MAINZ

Egentlig er elmotorerne fra gaffeltruck-producenten Linde Material Holding i Tyskland beregnet til køretøjer indenfor intralogistik – altså bl.a. gaffeltrucks til brug på industriområder og, i lagre og terminaler.

Men teknikere hos tyske Linde, der er en del af KION Group, fandt ud af, at de kunne optimere deres flåde af servicebiler ved at skifte dieselmotoren ud med elektrisk litium-polymer teknologi fra deres egne trucks. Samtidig vil serviceteknikerne selv kunne udbedre skader og foretage reparationer på el-motorerne, som de jo kender i forvejen.

”De elektriske biler, som er ombyggede Fiat Ducato varebiler, har foreløbig kørt tests i Ruhr-området, i Rhein-Main området samt i Paris og London – men der kommer til at foregå flere tests af bl.a. rullemodstand, hastighed, ydelse, batteri-kapacitet, opladning og nyttelast.
”VI har World-Wide 7.500 serviceteknikere, hvor op mod 20 pct. kører i byområder. Det vil minimum betyde et potentiale på mere end 1.000 el-biler bare til eget brug. Men kan kunne godt forestille sig, at vi kunne tilbyde vores know-how til andre virksomheder, fortæller Massimiliano Sammertano, vice president for kundeservice hos Linde Material Handling.

Litium-Polymer batterier
Lindes servicebiler er udstyret med 33 kwh litium-polymer-batterier fra Korea, og bilerne kan fuldt udstyret med reservedele og værktøj opnå en topfart på 100 km/t og have en rækkevidde på minimum 100 km. Teknisk handler det om en drivline, der består af et Linde eco-kit med 50 kW ydelse – bestående af en 3-fase vekselstrømsmotor, et kraftmodul, kontrolsystemer og yderlige komponenter fra Lindes brede serie af komponenter til gaffeltrucks.

Vi er til præsentation af det tyske firma Lindes nyheder indenfor intern transport, som man valgte at gennemføre udenfor verdens største messen for intralogistik, CeMat, som slår dørene op i næste uge i Hannover. Det skete ved eventet ”World of Material Handling” i Mainz for nylig, hvor fremtidens produkter blev vist frem.

Linde teknik til mange køretøjer
Men Linde har til dato både bygget el-teknologi til varebiler i Østen og biler og køretøjer er  i Europa – bl.a. i samarbejde med det tyske bilsports-firma Rinspeed og med partnerskab med det nordtyske firma Wemag, som har bygget Lindes servicebiler om til el-biler. Da de også har Kerabag Fiat-forhandlere i Hamburg, blev det til Fiat Ducato – men det kan være alle typer af varebiler,” fortæller marketingchef for kundeservice hos Linde, Dr. Georg Kranefeld.

Forsøget med el-bilerne blev gennemført i fjor i Lindes franske service-organisation. Man havde fulgt 57 serviceteknikere i deres hverdag, hvor de bl.a. havde opgaver i bycentre med korte afstande. Opgaverne var af en længde, der betød, at el-varebilerne også kunne blive opladet på stedet under hvert besøg.

Transport med mini el-tog
Efterhånden som el-teknologien bliver udbygget og forskningen på batterier intensiveres, åbner der sig flere muligheder for at bruge batterier til flere opgaver.

Linde viste i Mainz også deres nye affjedrede modul-opbyggede logistik-tog til transport af eksempelvis paller på samlet over to tons – som arbejder via 4-hjulstyring, og som også kan løfte pallerne. I det hele taget kan man ved at bruge Lindes komponenter tænke transport i helt nye baner.

Togene, som er tænkt brugt primært på fabriksområder, kan spare for mange truck-ture. Allerede nu bruges togene hos virksomheder som Audi, Magna, Siemens og Volvo – både i haller og kørsel udendørs mellem haller.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk