Notice: Function add_theme_support( 'html5' ) was called incorrectly. Du skal sende en række af typer. Se venligst Fejlfinding i WordPress for mere information. (denne meddelelse blev tilføjet i version 3.6.1). in /var/www/www.varebilogtransport.dk/www/wp-includes/functions.php on line 5831
Sesam, Sesam – luk dig op

Renault har udviklet en ny Kangoo varebil uden B-søjle som forbedrer adgangen til varerummet fra siden betragteligt. Specielt velegnet, hvis det er svært at komme til fra bagdørene – eksempelvis ved lastning fra fortorvet.

Renault kalder systemet “Sesame Open by Renault” – og man har, som flere måske har gættet, nok lånt udtrykket fra brødrene Grimm’s eventyr: “Tusind og én nats eventyr.”

Fabrikken har sørget for betydelige forstærkninger af både, bund, sider og skydedør/sidedøre for at kompensere for den manglende B-søjle.

Fleksibel Sortimo reol

Den nye Kanoo, der lander i Danmark til efteråret, præsenterer også et fleksibelt reolsystem i samarbejde med indretningsspecialisten Sortimo – som er udviklet specielt til den nye “eventyrlige” åbning.

Der er tale om et reolsystem, som under kørslen er placeret på tværs bag forsæderne, men som så drejes rundt og fylder hele åbningen – så f.eks. en montør har adgang til hele reolsystemet fra siden – uden at skulle kravle ind i bilens varerum for at hente sit værktøj og sine reservedele.

Nu er der også adgang til bilen uden at bruge nøgle, hvor man bl.a. via en app får adgang separat til kabine og varerum.

Længere og bredere

Kangoo er 18 cm længere end forgængeren, er lidt bredere – og med samme højde som forgængeren.

Vi kan også nævne varerummet på lidt over tre meter og 3,9 kubikmeter – i Maxi, som er en halv meter længere er der 4,9 kubikmeter rum og 3,55 meter længde – størrelsen er tæt på den større Trafic med 5 kubikmeter varerum.

Fælles for Kangoo modellerne er foruden Sesam-dørene også særlige brede underhængte bøjler i varerummet med åbning på 550 mm til transport af stiger – mens gulvet er frit.

Ikke adaptiv fartpilot

I kabinen er der op mod 66 liter aflæggeplads. Bredden ved selve sidedøren er 830 mm.

Desuden skal vi nævne sikkerhedssystemerne blindvinkel-assistent, linjevogter, sidevindsassistent og aktiv nødbremse.

Adaptiv fartpilot bliver ikke nævnt. Elektrisk håndbremse og et handskerum udformet som skuffe. Her er plads til en sikkerhedshjelm.

Antispinsystem – ikke 4×4

Bilen fås ikke i 4×4-udgave (som den allerførste Kangoo) – men fås med antispinsystemet Extended Grip.

Den nye Renault Kangoo Van kom først på markedet i 1997 – mens Z.E.-eludgaven kom frem i 2012. Den vandt både prisen International Van of the Year og blev Årets Bil i Danmark.

Den nye bil er meget anderledes end forgængeren. Den er nu bygget på en ny C-platform og er knap så kantet – men rundere og mere mere rund og SUV agtig i linjerne.

Ny el-Kangoo først i 2022

Den nye eludgave E Tech Electrique kommer dog først på markedet i 2022 – ligesom den længere Maxi udgave.

Eludgaven har et nyudviklet batteri på 44 kWh mod 52 kWh i personbilen Zoe. Kangoo i eludgave, der yder 100 hk, får en rækkevidde på 265 km WLTP i gennemsnit – knap så langt som konkurrenter fra PSA, der er på 330 km.

“Men de 265 km giver bedst totaløkonomi,”  fortalte Renaults varebilschef Mark Sutcliffe, ved et stort presseevent i Paris i dag, hvor ale nye Renault-varebiler blev præsenteret.

Lade med 75 kWh jævnstrøm

Man kan lade Kangoo E Tech Electrique med jævnstrøm på 75 kWh – og på 40 minutter kan man lade 80 pct. Med vekselstrøm kan man lade med 22 kWh.

Den nye Kangoo EV har et helt nyudviklet batteri på 44 kWh, en el-motor der yder 75 kW (100 hk) og som nævnt en rækkevidde på 265 kilometer.

Kangoo Electric kan oplades med op til 22 kW/h AC, hvilket betyder en opladningstid på ned til to timer.

Mere el-efterspørgsel på vej

Renault fortæller, at man arbejder intenst på fremtiden – og man er klar til at opfylde de kommende Euro7 miljønormer for dieselbiler.

“Elvarebiler repræsenterer en meget lille andel af solgte varebiler i dag, men vi mener, at kunderne vil være klar til elektriske varebilerne i slutningen af dette årti – en udvikling, som vi ser allerede er i gang med personbiler,” sagde Mark Sutcliffe.

Pris klar på Dokker-afløser Express

En ny Renault Express Van bygges modsat Kangoo på en B-platform og er mindre end Kangoo – men den nye Express Van, der er lige på trapperne, bygges faktisk på samme platform som forgængeren Dacia Dokker.

Renault har bestemt, at alle deres varebiler skal markedsføres under Renault-navnet og ikke både som Renault og Dokker. Den nye Express Van bygges på Dacias fabrik i Tanger i Marokko.

Men navneskiftet er det mindste, der er sket med bilen, der prismæssigt begynder ved under 112.000 kr. – altså i niveau med seneste Dokker. Express Van har fået en lang række sikkerhedssystemer så som airbags som standard, højdejusterbart rat og førersæde.

Forbrug op mod 21,3 km/l

Varerummet er op mod 3,7 kubikmeter langt – med en længde op til 1,91 meter (når forsæderyglænet er
slået ned.) – nyttelast er på 650 kg. Aflæggepladsen i kabinen er på 48 liter – bl.a. i rum under forruden og en hylde over forruden.

Bilen kører op mod 21,3 km/l. Bilen fås ekstra med bakkamera – og den har en stor touchscreen, der er placeret på højkant.

Ny Trafic varebilesidst på året

En ny Trafic varebil ventes ultimo 2021 med samme høje sikkerhedsudstyr som i minibusudgaven, som er klar til sommer. Den seneste opdatering af Trafic så vi så sent som i sommeren 2019 – med bl.a. nye og mere smidige 2-l liter motorer.

Trafic har nu fået et designmæssigt løft af de mere markante – og med sikkerhedspakker, som har været savnet på den nuværende, som Renault selv udtrykker det. Standard bliver bl.a. adaptiv fartpilot.

Renault arbejder meget på elektriske køretøjer, og på sigt vil også Trafic blive tilbudt i eludgave, oplyser ledelsen. Derimod er det kun i Renaults personbiler, at man vil se plug-in-hybrid modeller. I varebiler er el og brint de ideelle løsninger, er oplysningen.

Brintdrevet Master klar i år

Mens Renault har været first movers indenfor elektriske varebiler i 10 år – og har har siden 2014 også fokuseret på brint. Og inden udgangen af i år vil man lancere en Renault Master Hydrogen. Sammen med Plug Power sigter Renault mod at opnå 30 procent af det europæiske marked.

VOTY.dk har kørt i den første Master prototype med brintteknik i 2019 – som i princippet er en elbil med egen forsyningskæde.

Den kører helt som en elbil med lynhurtig acceleration – den tankes med brint hurtigere end man kan tanke en benzin- eller dieselbil – og rækkevidden kan være lige så lang. Det begrænses dog af brinttanken (ofte iltflasker).