Brændstofforbruget i Copenhagen Malmö Ports (CMP) containerhåndtering er nu fuldt fossilfrit efter indfasning af HVO100-brændstof.

Dette reducerer forbruget af fossil diesel med over 286.000 liter og udledningen af CO2e med 640 ton årligt.

CMP har siden november 2023 gradvist indfaset det fossilfrie brændstof HVO100 (hydrogenereret vegetabilsk olie) på containerterminalen i København. HVO100 reducerer CO2-udledning med op til 90 pct. i forhold til brugen af fossil diesel.

Store kraner på el

Containerterminalens store STS-kraner (ship-to-shore) og arbejdskøretøjer kører allerede på el fra vedvarende energikilder.

Oprindeligt var det planlagt, at fuld indfasning af HVO100 først skulle finde sted i forbindelse med ibrugtagningen af den nye containerterminal i Københavns Ydre Nordhavn i 2025.

Indfasningen omfattede i slutningen af 2023 terminaltraktorer, samt baglands- og gaffeltrucks.

Batteri-hybrid

I første halvdel af 2024 satte CMP sine nye straddle carriers i drift – med en batteri-hybrid drivlinje, som er kompatibel med HVO100 – på dele af den eksisterende containerterminal.

Derefter blev HVO100 succesfuldt testet på de ældre straddle carriers i løbet af sommeren i år, og fra første august har alle maskiner i ordinær drift dermed kørt fossilfrit.

I CMP er man stolte af at kunne tilbyde containerterminalhåndtering i København uden brug af fossile brændstoffer – over et halvt år før oprindeligt planlagt.

Flest østdanske containere

Det er et vigtigt skridt i såvel CMP’s som kundernes og hele transportsektorens grønne omstilling.

Containerterminalen i København er helt central for forbrugere og virksomheder i hovedstadsområdet og Sjælland – her håndteres langt størstedelen af containere til det østdanske marked.

”Det er derfor vigtigt for os at have fjernet fossile brændstoffer i vores terminaldrift og derved understøtte udfasningen af fossile CO2-udledninger i København ligesom i Malmö,” siger Povl Dolleris Røjkjær Ungar, COO, Copenhagen Malmö Port.

Bæredygtige havne

CMP stræber efter at være blandt verdens mest bæredygtige havne og har i denne forbindelse et konkret mål om, at opnå netto-nuludslip i egen drift i 2025 – og klimapositiv i 2040 i overensstemmelse med de såkaldte Science Based Targets.

I årene 2020 – 2023 har CMP mindsket sine CO2-udledninger i egen virksomhed (GHG Scope 1+2) med 68 pct. Dette modsvarer en reduktion med 1.477 ton CO2e på årsbasis.

I Malmö har CMP allerede indfaset HVO100, hvilket har reduceret CMP’s udledninger med over ca. 840 tons CO2e på årsbasis.


Fakta CO2e:

Hvad betyder det lille “e”, der er hægtet på det ellers så velkendte CO2. Bogstavet står for “equivalent”. På dansk ækvivalent (eller “tilsvarende”) og dækker over, at CO2 langt fra er den eneste såkaldte drivhusgas, vi har at gøre med. Vi har f.eks. også metan. I stedet for at skulle tage hensyn til alle disse forskellige stoffer, er man kommet frem til CO2e.
(Kilde: dansk kemi.)

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk