Via en ny lille skærm i førerhuset får chaufføren i lastbilen nu mulighed for at følge bilens brændstofforbrug samt at være i direkte kontakt med firmaet derhjemme, hvor man også kan følge forbruget.

Systemet er en del af Shell FuelSave Partner – og giver desuden mulighed for navigation, advarsler ved uøkonomisk kørsel samt oplysninger om det øjeblikkelige forbrug.

”I dag er det vigtigt hos professionelle transportører at skabe overblik over brændstofforbruget – og ikke mindst reducere det. En af de mest effektive veje til besparelser ligger i at arbejde med chaufførernes køreadfærd. Med introduktionen af vores ”In-Cab” skærm serverer vi nu både kommunikation til den enkelte chauffør og forbrugsoverblik fra vores FuelSave Partner-system direkte i lastbilens førerhus,” siger Line Edlefsen, marketing manager i Shell.

Via lastbilens CAN-bus system
In-Cab skærmen er den nyeste tilføjelse til FuelSave Partner program, som hjælper til reduktion af lastbilers brændstofforbrug, forebygge brændstofsvindel og skabe overblik over alle brændstofrelaterede omkostninger i en transportvirksomhed.

Skærmen er forbundet med kundernes eget FuelSave program, der sidder i lastbilernes interne kommunikationssystem, CAN bus’en. Herfra indsamler systemet data om forbrug, optankninger, kørselsmønstre og køreadfærd for hver chauffør i en flåde.

Programmet bruger oplysningerne til at kortlægge transportørers brændstofforbrug i detaljer. Det giver udgangspunkt for at arbejde med forbedringer i kørselsrutiner og ruteplanlægning – samt nedbringe brændstofforbruget.

Erfaringer fra Shells kunder viser, at FuelSave Partner-systemet kan hjælpe transportører med at spare op til 10 pct. på brændstofomkostningerne.

FuelSave Partner-kunder kan tilføje den nye In-Cab skærm til deres eksisterende aftale. Nye kunder skal bestille standardsystemet – og så vælge tablet-teknologien til. I den samlede produktpakke til transportbranchen indgår Shell FuelSave Partner-systemet, Shell FuelSave Diesel og Shells euroShell brændstofkort.

Fakta: Funktionalitet
Beskeder: I firmaet kan man hurtigt opdatere chaufførerne på f.eks. ruteændringer. Vigtige eksempelvis tekstbeskeder leveres direkte i førerhuset, ligesom chaufføren kan sende beskeder via skærmen, når bilen holder stille.

Alarmer: Løbende tilbagemelding i forbindelse med bilens brændstofeffektivitet direkte til chaufførerne i førerhuset – bl.a. om hastighedsoverskridelser, køre-hviletidsgrænser eller alarmer for tomgangskørsel.

Statusrapporter: Korte statusrapporter over seneste tur giver chauffører et billede af deres brændstofeffektivitet, og hvor de kan sætte ind for at sænke brændstofforbruget. Det gælder bl.a. tomgangskørsel, hård acceleration, pludselige opbremsninger eller anvendelse af fartpilot.

Navigation: Indbygget (valgfri) navigations-app med ruteplan for tungtransport og anvisning af alternative ruter til en given destination.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk