(HANNOVER)

Årets største transportudstilling i Europa slår portene op her til morgen – her vil udstillere fra hele verden vise deres nyeste produkter, men ikke mindst vil der være fokus på nye lastbiler og varebiler, på nye trailere, på nye opbygninger og på nye teknologier.

I aften løftes sløret bl.a. for, hvem der kan kalde sig mestre udi last- og varebiler – når sløret løftes for, hvem der vinder priserne for International Truck of the Year (årets lastbil) og International Van of the Year (året varebil) for året 2023.

Lastbilmagasinets redaktør Rasmus Haargaard repræsenterer Truck of the Year juryen i Danmark – og VOTY.dk’s redaktør Carsten Teiner repræsenterer Van of the Year juryen i Danmark.

Tre kæmper om Truck-pris

Kampen om lastbils-mesterskabet står mellem DAF XD, der endda fejrer premiere på messen i Hannover, Mercedes-Benz Actros L, der vises med tredje generation af OM471 dieselmotoren – samt Scania Super med en ny 13-liters motor og drivline.

Fem kæmper om Van-pris

Kampen om mesterskabet for varebiler i Europa står mellem Fiat Scudo og Fiat Doblò med både diesel- og elmotorer – Fords 2-liter E-Transit, Fords første elektriske varebil i mange år – Renault-Nissan Alliancens elektriske Renault Kangoo E-Tech og Nissan Townstar – samt søstermodellen Mercedes-Benz eCitan – og Volkswagen ID.Buzz Cargo.

Det er et år med varebiler, som alle fås med elektrisk drivline. De tre lastbilsmærker, der dyster, tilbydes faktisk også i eludgaver.

Corona-pause

Det er fire år siden, at der senest har været IAA transportmesse – da Corona pandemien betød aflysning i 2020.

Messen kaldes nu IAA Transportation – der gør udstillingen bredere end tidligere. Og nu omfatter alt omkring vejtransport. Udstillingen løber fra i morgen 20-. til 25. september. I dag mandag er der kun åbent for presse.

Senere end el-personbiler

Som vi kan på listen af kandidater til Van- og Trucks og the Year, så er trenden køretøjer med alternative drivmidler – og der vil bl.a. være fokus på både el og brint.

Erhvervskøretøjerne på bl.a. el kommer en postgang efter el– og brintpersonbiler – men der er i dag et politisk pres for elbiler af alle størrelser.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk