Den faceliftede Toyota Yaris Van er nu også klar hos de danske forhandlere – efter at personbilsudgaven blev lanceret for et par uger siden.

Yaris Van har konstant ligget i toppen af salgslisterne, når vi taler om de ombyggede personbiler – men Yaris i Cross udgave har overtaget rollen som bestseller af de to, hvis vi ser på salget i januar i år – med 14 Yaris Cross overfor 10 Yaris.

Februar salgstal ikke klar

I 2023 blev der solgt 181 Yaris Van – ud af 2.513 udgaver på hvide plader – de fleste i hybridudgave.

Dertil 63 Yaris Cross Van – alle tal ifølge De Danske Bilimportører, der ikke har offentliggjort februar salget endnu.

Yaris Cross bliver i øvrigt også opdateret i år – men kommer først sidst på foråret.

Fra 135.079 kr. plus moms

Billigste Yaris med 1,5 liter benzinmotor i Active opsætning koster ´lige under 200.000 kroner på hvide plader – som Van eksklusive moms 135.075 kroner. Style udgaven koster ca. 7.500 kroner mere.

Før begyndte Van-priserne ved 150.000 kroner plus moms – så der er blevet hugget 15.000 kroner af prisen.

Mindste Hybrid udgave med 116 hk koster ca. 238.000 kroner – som Van 157.859 kroner i Active udgave – og ca. 8.000 kroner mere i Style udgave. Dertil kommer så muligheden for at vælge udstyrspakker. F.eks. til parkeringssensorer.

130 hk mest spændende

Den helt nye 130 hk udgave er nok den mest spændende.

Den koster på hvide plader koster den fra 295.000 kroner. Prisen for gulpladeprisen eksklusive moms er 201.367 kr.

I princippet kan alle udgaver af den nye Yaris fås som Van. Man skal blot kontakte sin Toyota forhandler.

450- og 850 kg trailervægt

Fordelen ved benzinudgaven er, at den har en trailerkapacitet på 850 kg. med bremser.
Hybridmodellerne begynder med trailervægt på 450 kg. Trækkrog koster i øvrigt 12.585 kr. (med moms).

Mest spændende ved de nye Yaris modeller er dog udgaven med 130 hk. Så kraftig en udgave har vi ikke set før bortset fra egentlige racer- og rally udgaver.

130 hk udgaven har næsten alt udstyr som standard – her kan man eksempelvis kun bestille head-up display og glastag som ekstraudstyr.

Smidigere med last

Med 130 hk har Toyota virkelig givet bilen et boost. Drejningsmomentet i elmotoren er med 185 Nm blevet 30 pct. forbedret.

Det vil betyde, at de mange, der køber bilen som Van, kan opnå mere smidig kørsel med last.

Vi kørte tæt på 25 km/l i vores testforløb i Spanien – og vi præsterede tillige at køre 70 pct. elektrisk. Alle hybridmodeller har i øvrigt e-CVT trinløst automatgear, som skifter meget blødt.

Bedre køreegenskaber

Samtidig har fabrikken – for at kompensere på den øgede vægt på ca. 50 kg. i den tungere 130 hk model – strammet affjedringen op.

Køreegenskaberne er dermed også bedre. Bl.a. sørger den proaktive køreassistent at bremse bilen lidt ned, hvis man kommer for hurtigt ind i et sving – også uden fartpilot tilsluttet.

Vi prøvede systemet på meget snoede bjergveje – og det er virkelig en hjælp.

Digitaliseret instumentering

Bortset fra den nye 130 hk maskine er topnyheden, at bilen er blevet digitaliseret – det gælder også nøglen (via app til fem personer).

Men sikkerheden er forbedret. VI skal af mange sikkerhedsdetaljer også nævne forbedret nødbremse, der nu også kan se motorcykler, en accelerationsbegrænser (som dog kan være irriterende, når man tror, at man kan accelerere op – men bremses af en bil i inderbanen) – og en styreassistent, der justerer styrekraften.

Yaris er bl.a. populær, fordi man ikke skal lade bilen op – det klarer den selv via hybridsystemet. Fremover anvendes også opdatering af teknik over skyen (over the air).

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk