Notice: Function add_theme_support( 'html5' ) was called incorrectly. Du skal sende en række af typer. Se venligst Fejlfinding i WordPress for mere information. (denne meddelelse blev tilføjet i version 3.6.1). in /var/www/www.varebilogtransport.dk/www/wp-includes/functions.php on line 5831
Først til kernekunder

Volkswagen ID. Buzz har været længe undervejs – de første prototyper dukkede op for fem år siden. Men nu er den her.

Det vil sige – den er på vej. I oktober (uge 41) vil de første eksemplarer kører de københavnske gader tynde i forbindelse med den internationale præsentation for presse og udvalgte kunder.

Så kan den også bestilles – men de første og meget heldige kunder må vente til midt i 2023, før de kan få den leveret. Trofaste flådekunder får bilen først, og man må forvente lang leveringstid, for produktionen er begrænset.

Normal produktion 2024/2025

Først i 2024-2025 er der normal produktion på fabrikken i Hannover. For så er Transporter-produktionen flyttet til Tyrkiet. Den tyske fabrik skal iøvrigt også bygge nye el-personbiler.

Derfor er det utroligt, at man hos importøren allerede nu kan diske op med en pris – nemlig 330.000 kroner plus moms for varebilsudgaven ID.Buzz Cargo.

Vil man have ID.Buzz på hvide plader, begynder priserne ved 490.000 kroner. Leasingpriser kommer i sensommeren i år. En lang udgave af ID.Buzz kommer senere.

Højt udstyrsniveau

Hos Volkswagen Erhvervsbiler synes produktchef Nicolai Løje Farganis, at prisen for ID.Buzz Cargo er i orden – dels i forhold til andre lignende biler på markedet, og dels fordi interessen og efterspørgslen er enorm blandt kunderne.

Bilerne er veludstyrede – bl.a. med adaptiv fartpilot, 10-tommer touchscreen (12 tommer i personbilsudgaven), klimaanlæg, bakkamera, p-sensorer, aktiv nødbremse, linjevogter, LED lys i varerummet, træbund og app-opkobling.

Født som ikon

Bilen er nærmest født som et ikon – og der er da også tale om et vellykket design, der ligger tæt op ad ur-Transporteren fra 1950. Herhjemme mest omtalt som rugbrødet.

VOTY.dk har tidligere kørt bilen ved et sneak preview – også i København – og den kører fremragende. Både ganske hurtig og smidig på vejen.

Læssehøjden er noget høj – fordi der ligger batterier i bunden af bilen – men under gulvet er der også et rum til opbevaring af ladekabler. Der er plads til to europaller i varerummet.

Teknik fra ID 3 og ID 4

Der er efterhånden tale om kendt teknik, som også findes i ID 3 og ID 4 personbilerne. De sælges også som Van-modeller – og salget vil fortsætte efter ID.Buzz Cargo lander herhjemme.

Batteriet er på 77 kW, ydelsen er 204 hk, rækkevidden er 417 km., ladeevnen 11 kW (AC) og 170 kW (DC) – og lynladning 5-80 pct. på ca. 30 minutter.

Senere kommer der yderligere to størrelse batterier – samt en 4×4 udgave med to batterier. Et California ”camper” udgave er også planlagt.

Transporter som elbil

Selv hos Volkswagen indrømmer man, at man er lidt sent ude med el-varebiler – som mange vestlige producenter – hvorimod der er flere og flere elvarebiler fra Østen at vælge imellem – og flere på vej.

Men nu er der lys i tunnelen. I 2023 er Volkswagen klar med afløseren for Transporten, der i næste generation skal bygges sammen med Ford på Fords fabrik i Tyrkiet. Og her kommer der også en eludgave.

Crafter modellen er her allerede i ”e” udgave, men med lille rækkevidde på op mod 180 km. Det forventes ikke at ændre sig, er meldingen fra importøren.

Midt imellem Caddy og Transporter

Den nye ID.Buzz Cargo har en størrelse midt imellem Caddy og Transporter. ID.Buzz Cargo er også kortere end den lange Caddy Maxi.

Den nye Multivan udgave skulle også have været lanceret nu – men den er udsolgt som personbil, så ombygningen til Van er udskudt til efteråret.

Den kan dog bestilles i juli måned. Caddy kommer ikke som elbil – men dog som plug-in hybrid. Lanceringen sker dog først i 2024.