(BERLIN)

I Danmark venter Mercedes-Benz Danmark ikke at have den første serieproducerede lettere eCanter el-lastbil klar til kunder før i 2019, men VOTY.dk prøvede den forleden i tæt trafik i Berlin.

Prototyper af den elektriske eCanter fra Daimlers datterselskab Fuso har været på gaden i syv år, men nu er bilen sat i serieproduktion som den første lette el-lastbil i Verden med betegnelsen eCanter 7C16e.

De første europæiske kunder fik bilerne leveret ved et storstilet arrangement i Berlin forleden – og kunderne er i første omgang kurér- og logistikfirmaerne Dachser med to biler, DHL/Deutsche Post med seks biler, DB Schenker med tre biler og Rhenus med tre biler.

Leasing via CharterWay

I USA er det i første række UPS, der er første kunde – og i Japan logistikselskabet Yamato samt 7-Eleven.

Bilerne leases af Daimlers eget leasingselskab CharterWay med en 24 måneders kontrakt. Målet over de næste par år er at lease 500 enheder til udvalgte kunder.

Salget er begyndt tre steder – først i Japan, dernæst i USA og nu i Europa. Bilerne til Europa og USA bygges på Tramagal fabrikken i Portugal. I Japan i Kawasaki. Det primære udviklingsarbejde er også foregået i Kawasaki i Japan.

Ingen motorstøj

VOTY.dk prøvede den på en kort rundstrækning i Berlin forleden – og den var utrolig letkørt takket været dens moment helt fra 0 km/t. Den er næsten helt lydløs som alle elbiler – til gengæld er der f.eks. dækstøj og vindstøj.

Bilen har standard BorgWarner automatgear. Målinger i Japan siger 71 decibel støj i eCanter og 77 decibel i diesel Center (med dieselmotor fra FPT – Fiat Power Train.)

Førerhuset kendes fra de eksisterende Canter-modeller og kaldes Cab-over, hvor man sidder så at sige over forhjulene. Det betyder et noget høj indstigning, men til gengæld kan man strække benene. Førerhuset tippes, når man skal motoren – som i en stor lastbil.

Testbil med luftaffjedring

Testbilen havde luftaffjedring – rart på de elendige veje i Berlin. Men sædet kunne byde på bedre støtte – og det dobbelte passagersæde er endnu værre.

Til gengæld er rækkevidden kun 100-150 kilometer, så det er kun en bil til bykørsel – også kaldet ”The Last Mile.” El-teknologien er delvist  kendt fra Mercedes-Benz eVito.

Der er seks batterier – fra Daimlers eget selskab Deutsche Akkumotive – på 420 V kapacitet og 13,8 kWh hver. Vægt i alt 600 kg. Elmotoren med reduktionsgear er fra Borgarner.

Der skulle være nok til 3.000 opladninger i batteriernes første levealder. Men udviklingen fortsætter – og batteriteknologisk skulle der noget nyt allerede om et par år. Ydelsen i bilen er 180 hk og momentet 285 Nm.

Stor besparelse

Daimler oplyser, at man med en eCanter sparer op mod 7.500 kroner for hver kørte 10.000 km. i forhold til dieseldrift.

Topfarten er på beskedne 80 km/t. Til gengæld sparer hver bil 16 tons CO2 om året. Det koster ca. 300 kg nyttelast at køre med el frem for diesel, men man har stadig mellem 3.5 og 4,3 tons til rådighed. Totalvægten er 7,5 tons.

Sikkerhedsmæssigt er der nødbremsesystem, ESP stabilitetssystem, ASR antispin og ABS antiblokering.

Pres fra Europas byer

Indenfor fem år vil alle varebiler fra Daimler kunne tilbydes med eldrift – og der kommer også el-lastbiler med op til 250 km rækkevidde. Man har erfaringen – men mangler delvist politisk opbakning med hensyn til bl.a. afgifter.

De fleste tror på, at det bliver de større byer i Europa, der vil presse på for at få et forbud mod dieselbiler – og i stedet forlange bl.a. el og brint.

Man arbejder også på at få flere ladestationer i bl.a. hele Europa. Der er også diskussioner om batteriernes andet liv – f,eks. til opsamling af vindmøllestrøm.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk