Her er bilen, som er udsolgt i år. Toyota RAV 4 Plug In hybrid.

Siden april har et trecifret antal danske kunder bestilt bilen – uden at have prøvet den, og kun med en cirkapris som udmelding fra forhandlerne. Ændringer i afgifterne grundet bl.a. lavere forbrug end ventet betyder endda, at bilen bliver godt 90.000 kroner billigere end beregnet.

Det betyder, at basisudgaven fra at koste ca. 550.000 kroner – nu er landet på 460.000 kroner på hvide plader. Altså på de biler, der leveres i år.

10 pct. som Van

Knap 10 procent af danske RAV 4 kunder køber den som Van, og det betyder så cirka halv pris plus moms. Det er alene Toyota forhandlerne, der står for ombygningen af RAV 4 Plug-In Hybrid til varebil. Ikke importøren.

Trods PHEV teknikken må den trække en trailer på 1.500 kg. Batteripakken er under forsæderne – så der er fortsat god plads i varerummet – cirka 1.600 liter.

Men fordi Toyota som andre producenter har svært ved at skaffe råstoffer til batterier – og fordi danske politikere endnu ikke har meldt ud, hvordan den fremtidige beskatning er skruet sammen – så kan den danske importør ikke melde en pris ud for de RAV 4 Plug-In hybrid biler, der kommer i 2021 – eller hvornår de kan leveres.

International premiere i Danmark

Hos VOTY.dk kan vi blot melde ud, at bilen er værd at vente på. Vi prøvede den i løbet af dagen i går på sjællandske motorveje og landevej samt i tæt bykørsel i København.

For Toyota har valgt at holde den internationale præsentation i København – som varer ind i næste uge med pressefolk fra flere europæiske lande. Det vil sige – flere lande har måttet melde afbud på grund af Corona-krisen.

Det officielle forbrugstal (WLTP) på bilen er vilde 100 km/l og udledningen kun 22 gram CO2 pr. km. Maksimal hastighed på ren el er 135 km/t. Bilen yder 182 hk ved forhjulene og 54 hk ved baghjulene. Benzinmotoren yder op mod 185 hk – i alt yder den 306 hk, for alle tre motorer yder ikke maksimalt på samme tid.

98 km på ren el i byen

Det nyudviklede litium-ion batteri er på 18,1 kWh – med en spænding på 355V – og bilen kører op til 98 kilometer på ren el ved bykørsel og 75 kilometer ved blandet kørsel.

Samlet rækkevidde inklusive 55 liter benzin er 900 km. Det er benzinmotoren – ikke elmotorerne – der driver hjulene. Kompressionen på benzinmotoren er på 14:1.

Kører man på benzin alene, kører man ikke så langt på literen – så man skal sørge for altid at være ladet op via ladeboks hjemme og/eller i firmaet. Der anvendes type to ladestik.

3,7 kW og 16A i Danmark

Bilen kan lades med 16 A (én fase) og max. 3,7 kW fra tom til fuld på fem timer – med 32A og 6,6 kW (i udlandet) på to en halv time. Handler om dansk lovgivning på stærkstrøms-området.

Man kan tilkøbe mormor-lader til opladning fra stikkontakten – anbefales ikke af importøren – så tager det syv timer.

Bilen har fire køremetoder (modes). Den starter i øvrigt altid i el-mode – og der vil den blive ihvertfald til 135 km/t. Med et drejningsmoment til stede fra 0 km/t, er den ret hurtig. Vi testede accelerationen til 100 km/t – på seks sekunder – så den er lynhurtig. Faktisk et par sekunder hurtigere end den nuværende hybrid-model.

Gem strømmen til byen

Ud over l-mode kan man sætte bilen i opladnings-mode på turen – så kører man på benzin – men det betyder et højere benzinforbrug.  Men fint, hvis man vil gemme strømmen til en byzone længere fremme.

Så er der Auto-EV mode, som tilpasser sig førerens kørestil og behov.Man kan også vælge indstillingen hybrid, hvor bilen primært kører el-mode, men med benzinmotoren klar til at yde max, når der skal præsteres.

Skift speeder-respons

El-motorkraften svarer ifølge Toyota til en 2-liters benzinmotor, som klarer acceleration til 100 km/t på 10 sekunder.

Man kan stille speeder-respons med eco, sport og normal, og i sport er afsættet virkelig hurtigt. Her er motorbremsen også kraftigst.

El-motorer ved for- og baghjul

Bilen har permanent firehjulstræk styret via seperate el-motorer ved for- og baghjul, og skulle have fine terrænegenskaber. Bl.a. fås den med Trail Mode med begrænset spærredifferentiale.

Forbruget med elektriske 4×4 system er lavere end ved det mekaniske 4×4 system i den normale RAV 4×4.

Alt i sikkerhed og udstyr

Bilen kommer hertil fra Japan – og samlekvaliteten er virkelig fornem. Der er gjort ekstra meget ud af isoleringen – så selv ved acceleration hører man ikke meget til e-CVT automatgearkassen. Det hænger også sammen med ændret software, så omdrejningstallet er lavere.

Udstyrsniveauet selv i laveste trin ”Premium” er flot – i Style og Executive bliver der virkelig kræset.

Premium er billigst

Selv Premium byder på anden generation af sikkerhedspakken Toyota Safety Sense med adaptiv fartpilot med køfunktion ved 0-180 km/t – dertil bl.a. skiltegenkendelse, nødbremse med fodgængergenkendelse, trailerstabilitet, anti-piskesmælds-sæder, fjernlys-assistent, træthedsregistrering, linjevogter og aktiv vejbaneassistent.

Nævnes skal også otte tommer touchscreen, 360 grader bird-view panoramavisning, el-betjent bagklap, el-justerbar førersæde, 18 tommer alufælge, head up display,LED lygter for og bag, navigation med dansk tale og MyT multimedia system med bl.a. kørecomputer og integreret bakkamera.

Kun topmodel har soltag

Går vi op i udstyrsniveau Style (som var i vores testbil i går) får man så 19 tommer alufælge, metallak med to-farvet lakering, ni tommer skærm, varme i forrude og skifteplader bag rattet.

Springer vi helt op i Executive skifter man fra kunstlæder til ægte læder på sæderne, el-justerbart førersæde med hukommelse, digitalt bakspejl og panorama-glastag.

Klimaanlæg med varmepumpe

Helt ekstraordinært har bilen også klimaanlæg med varmepumpe, som man ikke ser så tit i plug-in hybrid biler. Det betyder, at man kan køre ren el om vinteren og bede om 23 graders varme i kabinen – uden at benzinmotoren går i gang. Der er nemlig tale om termisk energi fra luften udenfor bilen.

Man kan endvidere fjernstyre meget af bilens teknik via MyT app – det gælder således batteriopladning. Og så kan man stille f.eks. indeklima i bilen uanset om den står til opladning eller ej.

Den nye RAV4 Plug-In hybrid kendes bl.a. på sin sorte frontgrill og alu-inspirerede frontspoiler. Plus en række andre detaljer. I kabinen er der flere ændringer – bl.a. designet af sæderne.

Faktaboks Toyota RAV-4 Plug-In hybrid:
Motor: 4 cyl.
Slagvolumen: 2,5 liter.
Ydelse: 185 hk.
Moment: 227 Nm v. 3.200-3.700 omdr.
Benzintank: 55 liter.
El-motorer for/bag: 182/54 hk.
Max. ydelse: 306 hk.
Topfart: 180 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 6 sek.
4 køre-metoder: EV (el), HV (hybrid), Auto HV/EV, Opladning.
Gear: Aut. E-CVT trinløst.
Hybridbatteri: litium-ion 96 celler.
Batterikapacitet: 18,1 kWh.
Normal spænding: 355 V.
Max. ladekraft: 6,6 kW (I DK 3,7 kW med 1 fase).
Ladetid 2,5 timer (DK 16A med 1 fase: Fra 5 timer – tom til fuld).
Hastighed på ren el: Minumum 135 km/t.
Rækkevidde ren el WLTP by/blandet kørsel: 98/75 km.
Forbrug snit WLTP: 100 km/l.
CO2 udledning: 22 g/km.
Varmeapparat: varmepumpe.
Ejerafgift halvt år: 330 kr.
Kompression: 14,0:1.
Miljøklasse: Euro 6d-temp.
Max. rækkevidde: 900 km.
Trailervægt: 1.500 kg.
Varerum: ca. 1.600 liter.
Sikkerhed: Adaptiv fartpilot, nødbremse. Hill start. Begr. Spær.
Til- og frakørselsvinkler: 17,5/20 grader.
Hældningsvinkel: 52 grader.
Vadedybde: 500 mm.
Køreklar vægt: 1.910-2.000 kg.
Totalvægt: 2.510 kg.
Trailervægt: 1.500 kg.
Garanti fabrik: 3 år/100.000 km.
Garanti hybridkomponenter: 5 år.
Hybrid tryghed uanset km: 10 år.
Vejhjælp i Europa: Gratis i bilens levetid (ved service aut. værksted i DK).
Pris som Van og personbil i 2021: Kendes p.t. ikke.

 

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk