Nu er der for alvor kommet gang i hjulene herhjemme – og det mest tydeligt på salget af last- og varebiler, som i årets første ni måneder er steget med henholdsvis 35,5 og 17,3 procent. Salget nåede  i perioden op på 3.512 lastbiler og 23.423 varebiler.

Ser man alene på september måned i forhold til samme måned i fjor, er salget øget henholdsvis 5,2- og 14,1 procent på last- og varebiler. Salget i september nåede henholdsvis op på 443 og 2.718 enheder.

Salg på et højt niveau
”Salget fortsætter på et højt niveau. For varebilerne tegner sig et lignende billede, og september er knap tre procent over august 2014. Det flotte salg understreges af et lastbilsalg, der i september var 24 procent over august,” siger Gunni Mikkelsen, adm. direktør for De Danske Bilimportører, DBI.
 
Salget af varebiler i september var på 2,718 enheder og 2,7 procent over august, og med salg i år på 17 procent over samme periode sidste år, er der fortsat særdeles stor tilfredshed blandt bilimportørerne med salget, hedder det i en udtalelse fra DBI.

Fremgang i alle vægtklasser
De mindre varebiler, under 2.800 kg totalvægt, udgør med 1.310 enheder cirka halvdelen af de solgte varebiler, og resten fordeler sig med 930 enheder i størrelsen 2.800-3.490 kg totalvægt, medens 478 enheder er på B-kørekortets maksimale 3.500 kg.

Tendensen er klar i alle varebilssegmenter. På varebiler under 2.800 kg totalvægt, i mellemstørrelsen 2.801-3.499 kg såvel som i 3,5.tons segmentet, er der vækst.

Mest solgte varebil er stadig Ford Transit – med 15,5 procent af salget både i septemer og i årets første ni måneder.

Mange brancher
”Medlemmerne hos De Danske Bilimportører er bestemt tilfredse med varebilsalget, og med optimisme hos køberne er der en tro på en fortsat positiv udvikling med en efterspørgsel bredt blandt mange forskellige brancher,” siger Gunni Mikkelsen.

I september blev der indregistreret 443 lastbiler mod 356 i sidste måned og således en stigning på 24 procent, og med 3.512 indregistrerede lastbiler ved udgangen af september, ligger 2015 markant over sidste års samme periode, og således svarende til en stigning på de 35 procent i forhold til sidste år.

Det er dog langt fra rekorden, der var på omkring 7.000 lastbiler i 2007, men en tendens mod det bedste år efter kriseårene 2008-09.

Flest over 16 tons
Langt hovedparten af lastbilerne, knap 90 procent, var store lastbiler med en totalvægt på over 16 tons.

”Vi tolker helt klart salget af lastbiler, der er driftsmidler i transportindustrien, som et meget positivt tegn på aktivitetsniveauet,” siger udtaler Gunni Mikkelsen.

Bussalget er i et segment, der er meget begrænset og med store variationer hen over året, er i stor grad et resultat af udbud af offentlig trafik, hvorfor det ikke giver den store mening at se på i enkelte måneder. De første ni måneder af i år er med 328 busser, knap det samme som salget i samme periode sidste år på 332 busser.

Ny rekord i bilsalg
Personbilsalget er tordnet derudaf i flere år – mest i den mindste klasse A og klasse B. Samlet steg salget i september 10 procent i forhold til august, og de første ni måneder af i år ligger nu ni pct. over tilsvarende periode sidste år. Salget af personbiler har således retning mod en ny rekord – og de seneste ugers megen debat om biler har indtil videre ikke haft indflydelse på det samlede salg.

”Bilimportørerne er naturligvis ovenud tilfredse med den stigende efterspørgsel, som vi ser som tydelige tegn på stor aktivitet i erhvervslivet såvel som danskernes behov for øget mobilitet, og vi ser fortsat positivt på de kommende måneders aktivitet,” siger Gunni Mikkelsen.

Rekord seks år i træk
2015 tegner til at blive det sjette år i træk med rekord i personbilsalget – september blev        10 procent over august, 23 procent over september sidste år og år til dato ni procent over de første ni måneder af 2014.
 
’Vi tror ikke at danskerne har behov for mindre biler. Det er i høj grad et spørgsmål om at biler er markant dyrere i Danmark, og at vores afgiftssystem forøger prisforskellen mellem mikrobiler og familiebiler. Hvis man lavede en intelligent omlægning af bilafgifterne kunne langt flere køre i en lidt større bil, og det helt uden at belaste miljøet yderligere, og stadig opretholde statens provenu. ’ siger Gunni Mikkelsen, adm. direktør for De Danske Bilimportører.

Tesla effekten
E-segmentet, er ”premium” (større luksusbiler), og er i Danmark en meget lille del af markedet. Således udgør de blot under to procent. I september blev der solgt 307 biler, heraf var hele 121 elbiler, således udgør elbilerne (læs: Tesla) knap 40 pct. af danskernes luksusbiler.

Elbiler, salget varierer betydeligt i de enkelte måneder, da salget af de mere almindelige størrelser af biler i betydelig omfang er drevet af salg til flåder. Salget i september sluttede på 234 biler, og er et markant fald fra august måneds 531, der dog var domineret af en enkelt handel på 400 Nissan elbiler til AVIS biludlejning.

”Målt på årets første ni måneder ser vi et meget fint salg af elbiler på 1.948 i år mod 911 sidste år for den samme periode. Således er salget af elbiler allerede 24 pct. over sidste års samlede salg og dermed det bedste salg gennem tiderne, om end elbiler fortsat udgør en meget lille andel af det samlede salg,” siger Gunni Mikkelsen.

Varebilsalget i september:
Ford Transit                     309 stk.
Renault Master                 161 –
Opel Vivaro                      136 –
Renault Trafic                   120 –
Mercedes-Benz Vito           119 –
Mercedes-Benz Sprinter      118 –
VW Transporter                101 –
Iveco Daily                         94 –
VW Caddy                         74 –
Fiat Ducato                        63 –         

Varebilsalget januar-september:
Ford Transit                        2.731 stk.
Renault Trafic                     1.213 –
VW Transporter                  1.128 –
Opel Vivaro                            981 –
Renault Master                       966 –
Mercedes-Benz Vito                946 –
Mercedes-Benz Sprinter           848 –
Fiat Ducato                            679 –
Iveco Daily                             667 –
Ford Transit Connect               567 –

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk