Renault Trucks Danmarks mål er at øge salget af Renault Master varebiler i Danmark fra 1,7- til 2,5 procent i den kommende år.

De nye og stærkt forbedrede Renault Master er nu landet på dansk asfalt – og sælges dels gennem Renault personbilsforhandlere og gennem Renault Trucks fire forhandlerkæder.

Renault Master Red Edition hedder bilen, når salget foregår via Renault Trucks-forhandlerne – bilen er den samme og bygges på samme fabrik i Batilly i Østfrankrig, men Renault Trucks har en anden filosofi – især når det drejer sig om eftermarkedet.

Professionelle kunder

”Vi er konkurrencedygtige med priser – og vi er vant til at arbejde med professionelle kunder gennem vores værksteder,” siger produktchef for varebiler hos Renault Trucks Danmark, Lars Thyssen.

Forhandlerne udgør på landsplan Volvo Truck Center, Autohuset Vestergaard, Titan Lastvogne og Skifter Biler.

Renault Trucks-forhandlere sælger Red Edition Master sideløbende med Renault Danmark, men Renault Trucks-forhandlere har i vid udstrækning ikke den samme type kunder. Desuden tages mange forskellige modeller hjem til lager.

Fire typer Master

Faktisk kan man få Master i over 350 forskellige modeller. Det gælder snart også en elektrisk Z.E. udgave og næste år en brintudgave med ekstra lang rækkevidde.

Alle Master fås både som kassevogn, chassis, platform chassis og som bus med op til 17 sæder. Renault Trucks har desuden et tæt samarbejde med mange af landets opbyggere, når helt specielle køretøjer skal designes og opbygges.

”Priserne er steget et par procent fra den hidtidige model af Master,” siger Lars Thyssen.

Op til 4,5 tons totalvægt

Renault Master Red Edition fås på totalvægte mellem 3,1- og 4,5 tons – med for- eller baghjulstræk og sågar med firehjulstræk. Med baghjulstræk kan man også få bilen med tvillingmontering. Så kan man komme op til 3,5 tons trailervægt.

Der er to motorfamilier – ”Light Duty” efter Euro 6D Temp normen (WLTP) og ”Heavy Duty” efter Euro VI normen (NEDC).

Motorerne er henholdsvis med 135-, 150- eller 180 hk eller med 130-, 145 eller 165 hk. Vælger man automatiseret gearkasse til ekstra 10.000 kr., er det med forhjulstræk og 150- eller 180 hk.

Satser på “Heavy Duty”

For ikke at blive ramt af WLTP-reglerne på opbygninger vil man i Danmark satse en del på Heavy Duty modeller efter NEDC regler.

Dett gælder bl.a. chassismodeller med boxopbygning, hvor overflade-beregninger med NEDC regler er mere rimelige end med WLTP. Det gælder ikke kassebiler.

Under alle omstændigheder vil forhandlerne nøje vejlede kunderne til at finde den bedste løsning.

Al udstyret

Udstyret omfatter bl.a. air condition, esc stabilitetsprogram, antispin og extended grip samt sidevinds assistent samt fartpilot og fartbegrænser.

Dertil kommer LED lys i varerummet, nye håndtag i varerummet, signatur kørelys, el-spejle og trådløs opladning af smartphone.

Nævnes skal også kromelementer i kølergrill, flere aflæggerum på i alt 105 liter, udtræksbart bord i instrumentbord (eller airbag), foldbart passagersæde og drejebord (til i-pad med mere).

Nødbremse koster ekstra

For 6.000 kr. fås en sikkerhedspasse med AEB nødbremse og linjevogter. Førstnævnte burde være standard. Adaptiv fartpilot kan først leveres om et par år ifølge fabrikken.

For yderligere 6.000 kr. får man permanent udsyn bagud via et kamera og en monitor i kabinen. Vores testbil ved præsentationen havde desuden regnsensor og navigation.

Dertil kommer yderligere en række pakker med bl.a. kameraløsninger – bl.a. bakkamera og blindvinkelalarm (BLIS). Vælger med anhængertræk, følger trailer stabilitets system med.

Forbedret samlekvalitet

Vi har tidligere kørt den nye Master ved præsentationen i Portugal og i brintudgave i Frankrig. Nu har vi så kørt bilen På en kort tur mellem Taastrup og Roskilde.

Generelt må vi sige, at franskmændene har forbedret samlekvaliteten betydelig. Bilen kører også godt – og den seks trins gearkasse er smidig at arbejde med.

Teknisk er der ikke sket så meget – bortset fra opgraderingen til de nye miljøbestemmelser. Men det har betydet lidt bedre trækkraft. Der benyttes fortsat dobbelt-turbolader.

21 servicesteder

De 21 servicesteder i landet er vant til at håndtere lastbiler og åbningstiderne er derfor længere end hos Renault personbiler. I princippet kan man stort set dukke op, når man har behov for service på sin Master.

En del af værkstedernes service til de professionelle kunder er, at man også har reservedele klar næste morgen, hvis de bestilles før klokken 16 om eftermiddagen.

Kunderne til Master hos Renault Truck Danmark er i høj grad de professionelle vognmænd, som også køber større lastbiler, og som ofte kører op mod 150.000 kilometer om året i deres Master. Kunderne omfatter dog også virksomheder så som håndværksmestre, som kører måske 20.000 kilometer om året.

Tyverisikring fra Renault Tech

I den nye Master kan man bestille en tyverisikring i form af en speciel lås. Den monteres af Renaults specialafdeling Renault Tech – som nabo til fabrikken i Batilly fabrikken ved Metz i Frankrig.

En Renault Master, der sælges gennem Renault Trucks, er omfattet af et professionelt service netværk med 24/7 service og mulighed for at få service her og nu. Det er derfor, man også har fået professionelle vognmænd, der køber varevogne, som kunder.

Fabriksgarantien for Master hos Renault Trucks er to år eller 100.000 km.

ikke samme service for de gule

Renault Truck forhandlere har også kunder, der har købt deres Renault Master igennem Renault personvognsnetværket – populært kaldet de gule modsat de røde fra Renault Truck.

Vilkårene er lidt anderledes for dem, fordi de ikke automatisk har adgang til den omfattende serviceprogram med 24/7 service, bugsering og lange åbningstider frem til ofte klokken 02 om natten.

Renault Master udgaver fra Renault Trucks kan kendes på det røde skilt, hvor der står ”By Renault Trucks”, og ikke mindst det omfattende og professionelle europæiske netværk med mulighed for service med det samme og døgnet rundt.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk