I mange år har franske Renault og tyske Mercedes-Benz arbejde tæt sammen – på motorsiden og på produktionssiden.

Det er et samarbejde, som de tidligere topchefer fra Renault og Mercedes – henholdsvis Carlos Ghosn og Dieter Zetsche – indledte i deres velmagtsdage. Endda med fælles pressemøder på de store biludstillinger.

De er ikke på jobbet mere, men samarbejdet mellem de to bilfabrikker fungerer i bedste velgående – for så kan der spares en masse penge til biludvikling og masseproduktion af biler og motorer.

Første Citan i 2012

På varebilsiden så man resultatet i 2012, hvor den første minivan Mercedes Citan så dagens lys – som kopi af franske Renault Kangoo.

Det er syv år siden, at de første streger blev sat til den nuværende udgave – som et fælles projekt med Renault og alliancepartner Nissan, som får deres nye Townstar bygget af Renault. Alle bygges af Renault i nordfranske Maubeuge.

Først i den seneste udgave, kan man vælge Citan i en elektrisk udgave (eCitan).

Ægte Mercedes DNA

Siden begyndelsen har der arbejdet et team af tyske ingeniører og sikret både den ønskede kvalitet og tekniske krav til Citan-udgaven – efter aftalen.

eCitan er sidste skud på stammen – og her har man også været med til at bestemme, hvilke komponenter, der skulle anvendes.

Så selv om selve karosseriet, platformen og delvist drivlinen er fælles i de tre biler, så er der ændret så meget, at den nye Citan kunne påberåbe sig ægte Mercedes-DNA.

Fronten er helt sin egen – og interiøret er rendyrket Mercedes – med samme lay out og knapper som i andre Mercedes køretøjer som f.eks. Vito. Baglygterne er også udviklet til Mercedes.

Fastere sat op

Vi har prøvet alle modeller – og det er tydeligt, at styringen er fastere i eCitan – så det matcher den tyske kørestil, hvor Renault er til den bløde side i Kangoo E TECH. Townstar er også fastere end Kangoo.

Det giver mere sporty egenskaber. Men det går så ud over komforten, som er bedre i den franske søstermodel.

Ikke Sesam-døre

Teknisk har man fra Mercedes’ side også fintunet drivlinen ned i enkeltheder. Også sæderne er fastere i betrækket (for selve stål-stellet på stolener det samme som Kangoo).

Forskellen på Renault Kangoo og Mercedes Citan er også, at Kangoo’s brede Sesam-sidedør ikke kan fås til Citan.

Sit eget design

eCitan er den sidste af trillingerne, der er lanceret i den nye udgave – men hvor Renault og Mercedes har valgt både el og dieseludgaver, har Nissan som de eneste valgt en ren elløsning med Townstar.

I januar blev Citan nummer 12 på varebilslisten med 42 solgte enheder – men de 24 var eludgaver – og det blev kun slået af den rene elvarebil ID.Buzz fra Volkswagen med 92 enheder. Alle tal fra De Danske Bilimportører.

Svingende forbrug

Vi har tidligere kørt eCitan i Tyskland med halv nyttelast – både på motorveje og landeveje. Endda i meget kuperet (læs bjergveje.). Bilen er som det er typisk for elbiler super hurtig og særdeles smidig.

Batteriet på 45 kWh sikrer ifølge fabrikken 286 km rækkevidde ifølge. Bedste resultat på turen var et gennemsnit på 17,6 kWh/100 km i blandet kørsel – mens vi kom på 19 kWh på bjergveje. På en ren byrunde var vi nede på 11 kWh/100 km.

Forbruget gik op og ned hele tiden. Man kan vælge både standard-mode og eco-mode. Ved eco-mode er motorydelsen kun 60 hk (44 kW).

Praktisk 3-trins rekuperation

Da vi hentede bilen til vores danske prøvekørsel – i frostvejr – så her lovede instrumenterne kun en rækkevidde på 216 km.

Vi kørte 127 kilometer i alt i bilen med begrænset last – og nåede kun 13-14 kWh/100 km – men kørte meget i bykørsel og brugte i stor stil rekuperationsmulighederne, som samler strøm op ved opbremsning og friløb.

Som sine søstre fra Renault og Nissan er der i den forbindelse tre trin placeret som en normal gearstang, som også kan bruges til sporty kørsel på en snoet landevej.

Begynder med A2 Lang

Mercedes begynder med den korte A2 Lang udgave herhjemme – og senere kommer A3 Ekstra Lang udgaven, der jo har en bredere skydedør med plads til en Euro-palle. Merprisen skulle kun være 9.000 kroner plus moms.

Sikkerheden omfatter adaptiv fartpilot, nødbremse, sidevindsassistent, hill assist, skiltegenkendelse, blindvinkel-assistent, regnsensor, sidevindsassistent, seks airbags, linjevogter, bakkamera, seks airbags, action brake assist, MBUX stemmestyring med navigation samt Mercedes Me med ”Hej Mercedes.”

Med varmepumpe

Der er navigation, men skærmen er dog kun på syv tommer og knap så skarp i opløsning – alligevel skulle man bladre ind gennem flere lag for at betjene den. Tillige virkede parkering-sensoren kun bagtil.

Vi kan dog nævne varme i sæderne (tre personer), læderrat, fodhviler, to usb-stik (c), tågelys for og bag, elektrisk håndbremse, LED lys i varerummet, hylde over forruden, gasdæmpet frontklap (!) og 11 fastgørelseskroge i varerummet.

Bilen har også varmepumpe med forvarmer, så man kan spare på strømmen.

Op til 1,5 tons trailer

Et stort plus er muligheden for at køre med 1,5 tons trailer – men det vi betyde et pænt stort ekstra forbrug af el.
Hurtiglader på 58 minutter.

e-motoren yder 122 hk eller 90 kW. Opladning med 50 kW hurtiglader DC tager 58 minutter (med max 75 kW DC-lader 10-80 pct. på 38 minutter) – mens opladning med AC og 22 kW tager 2,5 timer. Med 11 kW er tallet 4,5 timer. Batteriet er på 45 kWh.

Bilen var udstyret ekstra med bundmåtter – som kunne klikkes på plads, men de gik løs, hver gang, man steg ind i bilen.

Tekniske data Mercedes-Benz e-Citan Lang:
Ydelse: 122 hk/90 kW.
(Ecomode: 60 hk/45 kW)
Moment: 245 Nm.
e-motor: 52 kW.
Gear: aut – 1 trin.
Rekuperation: 3 trin.
Forbrug: 190 Wh/km
Acc. 0-100 km/t: 10 sek.
Topfart: 132 km/t.
Læssehøjde: 600 mm.
Egenvægt: 1.805 kg.
Totalvægt: 2.240 kg.
Lasteevne: 435 kg.
Trailer m/u bremser: op til 750/1.500 kg.
Akselafstand: 2.716 mm.
Varerum: 3,3 kubikmeter.
Varerumsmål: 1.806 x 1.524 x 1.256 mm.
Mellem hjulkasser: 1.248 mm.
Dæk: Continental EcoContact 6 -205/60 T16 XL.
Garanti fabrik: 2 år.
Garanti batteri: 8 år/100.000 km
Pris ekskl. moms: 266.660 kr.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk