Volvo Trucks præsenterer nu nye sikkerhedssystemer – ikke mindst for at beskytte fodgængere og cyklister ekstra ved bl.a. højresvingsulykker.
Volvo har bl.a. udviklet den såkaldt aktive sideassistent (Active Side Collision Avoidance Support), hvor nøgleordet er aktiv.
Systemet er en videreudvikling af et eksisterende sikkerhedssystem, som har fået tilføjet en aktiv bremsefunktion.
Aktivt bremse lastbilen
Ved hjælp af radarsensorer, hvis opgave er at registrere cyklister, der nærmer sig, kan systemet advare chaufføren og om nødvendigt også aktivt bremse lastbilen for at undgå en kollision med cyklister ved højresving.
“Lastbiler er involveret i 15 pct. af dødsulykkerne på vejene, og bytrafik kan være en udfordring for selv den mest erfarne lastbilchauffør”, siger Anna Wrige Berling, Traffic & Product Safety Director hos Volvo Trucks.
Volvo Trucks arbejder løbende med at forbedre deres lastbilers sikkerhedsegenskaber for at beskytte både chaufføren og de øvrige trafikanter.
Vision om nul ulykker
”Dette sikkerhedssystem, der har til formål at beskytte cyklister i bymiljøer, er en af vores seneste innovationer, der vil bringe os et skridt nærmere vores langsigtede vision om nul ulykker, der involverer Volvo-lastbiler”, siger Berling.
Volvos Aktiv Sideassistent-system vil kunne bestilles af kunderne fra denne måned på Volvos FH-, FM- og FMX-serier på alle markeder.
Bedre nødbremsefunktion
Samtidig har den svenske lastbilproducent udviklet næste generation kollisionsadvarsel med nødbremsefunktion.
Dette system blev først introduceret af Volvo Trucks i 2012 og er løbende blevet forbedret lige siden.
Systemet gør både brug af kamera- og radarsensorer til at overvåge trafikken foran lastbilen, og hvis det registrerer risiko for en kollision, er systemet indrettet til at advare chaufføren og om nødvendigt automatisk bremse lastbilen for at undgå eller reducere risikoen for kollision.
FN-regulativ først i 2028
Med de seneste forbedringer kan dette system ikke kun registrere, advare og bremse for andre køretøjer, men også for fodgængere og cyklister.
Det er blevet certificeret til at opfylde den nye, strengere europæiske lovgivning) for avancerede nødbremsesystemer, som ellers først træder i kraft i 2028. Der er tale om ” 02 ændringsserie til FN-regulativ nr. 131 om avancerede nødbremsesystemer (AEBS).”
Tilmed overgår det nye system fra Volvo Trucks endda kravene i den kommende lovgivning med hensyn til de trafiksituationer, det er designet til at dække.
Vil overgå lovkravene
”Vi er glade for at se, at lovkravene er implementeret i overensstemmelse med vores egen vision om nul ulykker”, siger Anna Wrige Berling.
Hos Volvo Trucks vil man ikke vente på lovgivningen.
”Vi vil fortsætte med at udvikle og derved overgå lovkravene med nye funktioner for at understøtte vores egne ambitiøse mål”, siger Anna Wrige Berling.
Det nye nødbremsesystem er standardudstyr i Europa på alle lastbiler i FH-, FM- og FMX-serierne fra 2025 – og fås som ekstraudstyr på verdensplan.