I den hidtil største produktlancering siden introduktionen af den nye lastbilgeneration i 2016 introducerer Scania nu ikke kun en ny motorplatform, men også produktopdateringer og services, der skal konsolidere Scanias position som den førende producent af tunge lastbiler i premium-segmentet.

“Det, som vi nu introducerer, er ikke kun en ny motorplatform, men et stort initiativ for at styrke Scanias brancheførende position inden for bæredygtig transport i resten af dette årti,” udtaler Alexander Vlaskamp, Executive Vice President og chef for Sales and Marketing på Scania.

Det skal understreges, at Scania også tilbyder eldrevne lastbiler og lastbiler med andre alternative drivmmidler.

Mod en bæredygtig verden

Han peger på, at man stærke fokus på transporteffektivitet guider Scania som producent i skiftet mod en bæredygtig verden – et skifte, der vil drage stor nytte af den nye drivline – altså motor, gearkasse og bagtøj.

Han ser en transportverden, der er i hastig forandring, hvor kundernes krav om den bedste samlede driftsøkonomi og en bæredygtig fremtid går hånd i hånd.

”Hos Scania har vi sat vores mål højere end måske nogen anden producent. Ikke fordi vi tror, det bliver let, men fordi vi ikke ser nogen anden mulighed end faktisk at nå de mål for at bremse udledningen af drivhusgasser, der blev fastsat ved Paris-aftalen i 2016,” siger Alexander Vlaskamp.

Op til 560 hk

Med en helt nye motorplatform til Euro 6-køretøjer, der spænder fra 420 til 560 hk, lover Scanias nye drivline brændstofbesparelser, der typisk kan nå op på otte procent for lastbiler i langturskørsel.
Alle motorer kan potentielt køre på bæredygtigt HVO-brændstof, og to af dem kan bestilles i versioner til kørsel på FAME biodiesel.

Yderligere motorversioner vil følge for markeder uden for Europa og til kørsel på biogas.

De nye drivliner vil også omfatte også nye gearkasser og bagaksler samt en ny service, Scania ProCare, til kunder, der efterspørger 100 procent planlagt oppetid.

Også digitale sidespejle

Scania introducerer også en mulighed for digitale sidespejle for øget sikkerhed. Som Mercedes-Benz var først med, og som senere er introduceret hos MAN og DAF.

Hos Scania fortsætter Scania med at tilbyde en palette af bæredygtige løsninger.

Afhængige af forbrændingsmotorer

”Køretøjer til drift på bæredygtige og vedvarende brændstoffer samt elektrificerede køretøjer vil dramatisk øge deres andel af vores samlede produktion over de nærmeste år,” siger Vlaskamp.

Han peger dog på, at alle stadig vil være afhængige af forbrændingsmotorer i det daglige liv.

”Og det er derfor, Scanias nye motorplatform er så vigtig, da den vil bidrage til væsentlige reduktioner af CO2-emissionerne i resten af dette årti,” siger Alexander Vlaskamp.

Fakta Scania nye diesel-drivline:
• Scanias nye drivline har bæredygtighed med op til 8 pct. brændstofbesparelse i fokus
• Investering på mere end 15 mia. danske kroner for at sikre Scanias førende markedsposition
• Markante opdateringer på chassis, aksler og tanke for øget modularitet
• Introduktion af Scania ProCare for 100 pct. planlagt oppetid for virksomhedens uundværlige lastbiler
• Digitale sidespejle for øget sikkerhed
• Yderligere fokus på Scanias science-based climate targets som virksomhedens ledestjerne gennem energieffektivitet, vedvarende brændstoffer og elektrificering

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk