Næste år lancerer Volvo Trucks en ny langdistanceversion af sin FH Electric lastbil, der vil kunne nå op til 600 km på én opladning.

Dette vil gøre det muligt for transportvirksomheder at køre elektriske lastbiler på interregionale og langdistanceruter og køre en hel arbejdsdag uden at skulle oplade.

Andet halvår 2025

Den nye Volvo FH Electric vil blive sat til salg i løbet af anden halvdel af 2025.Volvos kommende – og vil være et godt supplement til koncernens brede udvalg af elektriske lastbiler.

”Det vil være en fantastisk løsning for transportvirksomheder med et højt årligt kilometertal på deres lastbiler og med en stærk forpligtelse til at reducere CO2,” siger Roger Alm, administrerende direktør for Volvo Trucks.

e-aksel

Hvad der gør den lange rækkevidde mulig, er Volvos nye drivlineteknologi, den såkaldte e-aksel, som skaber plads til betydeligt mere batterikapacitet om bord.

Mere effektive batterier, et yderligere forbedret batteristyringssystem og drivlinens samlede effektivitet bidrager også til den udvidede rækkevidde.

Leveret 3.800 el-lastbiler

Volvo Trucks er en global leder inden for mellemstore og tunge elektriske lastbiler med otte batterielektriske modeller i deres program.

Det brede produktsortiment gør det muligt at elektrificere by- og regionaldistribution, byggeri, affaldshåndtering – og snart også langdistancetransport.

Volvo har indtil videre leveret mere end 3.800 elektriske lastbiler til kunder i 46 lande rundt om i verden.

Vigtige værktøjer

Transportsektoren står for syv procent af de globale kulstofemissioner – så batterielektriske lastbiler er vigtige værktøjer til at reducere klimaaftrykket.

”Ud over de store miljømæssige gevinster, som elektriske lastbiler giver, tilbyder de lastbilchauffører et meget bedre arbejdsmiljø med meget lavere støj- og vibrationsniveauer,” siger Roger Alm.

Opskriften på succes

Overgangen til fossilfri transport for at nå Volvos mål om netto-nul-emissioner i 2040 sker ved hjælp af en trevejs teknologistrategi.

Den trevejs teknologitilgang er bygget på batterielektriske- og brændselscelleelektriske motorer – samt forbrændingsmotorer, der kører på vedvarende brændstoffer som grøn brint, biogas eller HVO (hydrogeneret vegetabilsk olie).