under 300 biler om året i alt og således knap 1,5 pct. af bilsalget.

Ny bilstatistik
De Danske Bilimportører har hidtil angivet og kommenteret bilmarkedet i Danmark ud fra nogle traditionelle segmenter (bilklasser) såsom; lille, mellemklasse, store, luksus mv.

Fra og med februar 2015 har De Danske Bilimportører anvendt andre betegnelser, der giver større overensstemmelse med de, i Europa, oftere anvendte segmenter – (i parentes de 5 mest solgte år til dato).

Alle segmenter
A-segment: Micro biler (Peugeot 108, Volkswagen Up, Toyota Aygo, , Kia Picanto, Hyundai i10)
B-segment: Små biler (Peugeot 208, Mitsibishi Space Star, Toyota Yaris, Ford Fiesta, Renault Clio)
C-segment: Mellemklasse biler (Peugeot 308, Volkswagen Golf, Citroen C4 Cactus, Nissan Qashqai, Audi A3)
D-segment: Store biler (Skoda Octavia, Volkswagen Passat, Mercedes C, Ford Mondeo, Audi A4)
E-segment: Premium biler (Audi A6, BMW 5, Mercedes S, Volvo V70, Mercedes E)
F-segment: Luksus biler
S-segment: Sport
M-segment: MPV’ere  (Toyota Verso, VW Touran, Ford C-Max, Citroen C3 Picasso, Renault Grand Scenic)
J-segment: SUV’ere (Suzuki SX4, Dacia Duster, Mitsubishi ASX, Opel Mokka, Honda CR-V)
O-segment: Øvrige

Bedre overblik
Fordelene ved de nye segmenter er klare; den tidligere lille klasse er nu opdelt i A og B og dermed lettere at følge detaljeret og endvidere er gruppen “øvrige” blevet markant reduceret, da SUV’ere har fået deres eget segment.

Historiske data er af DBI blevet segmenteret på den nye måde – tilbage til år 2000.

Varebilsalget i marts 2015 (med markedsandel i parentes):
Ford Transit                                     365 stk. (15,4 pct.)
VW Transporter                                191 stk. (8,1 pct.)
Renault Master                                 154 stk. (6,5 pct.)
Mercedes-Benz Sprinter                     122 stk. (5,2 pct.)
Renault Trafic                                   119 stk. (5,0 pct.)
Opel Vivaro                                      114 stk. (4,9 pct.)
Mercedes-Benz Vito                          112 stk.  (4,7 pct.)
Fiat Ducato                                      105 stk.  (4,4 pct.)
Iveco Daily                                        96 stk.  (4,1 pct.)
Citroën Jumper                                  74 stk.  (3,1 pct.)

Totalt salg varebiler i marts           2.364 stk.  (100 pct.)

Varebilsalget  januar-marts 2015:
Ford Transit                                     885 stk. (15,5 pct.)
VW Transporter                                464 stk.  (8,1 pct.)
Renault Trafic                                  363 stk.  (6,4 pct.)
Opel Vivaro                                     311 stk.  (5,5 pct.)
Mercedes-Benz Sprinter                   280 stk.  (4,9 pct.)
Renault Master                                274 stk.  (4,8 pct.)
Mercedes-Benz Vito                         221 stk.  (3,9 pct.)
Fiat Ducato                                     214 stk.  (3,8 pct.)
Toyota Proace                                 199 stk.  (3,5 pct.)
Iveco Daily                                     198 stk.  (3,5 pct.)

Totalt salg varebiler 1. Kvartal      5.703 stk.  (100 pct.)

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk