Det er vigtigt at kunne forstå betydningen af de nye homologerings-krav fra EU – og dermed kunne indføre reglerne i dagligdagen.

Iveco Danmark assisterer derfor nu opbyggere og flådeejere af Iveco’s Daily program med nyeste homologeringsregler fra EU.

Siden 2018 har der faktisk været betydelige ændringer i reglerne for homologering af køretøjer. Ændringerne har primært fokuseret på at hæve sikkerhedsstandarderne og reducere miljøpåvirkningen inden for transportsektoren.

WVTA regler

Men kravene også om opbygninger – og ændringer af køretøjer – udgør en central del af de nye såkaldte EU WVTA-regler (Whole-Vehicle Type-Approval.)

For at opnå certificering og godkendelse i overensstemmelse med de nye standarder er det vigtigt at tænke på valget af materialer og konstruktionsstandarder – samt sikre overholdelse af sikkerheds- og miljøkrav.

Homologering er afgørende for vognmænd, da det garanterer, at deres køretøjer er både lovlige og pålidelige, er meldingen fra Iveco.

Forvirrende regler

”Vi lægger stor vægt på sikkerhed og samarbejder tæt med opbyggere og leverandører for at sikre, at køretøjerne konstant overholder de seneste regelopdateringer,” siger Ken Martinsen, teknisk produktchef hos Iveco Danmark.

Til trods for, at WVTA-reglerne for homologering kom tilbage i 2018, er de først begyndt at blive indført i år.

For at sikre en problemfri gennemførelse er det derfor ifølge Ken Martinsen vigtigt at forstå de nye regler. De nye homologeringsregler kan godt være forvirrende, fortæller han.

Forskellige regler fra land til land

For selvom et køretøj er godkendt i henhold til EU-regler, betyder det ikke nødvendigvis, at det opfylder specifikke krav i et bestemt land, såsom lokale vægtregler eller skatteundtagelser.

Det kan gøre det udfordrende at bruge visse typer køretøjer på det pågældende marked, selvom de opfylder EU-standarderne.

Samtidig kan nogle nationale regler være strengere end EU’s standarder for at imødekomme nationale behov eller indføre ekstra sikkerheds- eller miljøkrav.

Løbende undervisning

Derfor arbejdes der hos Iveco hele tiden på at hjælpe kunderne med at tilpasse deres køretøjer, så de opfylder de nye krav både på EU-niveau og i overensstemmelse med nationale og skattemæssige regler.

Derfor uddanner man hos Iveco Danmark løbende opbyggere for at sikre, at de har de nødvendige kompetencer til at håndtere dokumentationen i overensstemmelse med de nyeste regler.

”Samtidig samarbejder vi tæt med dem for at tilpasse køretøjet efter kundens behov og integrere opbygningerne med køretøjets design og ydeevne,” siger Ken Martinsen.

Selvkørende varebiler

En vigtig del af homologeringen er GSR (General Safety Regulation), der udgør et sikkerhedselement i EU’s godkendelsesproces. Forordningen fastsætter krav til avancerede sikkerhedssystemer, som skal hjælpe chauffører.

Det skal forbedre vejsikkerheden for alle trafikanter og etablere den lovmæssige ramme for godkendelse af de kommende automatiserede og fuldt førerløse varebiler i EU.

Først bliver sensorer implementeret på køretøjet – efterfølgende kommer de elementer, der udsendte signaler. Næste skridt er indførslen af sensorer, der både sender signaler og aktivt griber ind i kørslen, hvis chaufføren umotiveret skifter kørebane.

Level 2 ud af 5

Ifølge Ken Martinsen er et af de kommende skridt også, at man i sin navigation blot skal angive destinationen – uden at slippe rattet. Det kan være et vigtigt skridt hen mod selvkørende køretøjer.

Med de nye opdateringer af reglerne er Iveco nu kommet til ”Level 2” ud af fem for selvkørende køretøjer- hvor sensorer skal udsende både optiske lyde og lydsignaler.

”Derfor har vi hos Iveco udviklet vores nye køretøjer med fokus på sikkerhed og samtidig i overensstemmelse med de nye regelopdateringer,” siger Ken Martinsen.

Fakta – Level 2:

Level 2 for selvkørende biler: Lejlighedsvis selvkørende. Her kan være flere funktioner, som assisterende under kørsel. Det kan for eksempel være fartpilot og vejbane-assistent. Føreren har dog det fulde ansvar og skal til enhver tid have hænderne på rattet.

Fakta EU-WVTA:

Teknisk harmonisering inden for EU er baseret på helbilsgodkendelse, en såkaldt Whole-Vehicle Type-Approval (EU-WVTA). Ved hjælp af en helbilsgodkendelse kan en køretøjsproducent få et certifikat – en typegodkendelse – til en køretøjstype i et EU-land. Derefter kan køretøjstypen sælges og bevæge sig frit inden for hele EU uden yderligere test eller godkendelser.

(Kilde: VBG)

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk