Mange mennesker har ventet med længsel på at komme af med affald efter nedlukningen af genbrugsstationer i forbindelse med Corona-udbruddet. Men i dag er pladserne igen åbne – om end man må forvente mange bilkøer.

Tre uger, hvor alle former for affald – ud over dagrenovation – har hobet sig op, betyder også, at traileren måske har stået og passet sig selv – eller måske allerede er fyldt med affald.

Men man skal passe på med at overfylde traileren – det går ud over sikkerheden.

Gode tips fra en dækekspert

Jesper Sørensen, teknisk chef hos dækfirmaet Bridgestone, verdens største dækfirma, har sammensat nogle tips til en sikker og køreklar trailer.

”Er der tale om haveaffald, kan man overveje, om ikke man kan lade noget af det ligge i haven. Insekter, pindsvin og småfugle vil elske én for det. Man kan samle små bunker i afsides kroge af matriklen, for så generer de ingen og hjælper altså på dyreliv og biodiversitet,” siger Jesper Sørensen.

Pas på overlæs

Man når man har behov for komme afsted, så behøver det måske ikke være første dag – sammen med alle de andre.

I stedet for kan man bruge tid til at tjekke traileren godt igennem. Hvordan har traileren det efter vinteren, og hænger den sammen med andet end gaffatape?

Man skal også se efter, hvor tungt et læs bilen må trække og hvor mange kilo, man må laste traileren med (se total- og lastevægt på et skilt på traileren). Det er nemt at overlæsse en trailer, da den ofte kan rumme større mængder, end den må køre med.

Grus, sand, jord og fliser vejer meget

Pas især på hvis det er terrassen, man er i gang med. Med sand, jord, grus eller fliser kommer vægten lynhurtigt for højt op. Læsser man traileren for tungt, kan den bryde sammen eller komme i svingninger. Og husk, der vanker bøder, hvis man kører med overvægt.

”Har traileren nogle år på bagen, skal man tjekke dækkene. Et trailerdæk går ofte til, længe før det slides ned, så man skal være opmærksom og se dækkene efter med jævne mellemrum, så man ikke pludselig står med en trailer fyldt med affald og et flækket trailerdæk,” siger Jesper Sørensen.

Kik på dæktrykket

Man skal også kontrollere også dækkenes mønsterdybde. Slidte dæk forøger bremselængden og gør kørslen ustabil. Jo tungere traileren er læsset, jo længere er bilens og trailerens bremselængde. Ligesom på biler er den lovpligtige mønsterdybde 1,6 mm., men Bridgestones tekniske chef anbefaler en mønsterdybde på tre mm.

Kontroller trailerens dæktryk. Det slider voldsomt på dækkene, når man kører med for lavt dæktryk. Husk også, at det gerne må være højere end normalt, når man kører med et tungt læs. Når man skal til at læsse traileren, så skal man fordele vægten jævnt. Har man for meget vægt bag i traileren, kan man få den til at slingre.

Fastgør læsset

Man skal også kontrollere, at traileren kobler rigtigt på bilen, og at lygter og blinklys virker, som de skal.

Læsset skal sikres med reb eller sikkerhedsremme, og skal man transportere løse genstande, så bør man spænde en presenning eller et sikkerhedsnet over dem, så de ikke flyver af til gene og fare for andre trafikanter.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk