(CAPE TOWN)

I to år har forhandlere og kunder måttet undvære Volkswagens populær Amarok pick-up model. Men til maj er modellen tilbage i forhandlernes showrooms.

Så kan trofaste Volkswagen-under igen få deres nye Amarok, hvor de måske også køber deres andre Volkswagen erhvervskøretøjer – Caddy, Transporter og Crafter.

Den nye Amarok produceres ikke længere i Hannover – hvor elbiler og elvarebiler nu har taget over – men derimod 9.000 km længere mod syd.

Bygges sammen med Ford Ranger

Det sker i Johannesburg-forstaden Silverton – nemlig på Fords store samlefabrik, hvor Amarok nu bygges sammen med søstermodellen Ford Ranger.

Det sker som led i en tre år gammel aftale mellem de to store bilgiganter.

Det nye produktionssted er nok årsagen til, at Volkswagen Nutzfahrzeuge har valgt Sydafrika til den officielle pressepræsentation, hvor VOTY.dk netop har deltaget.

Stadig med V6 turbodiesel

Bortset fra de mange, der nu kan foretage deres one-stop-shopping af deres erhvervsbiler, så kan rigtig mange være glade for den nye Amarok, som stadig har en fornem samlekvalitet, en lækker udstyret kabine – og heldigvis stadig mulighed for en V6-turbodieselmaskine i topmodellerne.

Ikke med helt samme peak-power som den tidligere Amaroks motor, der ydede 258 hk – og tillige havde en booster-effekt på 272 hk til de hurtige overhalinger – men nu kun en 241 hk motor, der dog præsterer et max drejningsmoment på 600 Nm ved 1.750 omdrejninger.

Altså rigeligt til at klare nyttelasten på 1,2 tons og trailervægten på 3,5 tons. Det fik vi dog ikke mulighed for at prøve i området ved sydafrikanske Cape Town.

Smallere – og længere

Bilen er 96 mm længere – på 5.350 mm. – og bredden er 1,9 meter mod 2,3 meter. Akselafstanden er øget med 173 mm til 3.270 mm.

Dimensionerne i ladet er ændret – så der er 1.227 mm mellem hjulkasserne, så der kan være en europalle på tværs. Ladlængden (double cab) er 1.624 mm – højden 529 mm (21 mm mere end før.)

Amarok benchmark

Et plus er dog den herlige dybe V6 diesel-brummen. Og man havde jo frygtet, at Volkswagen ville have blevet spist af med Fords mere tamme 2-liter biturbo dieselmotor fra seneste Ranger generation – som manglede moment med fuld last og lastet trailer.

Til gengæld kan Ford kunder så glæde sig over et andet kompromis – nemlig af en kraftig turbodiesel er tilbage i Ranger.

På den måde har den gamle Amarok været en form for benchmark for de nye pick-up modeller.

Igen med 4 cylindre

De ”små” 4-cylindrede dieselmotorer til Amaroks mindste på 170 og 205 hk er dog atter kun på to liter, hvor den gamle Amarok havde V6 over hele linjen.

Den nye Amarok kommer i visse lande også i en 4-cylindret benziner på 302 hk, hvor Ford har V6 benziner til Ranger-topmodellen Raptor.

Men igen – det er som i politik – det handler om kompromiser. Men det sker i Amaroks ånd med den store dieselmotor, som håndværkere og entreprenører kan glæde sig over.

Prøvede 177 hk

Vi prøvede kun en 177 hk turbodiesel-udgave med fire cylindre under terrænkørsel – og her gik det ikke så stærkt. Med Style-udstyr – men også med 10 trins automatgearkasse. Normen i de små dieselmaskiner er en 6 trins manuel gearkasse.

Amaroks topudstyrede PanAmericana og Aventura har 10 trins automatgear fra Ford som standard – som dog virker noget nervøst på en ujævn landevej modsat den gamle udgave.

Den nye kan ikke blive enige med sig selv om, hvilket gear, den skal vælge – måske bliver det bedre med læs.

Kræver tilvænning

Men kan dog vælge manuelt gear, som giver mere ro. Men skifteknapperne sidder på gearvælgeren – og det kræver tilvænning.

På den gamle Amarok foregik manuelle skift via skifteplader bag rattet – og det virker bedre. Den gamle 8-trins gearkasse virkede også skarpere.

Tidligere kunne man også bestille sin Amarok med flere lag fjerder-elementer til tungere transport – det ser ud til, at det ikke kan bestilles fra fabrikken.

Bedre i terræn

Amarok føles ikke så bred som forgængeren – med sine 1,9- mod før 2,3 meter – så man kan bedre se ud over hjørnerne, og det gør den mere letkørt i terræn, som vi jo prøvede – men her skal vi rose off road effekten med god fjedervandring.

Der er seks køre-indstillinger: eco, normal, mud/ruts, sand, slippery og load/trailer.

Bilen er som nævnt lidt længere, men den har kortere udhæng og dermed bedre til- og frakørselsvinkler på 30- og 26 grader samt rampevinkel på 21 grader. Vadedybden er 800 mm – mod før 500 mm. Frihøjden er 237 mm. Vendediameteren er 12,9 meter.

Reduktionsgear

Udfordringen i det valgte off road område var dog ikke stor – så der var god tid til at træne betjeningen, som bl.a. omfattede knapper til down-hill funktion og differentialespær. Bilen var nem at håndtere.

I terrænet virker styretøjet godt – og ujævnheder slår ikke så hårdt igennem, men det virker knap så skarpt på landevej som Servotronic styretøjet i den gamle Amarok.

Amarok fås med baghjulstræk (basis) og i to 4Motion udgaver – en med permanent firehjulstræk og en, hvor firehjulstrækker slås til og fra. Der er mulighed for spærredifferentiale og reduktionsgear. Down Hill funktion er standard.

Logisk betjening

I topmodellerne var der 12,3 tommer touchscreen – det eneste, som Volkswagen ikke har ændret i kabinen – og tilmed har man trukket flere funktioner ud fra skærmen og lagt dem i dels kontakter under skærmen og via knapper op rattet. Det sikrer logisk betjening.

Der er en virkelig god komfort i Amarok – og med god støtte i sæderne og lavere støjniveau end i den tidligere Amarok. Vi skal nævne 360 graders kamera og elektrisk p-bremse. Samt både a- og c type USB stik.

Der er gjort meget ud af sikkerheden – der er 25 assistentsystemer. Bl.a. adaptiv fartpilot, linjevogter, nødbremse og blindvinkelassistent.

Design fra Volkswagen

Volkswagen har været med til udviklingen siden 2019 – og har haft et hold ingeniører stationeret hos Ford i Australien, hvor den primære udvikling er foregået. Her stod man også for udviklingen af alle Fords Ranger-modeller.

Men selv om drivline og ramme er fra Ford – så er det kun taget, håndtag og spejlhusene, Amarok har fælles med Ranger.

Men åbner man frontklappen står der FoMoCo for Ford Motor Company i kanten op mod forruden.

Mange udgaver

Designmæssigt har Amarok modsat Ranger store plast-skærmkanter, 18 tommer alufælge (op til 21 tommer i Aventura), LED-Matrix forlygter og lodrette LED baglygter.

Amarok kommer i fem udgaver – kaldet Amarok, Style, Life, PanAmericana og Aventura. Amarok er basisudgaven, som ikke ventes til Europa i første omgang.

Amarok blev oprindeligt kun bygget i Sydamerika – hvor den gamle model fortsat produceres. Modellen kom i 2012 – først som import fra Sydamerika – og fra 2023 altså i samarbejde med Ford.

Priser klar i januar

Volkwagen har tidligere produceret modellen Taro, som var en kopi af datidens Toyota Hilux.

Priserne på den nye Amarok bliver først offentliggjort i januar – og det bliver spændende, om – eller hvor meget – Amarok bliver dyrere end Ranger.

Ford satser fra begyndelsen meget på deres sportsegenskaber i terræn – bl.a. med Raptor som første model – hvor Volkswagen mere har anlagt en erhvervsanvendelse af Amarok.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk