(CASCAIS)

Renault Master kommer til september i en forbedret udgave, der er både mere støjsvag og bedre skruet sammen end tidligere – og sikrere.

Man kender jo aldrig de biler af en ny model, der kommer til Danmark – ikke mindst med hensyn til udstyr.

Men de to udgaver af den nye Renault Master, som vi prøvede forleden i området ved Cascais nær Lissabon, var væsentlig bedre skruet sammen end den nuværende udgave. Først og fremmest med lavere støjniveau og dermed bedre komfort.

Test af to udgaver med last

Master har fortsat 2,3 liter maskiner med twin-turbo. Vi prøvede bilerne med baghjulstræk med 165 hk – og med forhjulstræk med 180 hk. Begge lastet med 640 kg. Klar bedste smidighed med 180 hk – især i det kuperede terræn mellem Cascais og det vestligste punkt på det europæiske fastland – Cabo Da Roca.

Det vil sige seks opdaterede motorer på 2,3 liter med twin-turbo mellem 130- og 180 hk Euro – (Euro 6d-TEMP for de mindste motorer og Euro VId for de største motorer.) Heavy duty motorer bl.a. for baghjulstrukne modeller.

Drejningsmomentet ligger fra 330- til 400 Nm ved 1.500 omdrejninger – alt efter motorstørrelse. Der var trækkraft i sjette gear fra 1.500 omdrejninger eller 60 km/t med 165 hk – og fra 1.300 omdrejninger eller 65 km/t med 180 hk. Topfarten er opgivet til max. 163 km/t.

For Master handler det også om opdaterede og mere miljørigtige motorer – bl.a. har den største maskine fået de 180 hk i stedet for 170 hk. En 135 hk udgave fås også. Der er sparet lidt på brændstoffet i motorerne – op mod én liter på 100 km.

Op til 12,8 km/l (WLTP)

Forbruget ligger mellem 11,2- og 12,8 km/l (WLTP metoden). CO2-udslip mellem 230- og 236 g/km alt efter model. Der anvendes efterbehandlingssystemet SCR – Selective Catalytic Reduction.
Bilerne fås også med Extended Grip og firehjulstræk.

Der var armlæn på førersædet, men vi savnede lidt bedre sidestøtte. Instrumenteringen er helt ny – bl.a. med en ny, lille 3,5 tommer skærm til navigation. Dertil masser af aflæggeplads – inklusiv en udtræksskuffe i instrumentpanelet, så chaufføren kan sidde på passagersædet og indtage sin frokost eller arbejde med sin pc.

Til gengæld er der så ikke plads til en passager-airbag, men ifølge Renault kører de fleste af Europas Master-chauffører alene.

Bakkamera

Varekassen i begge varebiler er identisk med de nuværende udgaver, og designet bag førerhuset er der heller ikke sker det store med.

Master har dog fået fire indvendige håndtag til at lette adgangen til varekassen – plus et bak-kamera til bedre udsyn bagude. Der er jo ikke et bakspejl.

Testbilerne havde både LED lygter og LED signatur kørelys. Master kan i det hele taget bestilles med ganske meget sikkerhedsudstyr, som ikke var tilgængeligt før.

Ikke adaptiv fartpilot

Det gælder således nødbremsesystem (som dog kan blive standard i Danmark). Til gengæld var svaret fra programdirektør for Master- og Trafic-range, Arnaud Jaeger, GroupeRenault, at der går to år, før man kan tilbyde Master med adaptiv fartpilot – som mange konkurrenter har på udstyrslisten i dag.

Af sikkerhedsudstyr kan vi nævne linjevogter, sidevinds-assistent (standard), Blind Spot informationssystem, der fortæller om trafik i de blinde vinkler, det nævnte bakkamera (Rear View Assist) samt parkeringsadvarsel og Trailer Swing Assist.

Vi kan også nævne trådløs opladning af mobiltelefon, antispin system, USB-stik, skriveplade på bagsiden af midtersædet og LED lys i varerummet.

Råt design

Begge biler var letkørte, men da de var meget nye, skulle der arbejdes lidt med stramme gearskift. Bilerne var udstyret med 6-trins manuel gearkasse, men Master kan også fås med en semiautomatisk gearskift.

Master ser meget anderledes rå ud med den nye stejle front med større kølergrill (med ilagte kromlister) – men det er i første omgang vigtigt for at få mere luft til teknikken med de kommende Euro 6 Temp bestemmelser – for at klare miljøkrav og CO2 udslip.

Master kommer også i en elektrisk Z.E udgave, men der er p.t. kun produceret ca. 600 enheder. Alle Renault varebiler vil kunne fås i el-udgaver indenfor tre år.

Specialopbygninger

Renault har klaret sig rigtig godt med Master salget herhjemme med fornuftige finansieringsordninger – og det vil nok fortsat blive tilbudt.

Der er 300 udgaver at vælge imellem i kataloget – men dertil kommer mange muligheder hos opbyggerne, hvor der er samarbejde i Europa med 400 virksomheder og 10 i Kina – men også i Danmark. Renaults eksperter viste en masse specialudgaver – bl.a. den allerførste udgave af Master Z.E. som minibus.

”Mere end 38 pct. af alle Master bliver sendt via en opbygger – 60 pct. af dem leveres til entreprenører og 25 pct. som bl.a. kølebiler,” fortalte chefen for Conversion-divisionen, Yannick Scherer til VOTY.dk’s udsendte.

Opbyggere som naboer

Mange specialudgaver bygges på hovedfabrikken i Batilly ved Strassbourg – og hedder så Renault Tech.

Mange opbyggere har en afdeling ved fabrikken, hvor de bygger bilerne færdig. F.eks. specialambulancer, politibiler og tipbiler.

Det kan også være løsninger, hvor man måske bygger ud fra et italiensk Scattolini lad – men så modificeret til en særlig opgave.

Efter kundernes ønsker

”Som kunde kan man jo få netop den løsning, som man har behov for – for at klare en transportopgave,” siger Yannick Scherer.

Langt hen ad vejen handler det om value for money – værdi for pengene – og selvfølgelig pris og nyttelast. Dansk pris kendes ikke. Fabriksprisen er fra ca. 30.000 euro.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk