Kia har lanceret en ny udgave af deres Ceed i en coupé-udgave kaldet Proceed – smart, men slet ikke så velegnet som Van i forhold til SW-udgaven.

Kia har vind i sejlene med deres efterhånden omfattende bilprogram, hvor der både er el- og plug-in hybrid biler for de grønne kunder.

Men der er også plads til de sporty kunder, hvor man bl.a. kan vælge den nye, sporty og elegant designede Proceed, hvor vi har prøvet indstigningsudgaven GT Line i dieseludgave.

Proceed som Van

Proceed kan som det øvrige Ceed-program fås i gulpladeudgaver. Proceed er en coupéudgave – eller Shooting Brake, men den skrånende hæk stjæler en del plads i varerummet i forhold til den mere praktiske Ceed stationcar (SW – Sportwagon).

Maskinen er en 1,6 liters diesel med 136 hk, som klarer opgaverne godt – uden at være en racer. Udstyrsniveauet har givet plads til skifteplader bag rattet, som lugter lidt af race. Men så kan man selv skifte gear og få lidt bedre præstationer. Generelt er dobbeltkoblings-automatgearet ganske smidigt. Man kan også vælge imellem normal- og sportmode.

Der anvendes SCR miljøsystem med tilsætning af AdBlue.

Pænt sikkerhedsudstyr

Sikkerhedsudstyret er flot for genren – med adaptiv fartpilot (med justering af afstanden til bilen foran), nødbremse og linjevogter. Dertil skiltegenkendelse, regnsensor, to-zone klimaanlæg, bakkamera, træthedsregistrering, DAB+ radio, 8-tommer skærm med navigation og fartpilot.

Vi kan også nævne parkeringsadvarsel, læderrat, stop/start system og 17 tommer aluminiumsfælge med 225/45 lavprofildæk i Green-X dæk fra Michelin. Samt 7 års fabriksgaranti.

Kabinen er meget sort i sort. Lidt farvedifferentiering ville hjælpe på humøret.

Kraftigere bremser

GT line betyder tillige større bremseskiver foran, LED kørelys, særlige GT Line skørter, kølergrill og kofangere samt dobbelt afgangsrør (kun for synets skyld). Dertil tågelygter og kromlister om ruderne.

Varerummet er udstyret med fleksible fastgørelses-skinner og fire kroge. Det rummer ca. 1.500 liter – omkring 200 liter mindre end Ceed SW modellen. Læssehøjden i Proceed er på 74 cm – den indvendige på 12 cm.

Fine køreegenskaber

Der er tillige aflæggeplads under varerumsgulvet – så bilen er rimelig praktisk. Der er også god aflæggeplads i kabinen med midterkonsol samt handskerum (men uden lås). Trailervægten med bremser er på 1.500 kg. Det er rimeligt for klassen.

Generelt kører den nye Ceed virkelig godt – næsten på højde med den nye Focus fra Ford. Sæderne kunne give mere støtte, når man kører lidt sporty og på langture. Roses skal den dog for, at man kan indstille ryggen med rulle. Der er varme i både rat og sæder.

Tekniske data Kia Proceed 1,6 CRDI aut.:
Motor: 4 cyl. turbodiesel.
Slagvolumen: 1.598 ccm
Ydelse: 136 hk v. 4.000 omdr.
Moment: 320 Nm v. 2.000 omdr.
Topfart: 200 km/t
Acc. 0-100 km/t: 10,6 sek
Gennemsnitsforbrug (WLTP): 19,2 km/l.
CO2 udledning: 136 g/km.
Egenvægt/totalvægt: 1.340/1.920 kg.
Trailervægt m. bremser: 1.500 kg.
Træk: Forhjulstræk.
Dæk: Michelin Green-X 225/45 R17.
Affjedring: Uafhængig for og bag.
Bremser: Vent. skiver for/skiver bag.
Læssehøjde udvendig/indvendig: 74/12 cm.
Varerumsmål: Ca. 1.500 liter.
Fabriksgaranti: 7 år.
Serviceinterval: 24 mdr/30.000 km.
Pris ekskl. moms: 186.518 kr.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk