Bare en last på 500 kg forlænger bremselængden med op til 36 procent, viser en undersøgelse, som Volkswagen i Storbritannien har foretaget.

Chauffører tænker sjældent på, at deres lastede varebiler er kørende missiler – men faktisk øges bremselængden med op mod 36 procent, hvis man har 500 kg. gods i varerummet.

Og 500 kg. gods svarer til en fuldt lastet VW Caddy – mens en Transporter jo kan laste omkring et tons gods. Og så bliver risikoen for en farlig situation endnu større.

White Van’s Rage

Det er som nævnt Volkswagen i Storbritannien, som netop har fået udarbejdet en undersøgelse, der viser at varebilschauffører ikke er klar over, hvor meget en fuldt lastet varebil betyder for bremselængden.

Når man herhjemme bevæger sig rundt på vejene, ser man ofte, at det er varebilschauffører, som har mest travlt. De kører i hvert fald ikke langsomt.

I England kalder man fænomenet ”White Van’s Rage,” eller hvide varebilers raseri.

Fem meter ekstra

Kører man f.eks. 100 km/t betyder den ekstra 19 procent bremselængde, at man lægger fem meter til bremselængden med tom bil.

Ved 50 km/t er der tale om 33 procent øget bremselængde – eller to en halv meter ekstra til at stoppe i.

Testen blev gennemført på den britiske prøvebane MIRA – og det var både Caddy, Transporter og Crafter, der blev testet.

Opdagede det ikke

Over halvdelen af de chauffører, der var med i testen, opdagede faktisk ikke, at bilen var længere om at blive bragt til standsning. Kun 17 procent havde en opfattelse af den længere bremselængde.

Man skal også på, at standselængden er et resultat af reaktionstid og bremselængde – så det handler også om at være vågen bag rattet – ikke mindst, når man trykker ekstra på speederen.

Vejdirektoratet har tidligere udgivet en rapport om ulykker med varebil – og det viser sig, at varebiler forholdsmæssigt er involveret i flere ulykker end personbiler. Og det går jo ud over alle former for trafikanter – også de bløde trafikanter.

Unge kører værst

Ifølge en undersøgelse fra DTU Transport fra i fjor er totalrisikoen for at blive dræbt eller komme til skade ca. tre gange højere med varebiler end med personbiler. Det skriver netavisen Biltorvet.

Tilmed viser det sig, at det som regel er unge chauffører, der bidrager med størst andel af den dystre statistik med trafikulykker.

En moderne varebil med kraftig dieselmaskine kan jo være lige så hurtig som en personbil – den kører bare ikke så stabilt. Og glemmer man så at surre godset, kan det gå grueligt galt.

Køb varebil med nødbremse

Volkswagen i Storbritannien havde selvfølgelig en pointe med undersøgelsen – for de har lige gjort AEB nødbremse standard i alle deres varebiler – og nødbremse betyder færre uheld.

Så husk at vælge en varebil, der har nødbremse – de fås også herhjemme. I de fleste biler skal man betale ekstra for denne sikkerhed – men f.eks. VW Crafter og MAN TGE har nødbremse som standard.

Nu bor der jo mere end 10 gange så mange mennesker i Storbritannien som i Danmark – og det betyder, at der ville være 2.500 færre uheld for de gode briter, hvis alle varebiler derovre havde nødbremse.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk