(AMSTERDAM)

Til september kommer helt nye udgaver af Renault Trafic og Opel Vivaro – og efter 13 år med første generation er de to samarbejdspartnere klar med “state of the art” udgaver med nye miljørigtige 1,6 liters dieseludgaver med biturbo, fuld sikkerhedspakke med kamera og spejlløsninger, ESP og nye udformninger af varerummet.

Det er 13 år siden at Opel og Renault viste deres fælles varebils-projekt Vivaro og Trafic, som straks blev Årets Varebil i Europa.

Med dårlige crashtest-resultater for nylig i Euro NCAP testen, var det på høje tid at skabe efterfølgerne – selv om begge biler fortsat sælger godt – med Trafic på tredjepladsen i varebilssalget i Danmark de tre første måneder og Vivaro lige efter med 5,1- og 5 pct. markedsandel.

VOTY.dk på plads
VOTY.dk har været på et eksklusivt Van of the Year jury engagement i Amsterdam i dag, hvor vicepræsident Pascal Schmitt fra Renault varebiler og Peter Küspert, der er i ledelsen af Opel, kunne løfte sløret for de nye varebiler, der kommer til Danmark til september.

Renault udgaver bygges i Frankrig, Opel udgaver i England – bortset fra høje udgaver, som alle bygges i Frankrig. De kommer i 2015.

Motorerne, som er nye 1,6 liters turbo- og bi-turbo udgaver, bygges i Frankrig.
Motorerne skal også anvendes i de kommende større Renault personbiler – men her er der gjort ekstra ud af bl.a. køling på grund af den større byrde, en lastet varebil trækker. Kølingen sikrer også køling i handskerummet.

Euro 6 regler opfyldes inden 2016
Motorerne opfylder miljøreglerne for Euro 5, men er klar til Euro 6, når loven kommer i 2016. Mest grøn er bi-turboudgaverne på 140 og 160 hk, der går 18 km/l. Momentet er 340 Nm ved 1.500 omdrejninger. Den nye motorgeneration sikrer bl.a. lavere støj og øget køreglæde, oplyser de to bilproducenter.

Basisudgaven med enkelt turbo og 90 og 115 hk er billigere. Men er ikke så grøn. Ydelserne  i de nye motorer svarer stort set til de gamle 2-liter dieselmotorer i de gamle modeller.

Fælles motor med personbiler
”Motorblokken er udvikler til Renaults 130 hk dieselmotor, som fås i Scénic. Den nye motor betyder 25 kg. mindre egenvægt end 2-liters udgaverne i dag. Motoren havde verdenspremiere på Genève biludstillingen, men dukker først op i Trafic og Vivaro,” fortæller produktionschef Sebastian Manssion fra Renault.

Der er især set på mindskning af friktion, øget indsprøjtningstryk, anden forbrænding og bedre økonomi med stop/start system. Aerodynamisk er bilerne forbedret 1,3 pct.

Låge ind til kabinen
De to producenter har et meget tæt samarbejde på varebilsudvikling – og de nye varebiler byder bl.a. på nye løsning i varerummet med en låge i adskillelsen og en gennemføring til kabinen kan klare rør og plader på 4,15 meter.

En plade og en pal sikrer, at en kortere plade ikke kommer hele vejen ind i kabinen. Er emnerne endnu længere, kan den venstre bagdør ekstraordinært låses fast under kørslen.

200 liter mere varerumsplads er det blevet til i bilen, hvor 80 pct. af delene er nye. Gamle dele er bl.a. visse karosseridele så som inder-skærme.

18 fastgørelseskroge i L2
Man kan også få holdere i varerummets loft, som kan bruges til at opbevare stiger. Der er 18 fastgørelseskroge i den lange L2 udgave. Bilerne kan laste 85 kg mere, så bagakslen er forstærket.

Interiøret har plads til både montering af iPhone og iPad – for første gang, men ellers kan man bestille en 7-tommer touch-screen med navigation. Der er aflæggeplads 14 steder – 90 liter i alt – bl.a. med et midterryglæn i to dele med både aflæggeplads og med klipsholder til dokumenter – samt ekstra plads i dørene.

Er udsynet besværligt, er der et spejl i solskærmen i passagersædet, der så viser udsigten bagude.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk