Hvornår har du sidst kontrolleret dæktrykket ? Der kan de færreste huske, for de fleste bilister sjusker med dæktrykket – og det mener man i Rådet for Større Dæksikkerhed er den væsentligste årsag til den seneste tids lastbil-ulykker, hvor politiet har angivet dækeksplosioner som årsag til ulykkerne.
” Selvfølgelig er der en andel af nedslidte dæk der eksploderer, men vores opfattelse er, at manglende luft og regelmæssig dækkontrol er den langt største årsag”, siger Volker Nitz, direktør i Dækbranchens Fællesråd, som også tegner Rådet for Større Dæksikkerhed.
Rådet for Større Dæksikkerhed afviklede flere Dækrazzia aktioner i 2012, og de viste tydeligt, at kilden til eksploderende dæk snarere er mangel på dæktryk og inspektion – frem for nedslidte dæk.
Det gælder både de store lastbiler, men i høj grad også person- og varebiler.
Dækrazzia i maj
”Vi foretog i maj måned en tungvogns dækrazzia i samarbejde med Københavns Vestegns Politi, hvor 607 dæk blev kontrolleret på i alt 56 køretøjer. I kontrollen var både danske og udenlandske køretøjer, og dækmønster tilstanden var forbavsende pæn. Faktisk var kun fem af de inspicerede dæk, svarende til én procent, under den tilladelige slidgrænse på 1,0 mm”, siger Volker Nitz.
Også på de tunge køretøjer var det helt tydeligt, at der bliver sjusket med dæktrykket. Især er de inderste hjul et problem og ofte ses det, at de kun får luft, når dækket udskiftes eller kommer på værksted, da ventilerne er vanskeligt tilgængelige.
Dårligere brænfstoføkonomi
Men det er dårlig økonomi for vognmændene, og en simpelt regelmæssig kontrol af alle dæk og dæktryk kan spare vognmanden for en masse penge – for korrekt dæktryk mindsker dækslid, mindsker brændstofforbrug samt risikoen for, at dækkene bliver overophedede og eksploderer, ofte med store materielle skader til følge – og i værste fald den absolut dyreste pris, dødsfald.
”Alt dette kan næsten helt undgås bare ved at kontrollere dækkene regelmæssigt for luft, slid og skader, hvilket er en minimal investering i forhold til omkostningerne,” siger Volker Nitz.
De fleste glemmer dækkene
I september 2012 afviklede Rådet for Større Dæksikkerhed, Dækrazzia aktioner i samarbejde med fem politikredse. Også her var resultaterne foruroligende, udtaler man i Rådet for Større Dæksikkerhed.
1.613 person- og varebiler blev kontrolleret og her svarede 64 procent af de adspurgte bilister, at de ikke havde kontrolleret lufttrykket i dækkene den seneste måned – eller vidste ikke, hvornår det sidst var gjort.
Desuden havde hver syvende bil (14 procent) mindst ét dæk med så lavt lufttryk, at det kan sammenlignes med punktering eller grænsen til punktering (1,6 bar eller mindre).
Vigtigt med månedlig kontrol
”Vi er helt klart overbevist om, at både vognmænd, erhvervschauffører og privatbilisterne ville få meget større glæde af deres dæk og spare en god portion penge på flere fronter, hvis de blot ville foretage en månedlig kontrol af dæktilstand og dæktryk,” siger Volker Nitz.
Rådet for Større Dæksikkerhed vil i nær fremtid igen foretage Dækrazzia aktioner i flere politikredse, hvor der netop vil blive fokuseret inspektion af dæk, mønsterdybde, lufttryk og udlevering af informationsmateriale.
”Vi håber, at vores Dækrazzia aktioner kan medvirke til, at alle får mere fokus på det eneste der holder deres køretøj på vejen, nemlig dækkene,” siger Volker Nitz.
Fakta: Razzia:
På www.dækrazzia.dk ses rapporterne, som blev resultatet af Dækrazzia aktionerne, der blev afviklet flere gange i 2012 i samarbejde med politiet.