I februar fortsatte væksten i varebilsalget i Danmark. Det var dermed positivt for femte måned i træk.

Det skriver De Danske Bilimportører (DBI) på deres hjemmeside.

Der blev indregistreret 2.144 nye varebiler i februar, hvilket er 383 flere end i februar 2023, hvor der til sammenligning blev indregistreret 1.761 nye varebiler.

83 pct. diesel-varebiler

Fremgangen ligger dermed for tredje måned i træk på knap 22 procent flere indregistreringer end det forgående år, helt præcist på 21,7 procent i februar.

Februar følger sporene fra januar, hvor andelen af nye dieseldrevne varebiler steg sammenlignet med året forinden.

De dieseldrevne varebiler forøgede deres andel med 0,7 procentpoint sammenlignet med februar 2023 og udgjorde derved 83 procent af nyregistreringerne.

Begrænset stigning

De elektriske varebiler formåede også at forøge deres markedsandel, dog mere moderat fra 9,9 procent i februar 2023 til 10,6 procent i år. De resterende drivlinjer havde det til fælles, at de alle gik tilbage i andel.

”De første to måneder af 2024 er begyndt med en flot fremgang i varebilsalget. Efter et 2023, som var præget af store udsving i salget fra måned til måned, er det først og fremmest godt at se et marked i vækst. Dertil er vi naturligvis glade for, at flere af de nye varebiler er elektriske,” siger Mads Rørvig, adm. direktør for De Danske Bilimportører.

104 flere lastbiler

Lastbilerne er kommet godt i gang i 2024 og viste imponerende vækst igen i februar, hvor antallet steg med 34 procent sammenlignet med februar sidste år.

Der blev indregistreret 410 nye lastbiler, hvilket er 104 flere end i februar 2023.

Tilbagegangen fra januar er dog vendt for de elektriske lastbiler. I januar var andelen af elektrisk drevne lastbiler i nyregistreringerne mindre end året før, men dette var ikke tilfældet i februar.

Den rigtige vej

I februar gik den elektriske andel i den rigtige retning med en lille positiv vækst på 0,5 procentpoint. Derved udgjorde el-lastbilerne 7,1 procent af de nye lastbiler i februar.

De dieseldrevne lastbiler forbliver dog det mest populære valg.

Andelen af nye diesel-lastbiler steg med 6,7 procentpoint sammenlignet med februar 2023. Diesel-lastbiler udgjorde i februar 92,9 procent af de nyregistrerede lastbiler.

Venter på pulje

“Lastbilsalget er kommet godt fra start i det nye år, men vi afventer stadig den kommende pulje til støtte af grøn transport, som er en del af finansloven. Det vil sætte skub i udrulningen af elektriske lastbiler og dermed den grønne omstilling af transportsektoren,” siger Mads Rørvig.

Februar bød ligeledes på en stigning i antallet af nye busser, hvor der blev indregistreret 26 flere enheder sammenlignet med samme periode sidste år. Dette udgør en stigning på 18,2 procent.

“Der skal som altid tages forbehold for, at der generelt sælges få enheder, og at salg ofte sker i større partier. Derfor er analyserne baseret på et lille datasæt, der er præget af store udsving fra måned til måned,” er meldingen fra DBI-chefen..

Top 10 salg af varebiler februar 2024:
Mercedes-Benz Sprinter 228 enheder
Ford Transit Custom 220 –
Mercedes-Benz Vito 185 –
Volkswagen Transporter 135 –
Renault Trafic 134 –
Ford Transit 2 tons 114 –
Volkswagen Crafter 90 –
Toyota Proace 87 –
Volkswagen ID.Buzz Cargo 86 –
Volkswagen Caddy 70 –


Top 10 salg af varebiler januar-februar 2024:
Mercedes-Benz Sprinter 445 –
Ford Transit Custom 421 –
Mercedes-Benz Vito 299 –
Volkswagen Transporter 271 –
Renault Trafic 238 –
Ford Transit 2 tons – 235 –
Volkswagen ID.Buzz Cargo 178 –
Toyota Proace 175 –
Volkswagen Crafter 141 –
Iveco Daily 129 –