(HANNOVER)

Den nye Volkswagen ID.Buzz Cargo er her til aften blevet kåret til årets varebil i Europa – ”International Van of the Year” for 2023.

Ved en særlig prisuddeling i H’Up Conference Centre på IAA Transportation-udstillingen på Hannover-messen i Tyskland fik Dr. Carsten Intra, CEO, Volkswagen Commercial Vehicles (VWCV) overrakt IVOTY 2023-trofæet fra Jarlath Sweeney, formand, IVOTY.

Kamp til stregen

Men dysten mod især den nye, elektriske 2-tons Ford E-Transit var tæt, for ID.Buzz Cargo fik 110 point af de 24 jurymedlemmer fra ligeså mange lande – mens Transit opnåede 10 point færre – i alt 100 point – på andenpladsen.

Tredjepladsen gik til de nye, elektriske minivans fra Renault-Nissan Alliancen – Renault Kangoo E-Tech og Nissan Townstar EV ZE samt søstermodellen fra samarbejdspartner Daimler, Mercedes-Benz eCitan – de opnåede 65 point.

Forbrændingsmotorer af Renault Kangoo Van & Mercedes-Benz eCitan vandt sidste års IVOTY 2022 Award.

Ikke prøvet

Yderligere to varebilsmodeller deltog i kåringen – Fiat Scudo og E-Scudo samt Fiat Doblò og E-Doblò, der er søstermodeller til Stellantis gruppens andre små og mellemstore varebiler – og fra samarbejdspartner Toyota.

Men de færreste havde haft mulighed til at prøve disse biler i deres nye udformning – så de to bilmodeller opnåede kun henholdsvis syv- og fire point.

Behørigt hædret

“Det er ikke så ofte, at et helt nyt varevognskoncept kommer på markedet med det samme. Den nye ID. Buzz er et eksempel – og bilen er nu blevet behørigt hædret med denne pris, den højeste anerkendelse i den lette erhvervskøretøjer. Tillykke til Volkswagens designteam med at skabe dette unikke køretøj, der er perfekt til det miljøbevidste bymiljø,” sagde Jarlath Sweeney, formand for IVOTY.

ID.Buzz Cargo gør indtryk med sin futuristiske og elegante styling, men går alligevel tilbage til den originale Transporter T1 fra 70 år siden med sin V-formede motorhjelm, fremtrædende VW-badge og korte udhæng.

På det rigtige tidspunkt

Ved modtagelsen af IVOTY 2023-trofæet udtalte Dr. Carsten Intra, CEO Volkswagen Nutzfahrzeuge, at man var stolte over at opnå prisen.

”De første ordremængder viser os, at vores nye ID. Buzz Cargo er den rigtige model til erhvervskunder på det rigtige tidspunkt,” sagde Intra.

Bilen vække følelser uanset hvor den kommer frem – og  har nu fået den rigtige anerkendelse.

En sand ære

“Men den højeste anerkendelse er afstemningen fra denne højt respekterede jury – at vinde denne vigtige International Van of the Year Award – er en sand ære!”

Intra takkede på vegne af hele teamet hos Volkswagen Nutzfahrzeuge jurymedlemmerne mange gange for prisen.

“Vi er meget stolte og ser denne bekræftelse af vores arbejde som en motivation til at fortsætte som før: At tilbyde det rigtige erhvervskøretøj til alle vores kunder,” sagde Carsten Intra.

Et par ord fra juryen

Fra juryen kom der også ord på kåringen:

“ID.Buzz Cargo designmet er virkelig helt i top. Udseendet peger helt tilbage på den klassiske VW T1 og bilen har alt i sig for at blive en klassiker igen.”

“Den første af europæiske lette erhvervskøretøjer, der kun består af rene elbiler (BEV), er et mesterværk inden for teknik, design og effektivitet.”

CO2 neutral hele vejen

“Den drager fordel af den velkendte og gennemprøvede Volkswagen Group MEB-drivlinje, der bruges af fem koncernmærker. Den er CO2-neutral fra produktion og levering, har den nyeste sikkerhedspakke – og har fremragende køreegenskaber og høj køreglæde.”

“BEV-only-layoutet med en proportional stor akselafstand og korte udhæng maksimerer ikke kun pladsen inde i køretøjet, men gør det også muligt at opfylde alle aktive og passive sikkerhedskrav samt følge et hoveddrejende retro-futuristisk design.”

Dedikeret elektrisk platform

“Volkswagen ID. Buzz sætter en ny standard blandt varebiler og et stort skridt fremad. For første gang realiserer en stor fabrik en fuldt elektrisk varevogn på en dedikeret elektrisk platform.”

“ID. Buzz er allerede klar til næste trin i automatiseret kørsel med et højt niveau af assistentteknologi. Frem for alt er det et stærkt forbundet køretøj, der er let at integrere i flådestyring og telematik.”

“Samlet set vil totaløkonomien være optimal i forhold til en forbrændingsmotor. Så en rigtig “Bulli” (Rugbrød) for den nye verden.”

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk