Coop flytter nu transport af udvalgt frugt og grønt – i første omgang vindruer fra Spanien – fra lastbiler over på tog.
Det sker i en test – med en forventet væsentlig klimabesparelse. Det drejer sig om en række frugt- og grøntvarer fra Spanien.
Nye beregninger fra Coops klimaafdeling viser, at CO2 udledningen i transporten fra marker i Spanien til lagre i Danmark kan reduceres med 65 pct. ved at ændre transportform.
Betydning for klimabelastning
Kundernes valg af varer har stor betydning for Coops klimabelastning, men med ambitionen om at levere så klimavenligt et sortiment til forbrugerne som muligt, er der også andre måder, der kan give markante besparelser og som ikke kræver adfærdsændringer hos forbrugeren.
Derfor har man som et led i Coops samlede klimaplan nu kigget nærmere på selve transporten af varerne. Resultatet vidner om et stort potentiale ved at ændre transportform fra Sydeuropa til Nordeuropa.
Klimabelastning falder med 65 pct.
”Klimamæssigt bør vi grundlæggende spise mest muligt frugt og grønt, som er dyrket under åben himmel – der, hvor det er sæson til det, hvilket det ofte er i Spanien. Det bedste, som vi kan gøre, er at forholde os til transporten af disse varer,” siger klimachef i Coop, Peter Svendsen.
Han peger på, at hvis Coop skifter transport fra lastbil til tog, så viser beregninger, at man kan reducere klimabelastningen fra transporten med op til 65 pct.
”Den test går vi nu i gang med, samtidig med at vi undersøger, hvordan det vil influere på leverancekvaliteten og vores forretning,” siger Peter Svendsen.
Det er ikke billigere
Testen begynder med udvalgte varer – i første omgang druer, der lander i butikkerne i denne uge.
For at gøre det klimavenlige valg tydeligt for forbrugeren vil disse druer bære et klistermærke med teksten: ”Jeg har taget toget – for klimaets skyld”.
Det er ikke nødvendigvis billigere at benytte godstog frem for lastbilstransport.
Coops Klimapulje betaler
En eventuel meromkostning til togtransporten skal finansieres af Coops ”Klimapulje,” hvor der årligt er afsat et større mio. beløb til at træffe nye og mere klimavenlige valg til sikring af et mere klimavenligt sortiment.
Således vil druerne transporteret på tog ikke blive dyrere – for forbrugeren.
Toget, der benyttes, går under navnet ”CoolRail” og er specifikt designet til at fragte frisk producerede råvarer klimavenligt fra Syd- til Nordeuropa.
Ender altid med en lastbil
I testen transporteres druerne på tog på en del af vejen fra de spanske marker tll frugt og grønt afdelingen i den lokale brugs, nemlig fra Spanien til en terminal i Köln i Tyskland. Herefter tager lastbilerne over.
Såfremt testen er en succes, forventes udvalget af tog-varer at blive betragteligt større til næste år – ligesom endestationen for toget forventes at blive i Danmark.
På gummihjul til sidst
Men last- og varebiler vil altid sørge for den sidste del af transporten ud til den enkelte butik.
Testen med transport af udvalgte varer fra Spanien er en del af Coops klimastrategi og bidrager til målsætningen om at reducere klimabelastningen – relateret til varesalget – med 1.000.000 tons i 2030.