Pantflasker kører elektrisk
–
Et nyt samarbejde mellem Dansk Retursystem og City Logistic i Aarhus skal vise, om el-biler kan stå for pantindsamlingen hos byens restauranter og hoteller – og dermed spare CO2-udledning fra transporten.
Når lastbiler med varer til byens butikker og virksomheder kører ind i byen, kører de oftest tomme ud – og når Dansk Retursystem henter sække med pant hos byens kontorer, restauranter og hoteller, kører de oftest tomme ind.
Derfor er Dansk Retursystem og City Logistic gået sammen om en test, hvor City Logistic tager pantsækkene med ud af byen, når de har afleveret varer.
Ingen tomkørsel
For City Logistic kører nemlig med deres el-varevogne ind i byen med varer – og i stedet for at køre tomme ud af byen tager de nu pantsække med.
Transporten foregår i el-varevogne, og dermed bliver der sparet både CO2- og partikeludledning – ligesom trængslen i byen lettes.
Klarer byturen
”Det er fordel for alle parter. Vi har ikke el-lastbiler i vores vognpark endnu, og ved at lade City Logistic stå for den del af turen, der foregår inde i byen, kan vi udnytte kapaciteten bedst muligt,” siger Dansk Retursystems chef for Supply Chain, Helle Frost-Larsen.
Man har samtidig har et mål om at reducere CO2-udledningen – og samarbejdet her ser man som et skridt på vejen
Sækkene fra kunderne i Aarhus afleveres til Dansk Retursystems i en trailer, der står ved City Logistics hub på Aarhus Havn.
Stor CO2-besparelse
Derfra køres de til optælling og sortering på Dansk Retursystems fabrik i Løsning. Herefter bliver materialerne sendt til genanvendelse.
Pantsystemet løser i sig selv en klima- og miljømæssig opgave, og var sidste år med til at spare klimaet for udledning af 210.000 tons CO2.
Samarbejdet med City Logistic i Aarhus skal vise, om det kan være en god løsning at lade andre stå for indsamlingen inde i byerne – i forhold til klima, trængsel og effektivitet.
City Logistic har i forvejen gode resultater fra samarbejder i kommuner som Lyngby og Roskilde, hvor man står for levering af varer fra forskellige leverandører ind til byen. Selskabet har 10 års erfaring miljørigtig transport.
Virksomheden kører mindre end der blev kørt før, og det forbedrer resultatet såvel i forhold til trængsel som udledning af CO2 og partikler.
”Vores samarbejde med Dansk Retursystem har yderligere den faktor, at vi nu kan have fyldte biler begge veje, og det giver rigtig god mening i vores grønne forretningsmodel,” siger Casper Svensson, der er grundlægger af City Logistic.