Groupe Renault med CEO Carlos Ghosn i spidsen skal i et lokalt joint venture projekt årligt bygge 150.000 europæisk inspirerede varebiler i Kina fra 2022.

Det er store salgstal, der bliver talt om, hver gang talen falder på Kina – også i den seneste kendte joint venture aftale, som franske Group Renault har indgået med producenterne Brilliance, Jinbei og Huasong – målet er 150.000 varebiler om året fra 2022.

Samtidig skal der ekstra fart på udvikling og produktion af elektriske varebiler, som Renault-Nissan alliancen er kendte for med deres Kangoo Z.E. og eNV 200.

Ukendt område for bilproduktion

Lokale myndigheder i den ellers ukendte Liaoning provist i Nordøstkina har været med i forhandlingerne – for det vil skabe bedre økonomi til området.

Det nye samarbejde vil blive kendt som Renault-Brilliance-Jinbei Automotive Co., Ltd. Med fabrikker i Dadong distriktet Shenyang – her skal bygges store og små varebiler samt MPV modeler. I dag produceres årligt tre millioner varebiler i Kina.

For at skabe denne joint venture aftale har Renault købt 49 pct. af aktierne i Shenyang Brilliance Jinbei Automobile Co. Co., Ltd. (SBJ).  SBJ er blevet rekonstrueret ind i et Joint Venture – ejet 51 pct. af Brilliance China og 49 pct. af Groupe Renault. Virksomhederne har allerede underskrevet en rammeaftale.

Renault er målrettet

Thierry Aubry er udnævnt som CEO for Joint Venture selskabet. Han har en dyb indsigt i bilproduktion – bade når det gælder salg, produktion og distribution – både i Kina og Frankrig.

”Groupe Renault har de seneste fire år skabt Joint Venture samarbejder i Kina – både omkring personbiler, varebiler og elbiler. Renault-Nissan-Mitsubishi Alliancen giver os adgang til en lang række teknologier – med mere end 375 mia. kr. investering i forskning og udvikling de næste seks år, som også vil komme det nye samarbejde til gode, hvor der vil blive udviklet produkter – skræddersyet til det kinesiske marked. Vi ser ikke alene Kina som verdens største bilmarked, men også som en trend-setter for bilindustrien,” siger Carlos Ghosn.

Skaber stærk økonomi

Samarbejdet vil betyde, at man bliver verdens største udbyder af såvel varebiler, elbiler og specialbyggede erhvervskøretøjer. Det vil skabe en stærk økonomi – og udvikle området.

Alene Brilliance har 220 forhandlere til at sælge de nye produkter, der skal være europæiske i stil – og dermed med høj sikkerhed. Groupe Renault har bygget varebiler siden 1900 og er førende i dag indenfor varebiler i hele verden – med 10 modeller. Heraf de fire elektriske.

Store salgstal

Renault sælger 3,2 millioner biler om året og har 36 fabrikker.

Groupe Renault består af fem mærker i dag: Renault, Dacia, Renault Samsung Motors, Alpine and LADA. Man har desuden samarbejde med Nissan, Fiat, GM og Daimler om produktion af varebiler.

Brilliance solgte 62.673 minibusser og MPV modeller i 2016. Man har solgt mere end 1,3 millioner Jinbei minibusser siden 1990. Jinbei solgte i 2016 i alt 268.485 køretøjer under eget mærke.

Comments are closed.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk