V8-motoren hos Scania fylder 50 år og vi har haft fingrene i jubilæumsbilen i en 4×2-eksportmodel til de sydeuropæiske veje i næststørste 650 hk udgave med S-førerhus.

”King of the Road” er den uofficielle betegnelse for Scanias hæderkronede V8 maskine.

Måske ikke nutidens mest grønne motorvalg, men i nyeste udgave er brændstoføkonomien holdt i ave, så vi faktiske præsterede 3,7 km/l på vores sædvanlige tur på 135 km. fra Scania hovedsædet i Ishøj og til Bårse Runddel og retur via den gamle A2 landevej til Rønnede og derfra via motorvejen retur til Ishøj.

Kuperet teststrækning

Gennemsnitsfarten totalt var på 62 km/t. Motorvejsfarten lå på 84 km/t.
En typisk vejstrækning for en eksporttrækker med motorvej og landevej – et vejforløb, som kan findes i hele Europa.

A2 strækningen er ganske kuperet – og ofte kører man i mindre motoriserede udgaver, hvor man oplever nedgearinger i automatgearkassen over de stejleste stigninger.

Bilen har masser af overskudskraft og er en stor behagelighed at køre. Testbilen var topudstyret med bl.a. læderkabine og læderrat.

Tyverisikrede døre

Der var også køleskab under køjen, et udtræksbord ved passagersiden og i testbilen en TV-skærm på endevæggen ved køjen.

En særlig krog i dørene kan tilkobles indstigningsgrebet, så døren er fikseret – selv om den bliver åbnet udefra. Så kan eventuelle kriminelle ikke så let få adgang til kabinen.

Som V8-gimmic projekteres et V8-logo ned på asfalten, når man åbner døren. I kabinen er der desuden V8-ornamentioner flere steder i rød/sølv design. Det gælder bl.a. på instrumentbrættet og på bagvæggen.

Fire trin op

S-førerhuset er højt – der er fire trin op til kabinen – men først bag rattet sider man utrolig godt.

Kun speedpilot og afstandsregulering er akavet placeret i bunden af rattet – det kræver fortsat tilvænning, selv om rattet er fladt i bunden og knapperne derved er kommet højere op.

I den nye generation lastbiler har man flyttet førersædet ligesom længere frem og tættere på A-søjlen, som betyder bedre udsyn.

Kun 40 tons totalvægt

I testen af vores S650 køretøj var vi på 40 tons totalvægt – for bilen var én af Scanias officielle testbiler, der kom lige fra en testrunde i Sydeuropa, og så er der dømt 4×2 akselkonfiguration samt 40 tons i alt. Det betød, at bilen nærmest var overkvalificeret til opgaven for os.

650 hk V8 og 40 tons betød masser af overskudskraft – så på intet tidspunkt ud over passage af små byer og diverse rundkørsler var vi under 12. gear. For at spare på bremserne brugte vi flittigt bilens retarder ved sving og rundkørsler.

Til en nordisk opsætning havde vi valgt en 6×2 trækker og helst havde vi set en test med 56 tons totalvægt. For det er de ekvipager, som man møder på sin vej rundt på Sydsjælland – produktbiler, oliebiler mm.

10 pct. mere økonomisk

Testbilen havde verdenspremiere i fjor – og var blevet 80 kg. lettere og 10 pct. mere økonomisk. 3,6 km/l opnåede Scanias testchauffør over 1.463 km fra Milano til Puttgarden på vej fra test i Italien til de danske tests.

På vores test opnåede vi som et lidt bedre resultat på 3,7 km/l – og det er pænt for en V8’er. Herhjemme vil tallet nok ikke holde for en treakslet med 56 tons – f.eks. et modulvogntog.

En stor del af strækningen kørte bilen i friløb – EcoRoll – som jo hjælper pænt for forbruget. Det er også med til at sænke støjniveauet i kabinen yderligere.

Platooning princip

Et andet princip hedder AiCC Plus, som bidrager til bedre økonomi ved hjælp af første generations platooning-teknik.

Det betyder, at lastbilen kan identificere, om den har en anden lastbil foran sig. Ved at anvende kortdata kan systemet løbende justere den optimale afstand mellem køretøjerne.

Så undgås unødvendige opbremsninger, vindmodstanden formindskes samt at man bibeholder en sikker afstand til køretøjet foran. Bryder en personbil ind foran ens lastbil, slår systemet fra. På instrumenteringen vises det som et uendeligheds-tegn (liggende 8-tal).

Vi skal også nævne en ny option, som er indstilling af en tagspoiler via en knap på instrumentbrættet.

Active Prediction Cruise Control

Bilens Active Prediction Cruise Control betyder, at bilen selv finder det rette gear ved hjælp af GPS-data, der læser vejen tre km frem og tilpasser hastighed og gearskift derefter.

Her skal nævnes Scanias Adaptive fartpilot (ACC) med den nye Full Speed Range (FSR), hvor bilen fortsat holder en valgt afstand til bilen foran, men hvor bilen ved f.eks. et stop går i stop/start mode – men fortsat med ACC aktiv.

Men man skal huske ikke at røre bremsepedalen. Når bilen foran kører igen, så starter man også selv igen. Systemet er integreret i den nye elektro-pneumatiske håndbremse. Håndbremsen aktiveres også, hvis man tager selen af – eller åbner døren.

Testbilens rolle herhjemme

Vi har spurgt salgsdirektør Anton Freiesleben fra Scania Danmark omkring testbilens rolle på det danske marked.

Han udtaler, at den aktuelle testbil, en 4×2-trækker, er bygget som testbil til pressen i hele Europa, hvor vægtbegrænsningen i de fleste lande er 40 ton.

”En V8 som 4×2-trækker vil ellers normalt kun have sin berettigelse i meget kuperet terræn. Det forholder sig anderledes i Danmark og til Norden-kørsel. Ikke mindst indførelsen af 7-akslede vogntog og modulvogntog i Danmark har medvirket til V8-motorens popularitet,” siger Anton Freiesleben.

25 pct. salg er V8

Således er 25 pct. i dag af alle nye Scania’er af V8-modellen.

”Fabrikkens kalkulationer og testkørsler viser, at når vogntogsvægten i snit er 45 ton eller mere, så er V8-motoren mere brændstoføkonomisk en den 6-cylindrede 13 liters motor. Dermed er det ofte forbundet med kernesund driftsøkonomi at investere i en V8,” siger Anton Freiesleben, salgsdirektør i Scania Danmark.

36 pct. med 650 hk

Oftest vil 520- eller 580 hk klare opgaven fint, men krævende kørsel eller hensyntagen til gensalgsværdien kan tale for at gå op i 650’eren og hele 36 pct. af dansk solgte V8’ere er 650 hk versionen.

Dermed er den næsten lige så populær som 520 hk, der står for 39 pct. af V8-leverancerne. En bonusvinkel på 650’eren er chauffør-tilfredsheden.

”Som en chauffør udtalte ved vores Åben Hus arrangement i Sorø; “Hold k…. hvor den kører godt!”. Nu kørte han så heller ikke Scania til daglig (smiley). Ja så enkelt kan det siges,” siger Anton Freiesleben.

Topmodel til sværgods

I toppen af V8-programmet har vi 730 hk udgaven, men den sælges ikke så meget.

”Cirka to pct. af V8-salget er 730 hk. Reelt en motor, der kun behøves ved eksempelvis tunge sværgods- og blokvognstransporter,” siger Anton Freiesleben.

Faktaboks Scania S650 V8 4×2:
Motor: V8 turbodiesel.
Slagvolumen: 16,4 liter.
Ydelse: 650 hk v. 1.900 omdr.
Moment: 3.300 Nm v. 950-1.350 omdr.
Miljøtrin: Euro 6. SCR.
Indsprøjtning: Scania XPi.
Gearkasse: Scania GSR0925R 12-trins Opticruise.
Retarder: Scania R4100D.
Bagakseludveksling: 2.92.
Forbrug i test: 3,7 km/l.
Tank/AdBlue tank: 400/47 liter.
Dæk: Michelin X-Line Energy 315/70R 22,5.
Foraksel: Parabel.
Bagaksel: luft.
Sikkerhed: hill holder, Lane Departure Warning. Regnsensor.
Bremser: Skiver, esc, AEB nødbremse, Adaptiv fartpilot.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk