Den nye transportminister Thomas Danielsen er som udlært lastbilsmekaniker vant til at have hænderne dybt nede i den varme motorolie – så har en positiv tilgang til transportbranchen.

Hos ITD (International Transport Danmark) ser man derfor frem til et samarbejde med den nye venstre-minister – om end det er tale om et sparsomt beskrevet transportområde i regeringsgrundlaget.

Transportministeriet skal ledes af en venstremand for første gang siden Hans Chr. Schmidt (V) stod i spidsen for ministeriet fra 2015-16.

Samme uddannelse

Thomas Danielsen overtager posten som transportminister fra Trine Bramsen (S) Hos ITD håber man bl.a., at den nye minister vil tage fat på en sammenhængende plan for omstillingen af den tunge transport og regel- og bødetyranniet i transportbranchen.

”Det er mig bekendt første gang, at en udlært lastvognsmekaniker bliver minister i Danmark, og det er et rigtig godt udgangspunkt for at forstå de udfordringer, vejgodserhvervet står over for,” siger John A. Skovrup, der ud over at være bestyrelsesformand i ITD også er udlært lastvognsmekaniker.

Stor bekymring

Thomas Danielsen overtager transportministeriet på et kritisk tidspunkt for transportbranchen, og det kræver, at området styres med sikker hånd gennem krisen, er meldingen hos ITD.

”Branchen står midt i en spirende krise, og der er stor bekymring for situationen i branchen. Faldende godsmængder, høje brændstofpriser og en grøn omstilling, der mangler en plan, som vognmændene kan forholde sig til, er blot nogle af de opgaver, som vi håber den nye minister vil tage hånd om,” siger John A. Skovrup.

Visk tavlen ren

Det kræver ifølge bestyrelsesformanden, at ministeren ser på området med helt nye øjne. For mange af de politiske aftaler, der ligger på området, er for længst blevet overhalet af en helt ny virkelighed.

ITD håber, at Thomas Danielsen vil viske tavlen ren og gå i dialog med branchen om konstruktive løsninger på vejgodstransportens udfordringer.

Regel- og bøderegime

”For den politik, der er blevet ført gennem de seneste år, hænger ikke længere sammen med den virkelighed, som vores vognmænd møder ude på vejene,” siger John A. Skovrup bl.a. med henvisning til branchens regel- og bøderegime, som desværre er vokset de senere år.

Det nye regeringsgrundlag indeholder ifølge ITD-formanden mange gode takter, f.eks. det store fokus på at sikre mere arbejdskraft og yderligere handling for flere nulemissionslastbiler og drivmiddelinfrastruktur.

Det er dog også sparsomt med svar på, hvordan det konkret skal udmøntes på transportområdet.

 

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk