I-Shift – det intelligente og automatiserede gearskift fra Volvo Trucks – fylder nu 20 år.

Ved udgangen af 2020 er mere end en million Volvo lastbiler med I-Shift blevet solgt på verdensplan. Og samtidig med fødselsdagen, så fortsætter udviklingen af Volvos transmissionsteknologi.

Da I-Shift blev lanceret i 2001, bekræftede Volvo Trucks dets stærke tro på et koblingsbaseret gear-system som det mest effektive design for automatisk gearskift.

En million lastbiler

Siden da er mere end en million lastbiler med I-Shift teknologi blevet solgt globalt. I dag er alle Volvo FH, FH16, FM og FMX-lastbiler indrettet med I-Shift som standard.

I-Shift er et automatisk system, der bidrager til et lavere forbrug af brændstof – såvel som forbedret sikkerhed og køreegenskaber via reduceret støj, færre vibrationer og mindre fysisk belastning af chaufføren.

“I-Shift var og er stadig et unikt gearskifte. I dag sælger vi I-shift over hele verden. I Nordamerika er vi vokset fra få enheder i 2007 til at mere end 90 pct. af alle Volvo lastbiler nu bliver udstyret med I-shift. Denne udvikling reflekterer den øgede effektivitet,” siger Pär Bergstand, Transmissionschef hos Volvo Trucks.

Tilbagemelding fra kundere

I-Shift er udviklet af Volvo trucks selv og er fuldt synkroniseret med resten af lastbilen. Gearkassen benytter tilgængelig information fra både motor og resten af lastbilen.

“Selve synkroniseringen gør I-Shift unik og alsidig. I-Shift er resultatet af mange års hårdt arbejde af vores ingeniører, tilbagemeldinger fra feltprøvekunder under drifttests og Volvo Trucks’ adgang til teknologisk udvikling på tværs af hele Volvo Gruppen,” siger Pär Bergstrand.

Gearskiftet blev allerede fra udviklingsfasen skræddersyet til både motoren og resten af transmissionen.

Bruges til selvkørende lastbiler

Med løbende forbedringer hen over årene har I-Shift været i stand til at imødekomme kravene fra kunderne – gennem en højere ydeevne, bedre køreegenskaber og øget komfort.

Den seneste generation af Volvo lastbiler reducerer brændstofforbruget yderligere. For eksempel er den nye Volvo FH med I-Save teknologi fabrikkens hidtil mest brændstofeffektive langturslastbil, som ifølge Volvo mindsker brændstofforbruget med op til 10 procent.

”I-Shift vil fortsat blive forbedret til dieseldrevne lastbiler og vil også spille en vigtig rolle på vores rejse mod flere elektriske løsninger. Som en avanceret automatiseringsteknologi kan I-Shift bidrage til Volvos selvkørende transportløsninger i fremtiden,” understreger Pär Bergstrand.

Volvo I-Shift historien:

I-Shift med dobbelt kobling – ”Dual Clutch”
Da Volvo Trucks i 2014 præsenterede I-Shift med dobbelt kobling, var den en kraftig udgave – inspireret af gearkasserne brugt i racerbiler, som tilbød en øjeblikkelig og direkte følelse af glidende overføring af energi under gearskift.

I-Shift med krybegear
Et vigtigt skridt kom i 2016 og henvendte sig til tunge opgaver, der kræver højt moment og gode startevner. I-Shift med krybegear giver mulighed for at transportere en samlet vægt på op til 325 tons, startende fra stilstand på en flad vej. Udvekslingen gør det muligt for lastbilen at køre med hastigheder helt ned til 0,5 km/t, hvilket er nyttigt, når der skal foretages præcisionsmanøvrer.

I-See med Cloud-baseret kort-data
I-See er et separat system, der kan tilkøbes til I-Shift, og som er udviklet til at analysere rute-topografi og benytte den viden til at holde lastbilen i det mest brændstof-effektive gear. Opdateret i 2017 støtter I-See lastbilen i at opretholde en jævn gennemsnitshastighed ved nu også at analysere cloud-baseret kort-data om topografi af vejen forude, og fortælle I-Shift, hvornår det er det mest optimale tidspunkt at skifte gear for at spare brændstof.

I-Shift med retningsændringsfunktion
Med lanceringen af Volvo Trucks’ nye tunge modeller i 2020 introduceres også en anden innovativ funktion: I-Shift med Retningsændring. Den nye funktion lader lastbilen skifte retning uden at chaufføren behøver at bruge bremsepedalen. En funktion, som er særlig nyttig til entreprenør-, skov- og minekørsel, hvor der ofte udføres gentagen manøvrering frem og tilbage ved lavere hastighed.

 

 

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk