Europas kraftigste V8 Euro 6 lastbilmotor lanceres nu af svenske Scania – i form af en 16,4 liters V8’er på 730 hk.

Med denne motor ligger Scania helt fremme, når det gælder kombinationen af ekstrem høj effekt og markedets bedste miljøegenskaber. Den nye V8 topper Scanias brede Euro 6-motorprogram med hele 15 forskellige effektniveauer fra 250 til 730 hk.

Tidligere i år opgraderede Scania sine 15,6 liters V8’ere på hhv. 500 og 560 hk til den samme 16,4 liters platform, som 730’eren er bygget på, og samtidig blev effekten hævet til hhv. 520 og 580 hk.

Første kraftige V8’er i 1969
“Med de tre V8’ere er vi den eneste lastbilleverandør på markedet, der holder fast i V8’motorerne i det absolutte prestige-segment for Euro 6-lastbiler med mere end 500 hk, siger Christopher Podgorski, der er Senior Vice President for Lastbiler hos Scania.

Europas kraftigste V8 Euro 6 lastbilmotor lanceres nu af svenske Scania – i form af en 16,4 liters V8’er på 730 hk.

Med denne motor ligger Scania helt fremme, når det gælder kombinationen af ekstrem høj effekt og markedets bedste miljøegenskaber. Den nye V8 topper Scanias brede Euro 6-motorprogram med hele 15 forskellige effektniveauer fra 250 til 730 hk.

Tidligere i år opgraderede Scania sine 15,6 liters V8’ere på hhv. 500 og 560 hk til den samme 16,4 liters platform, som 730’eren er bygget på, og samtidig blev effekten hævet til hhv. 520 og 580 hk. Med de tre V8’ere er Scania den eneste lastbilleverandør på markedet, der holder fast i V8’motorerne i det absolutte prestige-segment for Euro 6-lastbiler med mere end 500 hk.

Overlegen kraft
Siden 1969, hvor Scania introducerede sin kraftige 14,2 liters V8’er, har denne motortype stået som garant for overlegen kraft. Det har ført til en unik markedsposition over det meste af verden, og den position vil Scania nu holde fast i med sine tre nye 16,4 liters V8’ere i Euro 6-version. Betegnelsen King of the Road består.

”Overlegen kraft går aldrig af mode.

Han peger på, at Scanias mange V8-kunder investerer i disse kraftfulde lastbiler af forskellige årsager, men en grundlæggende forståelse for V8-motorens indbyggede kvalitet i form af høj ydeevne er som regel altid en af årsagerne.

– Det faktum, at disse kunder investerer i Scania V8’ere igen og igen beviser, at motorernes ry for lave driftsomkostninger i forhold til ydeevnen samt lang levetid er velfortjent, siger Christopher Podgorski.

Kom som EEV udgave i 2010
Topmodellen på 730 hk blev oprindeligt introduceret i 2010 med miljøegenskaber i henhold til EEV-normen (Enhanced Environmentally friendly Vehicle). Siden er motoren blevet yderligere forfinet, og i den nye Euro 6-version er den bl.a. blevet udrustet med vandkølet EGR-system i kombination med SCR-teknologi samt turbo med variabel geometri.

Lyddæmperen, som bl.a. rummer to SCR-katalysatorer samt partikelfilter, er kun lidt større end de kompakte enheder, der anvendes til Scanias 5- og 6-cylindrede Euro 6-motorer. Det betyder, at der på chassiser med 730-motoren stadig er rigelig plads til brændstof- og AdBlue-tanke, værktøjskasser og øvrigt nødvendigt udstyr.

De tre V8’ere
Scanias kraftige V8-ere anvendes, hvor der stilles store krav til effekt og fremkommelighed. Takket være motorens råstyrke og evne til at holde høj gennemsnitshastighed på krævende ruter i kombination med et relativt beskedent brændstofforbrug i forhold til ydeevnen forventer Scania, at den ”lille” version på 520 hk bliver en favorit blandt mange vognmænd og transportvirksomheder, der beskæftiger sig med langturskørsel. 580’eren forventes at få stor udbredelse ved endnu mere krævende transportopgaver, fordi den i kraft og drejningsmoment stort set matcher den tidligere 620’er i Euro 5-version.

730’eren er på den anden side ikke en motor til hvilken som helst opgave. Tømmertransport med 60-70 tons vogntogsvægt i de nordiske lande og ekstrem sværgodstransport på kuperede ruter over hele Europa er eksempler på transportopgaver, hvor Scania R 730 kommer til sin ret.

Flad momentkurve
En af årsagerne er, at drejningsmomentet på hele 3.500 Nm nu findes over et bredere omdrejningsområde; fra 1.000 til 1.400 o/min. For at klare de ekstra kræfter leveres 730 hk V8’er udelukkende sammen med en forstærket Scania GRS925-gearkasse med automatiseret Opticruise gearskift.

Samtlige Scanias V8-lastbiler leveres med Scanias største R-førerhus – enten i mellemlang version eller med sovekabine samt med flere forskellige taghøjder afhængig af transportopgaven. De øvrige V8’ere kan kombineres med et bredt udvalg af forskellige gearkasser samt drivaksler og tandembogier med eller uden navreduktion.

.

 

 

 

 

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk