De kinesiske BYD varebiler bliver nu en del af BYD Danmark – der er del af Nic. Christiansen Gruppen – og importen overgår dermed fra RSA Danmark.

Her har RSA Danmark hidtil kun solgt en enkelt varebil – eTP3, som er en licensproduktion af Nissans eNV200.

RSA Danmark, der er datterselskab af RSA i Norge, importerer bl.a. også Maxus køretøjer.

Ny BYD varebil: E-VALI

Den nye importør, som har haft pæn succes med salget af BYD personbiler, får allerede i år varebilen E-VALI, som kan forventes at få præmiere på elbilmessen i Bella Center i oktober.

Bilen forventes at blive klar til levering på det danske marked i foråret 2025. Senere ventes andre modeller. Bl.a. chassismodellen eTm6.

Premiere på IAA messen

E-VALI er en stor varebil i størrelse med Fiat Ducato. Europæisk premiere fejrede E-VALI på IAA transportmessen i Hannover i sidste uge. Den kommer hertil i to størrelser.

Hos BYD Danmark udtaler Country Director Søren Møller Pedersen, at det er et skulderklap at blive valgt til opgaven at sælge både personbiler og varebiler. De elektriske BYD personbiler har man solgt i to år.

Tre showrooms

”Vi ser frem til at fortsætte med at styrke og udvikle vores eget dedikerede forhandlernetværk, så vi kan tilbyde vores kunder den bedst mulige ekspertise og service,” siger Søren Møller Pedersen.

Opstarten med BYD krævede opbygning af en ny organisation, rekruttering af salg- og produktpersonale, uddannelse af mekanikere samt implementering af nye reservedelssystemer.

BYD Danmark har bl.a. åbnet et BYD-showroom i Kolding, og senere vil yderligere to BYD-showrooms åbne i henholdsvis Aalborg og Hillerød.

 

 

 

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk