Scania går et trin ned og tilbyder nu en ny syv-liters motor som den mindste til den nye generation lastbiler fra den svenske producent.
Det kan selvfølgelig undre én, at to lastbilsproducenter i samme koncern (VW) kort efter hinanden lancerer hver sin syv-liters dieselmotor.
For kort tid siden var det MAN, der lagde ud med en syv liter motor – udviklet sågar af et team med en svensk (tidligere Scania) ingeniør i spidsen.
Sammen med Cummins
Nu kommer så Scania med samme størrelse maskine – udviklet i samarbejde med motorproducenten Cummins, som Scania har haft et godt samarbejde med i mange år – bl.a. i forbindelse med Scanias Turbo-compund teknik.
Femten forskellige Euro 6 motorer er indtil nu blevet præsenteret i Scanias nye generation af lastbiler. Motoreffekten er på henholdsvis 220, 250 og 280 hk.
Scanias motorer spænder så nu fra 220- til 730 hestekræfter på basis af nu fire forskellige motorfamilier (syv-, ni-, 13- og 16 liter).
Distribution og affald
De nye syv-liters motorer er de mindste motorer til lastbiler, som Scania har tilbudt i årtier. Dette gælder både slagvolumen og udvendige mål.
De forventes at blive efterspurgt af både eksisterende og nye kunder til forskellige formål såsom distribution og affaldsindsamling.
”Med vores nye motorfamilie udvider vi vores tilbud til det voksende antal kunder, der har byen som deres primære arbejdsplads,” siger Henrik Eng, Product Director, Urban, Scania Trucks.
360 kg lettere
Karakteristiske kendetegn er bl.a. en vægtreduktion på 360 kg og et mærkbart lavere brændstofforbrug.
Hermed imødekommer de behov for bæredygtige transportløsninger, som typisk kendetegner byer med vokseværk.
Men på trods af størrelsen betyder det ikke, at vi har indgået kompromiser, når det drejer sig om typiske egenskaber for Scania – motorydelse, robusthed og oppetid,” siger han.
Ren SCR behandling
Den nye seks-cylindrede rækkemotor har gunstige egenskaber ved lave omdrejninger og en turbolader med fast geometri, ligesom den alene gør brug af selective catalytic reduction (SCR) til efterbehandling af udstødningsgasser for Euro 6.
”Scania DC07 bygger på en velkendt og robust sekscylindret motor,” siger Anna Wingren, Assistant Chief Engineer, Scania R&D.
Med den som udgangspunkt har man tilføjet Scanias samlede viden om avancerede dieselmotorer, herunder Scanias egen teknologi.
Moment op til 1.200 Nm
”Vi har udviklet en Scania-platform med uovertrufne karakteristika til formål med drejningsmoment op til 1.200 Nm, som denne motor leverer,” siger Anna Wingren.
Kunderne forventes at blive vognmænd, der arbejder med distributionsopgaver i byer, samt transportkunder, hvis lastbiler holder moderne byer rene ved at håndtere affalds- og serviceopgaver.
Vægt er ofte en udfordring ved denne type arbejdsopgaver, hvorfor 360 kg lavere egen vægt er til stor gavn.
Store forandringer
Den eksisterende basismotor har undergået et omfattende udviklingsforløb. Alle overvågnings- og kontrolsystemer i motoren er udviklet af Scania.
Desuden er den udstyret med en helt nyudviklet turbolader, og den nye version anvender Scanias internt udviklede, unikke system for efterbehandling af udstødningsgas alene med SCR med det formål at reducere NOx-emissioner.
”Vi havde et ekstremt godt udgangspunkt, som vi nu på alle måder har transformeret til en ægte Scania-motor. Den er støjsvag og opbygget efter Scanias filosofi om højt drejningsmoment ved lave omdrejninger, ligesom den er brændstoføkonomisk – faktisk lykkedes det os endog at overgå vores målsætninger,” siger Wingren.
Egne styreenheder
Hun forklarer, at det store vendepunkt for projektet kom, da teamet besluttede sig for at anvende Scanias egne styreenheder for at opnå lige præcis den rigtige karakteristik og sikre perfekt integrering med Scania Opticruse og diagnoseprogrammet SDP3.
”Det valg gav os også mulighed for at se bort fra EGR-systemet og vælge en robust turbolader med fast geometri, ligesom tilfældet er for vores andre Scania-motorer. Der er omkring hundrede nye dele totalt set, hvor nogle, herunder det nye svinghjulshus, primært arbejder sammen med de interfaces, som Scanias modulopbyggede system interagerer med,” siger hun.
Moment fra 1.050 omdr.
Typisk for Scania er det bedste drejningsmoment i de nye motorer tilgængeligt fra lave omdrejningstal helt ned til 1.050 omdrejninger i minuttet, hvorefter dette drejningsmoment er tilgængeligt op til et omdrejningstal på omkring 1.600 omdrejninger i minuttet.
Dette sikrer gode køreegenskaber og muligheden for at spare brændstof på grund af det lave omdrejningstal.
Og på linje med de større modeller i motorfamilien kører den på olie med lav friktion, hvilket er med til at give det op til 10 procent lavere brændstofforbrug.
Op til 26 tons totalvægt
Sammenlignet med Scanias fem-cylindrede DC09-familie er vægtbesparelsen på 360 kg, hvilket kan konverteres til nyttelast.
Motoren egner sig til to- og tre-akslede køretøjer med totalvægt op til 26 ton.
DC07 bygger på en velkendt motor, som allerede anvendes i hundrede-tusinder af forskellige køretøjer. Den nyder godt af at være helt moderne, ligesom den er gennemprøvet og testet og samtidig velrenommeret.
Ikke konventionelt
Designet kan måske beskrives som konventionelt, men sådan ser Wingren det ikke.
”Stødstænger og teknologi med fire ventiler er ekstremt velegnet til de pågældende omdrejningsområder. Kompleks teknologi bør aldrig være selve formålet, men for Scania drejer det sig om at skabe kundeværdi i form af lavt forbrug, robusthed og pålidelighed. Dette leverer denne motor 100 procent,” siger hun.
Præsentationen af DC07 betyder også, at man nu kan bestille P-førerhuset med en lav motortunnel. Denne mulighed er opstået som følge af, at den nye motor er mindre pladskrævende.
Sovebriks til P-hytte
Forskellen – en motortunnel, der er 95 mm lavere – betyder, at førerhuset bliver mere luftigt og muligheden for at bevæge sig fra side til side er forbedret.
Den lavere motortunnel medfører også, at P-førerhusene har samme opbevaringsrum som i G-førerhusene, og man kan vælge nye udformninger i form af opbevaringsmuligheder og sovebrikse bagest som ekstraudstyr.
Den lave motortunnel til P-førerhuse kræver, at man vælger den nye syv-liters motor, og motortunnelen kan vælges til alle P-førerhuse uanset længde eller taghøjde.