(TRYSIL)

Der er et fald på én kilometer på testruten – fra udgangspunktet på toppen af Trysil-bjerget til laveste punkt i dalen. Det viser en temperaturforskel på 13 grader – fra minus to grader til minus 15 grader.

Det er noget af en udfordring for chaufførerne. Turen foregår tillige på en smal landevej med isglat overflade og en del trafik.

Kørslen kræver årvågenhed og forsigtighed. Ikke mindst, når man kører med lastbiler med en totalvægt på 50 tons.

Vinter-paradis
Vi er til vintertest i det norske vinter-paradis Trysil – med Scanias nye lastbiler i fokus, men også med en del af den hidtidige serie primært som entreprenørbiler.

Og forskellen er betydelig. De nye R- og S eksport-modeller er langt mere letkørte – og på de glatte veje er man glad for det bedre overblik og udsyn i førerhuset.

Et stort plus er også de forbedrede køreegenskaber – som skyldes mere velafstemt affjedring, som optager ujævnheder bedre end tidligere. Disse forbedringer bliver man glad for på isede og mere hullede vinterveje i Norge.

Retarder – ikke fodbremse
De glatte veje betyder også, at vi vælger at benytte bilens retarder i stedet for fodbremsen – og her oplever vi det tydeligt lavere støjniveau i forhold til den gamle generation, når omdrejningerne stiger.

Esc, elektronisk stabilitetssystem, og ABS bremser er dog fortsat også et rart aktiv på en stor og tung lastbil.

Et plus ved de nye biler er de optimerede 12 trins Opticruise gearkasser, der giver 45 pct. hurtigere og dermed blødere skiftebevægelser – nu på 0,4 sekund – som er en fordel på glat underlag. Brug af mellemaksel i stedet for synkromesh-ringe gør forskellen.

13- og 16 liter motorer
Både R- og S førerhuset i den nye generation biler byder på bedre komfort – i S-serien har man tilmed et fladt gulv.

Vi prøver i Trysil to R modeller med henholdsvis 450 hk motor og den nyudviklede 500 hk motor – begge på 13 liter.

Desuden prøver vi S modellen, som et højere førerhus end R modellen. Vi prøver den med den kraftige 16 liters V8 motor med 730 hk.

Kun S serien er i øvrigt valgt til Truck of the Year 2017 – Årets Lastbil.

Pas på momentet
V8’eren er ganske imponerende – men man skal også passe på det voldsomme moment. Vi må flere gange ty til spærredifferentiale og off-road mode for at forcere de glatte bakker. Er man ikke forsigtig og kører med ”et æg under speederen” vil hjulene have tendens til at spinde.

Scanias økonomispareudgave, 450 hk motoren med 2.350 Nm, er meget smidig og let at håndtere i vintervejret, mens den nye 500 hk med Scanias kraftigste 13 liter motor måske er endnu bedre med større læs med sine 2.550 Nm.

450- og 500 hk modellerne kan man køre næsten normalt i vinterføre. Man kan accelerere og bremse let – uden at man skal får problemer

Alternativ rute
På mange måder matcher 500 hk maskinen 730 hk udgaven, når det gælder smidighed. 500 hk udgaven.

Scania havde lagt en alternativ rute ad en snedækket og til tider meget vej – og her kommer 500 hk modellen ekstra godt gennem ruten.

Både 500- og 730 hk testbilen har 21 tons bogieaksler – sidstnævnte desuden ni tons foraksel og førstnævnte otte tons foraksel.

Let at manøvrere
Især en udgave med kærre klarer sig igennem den ret snoede bivej, der går forbi bygninger og tætte bevoksninger, mens den normale trailer kræver store sving.

Alle motorer i de nye Scania-modeller er gengangere bortset fra 500 hk udgaven – men de ”gamle” motorer er opdaterede, så bilerne fremstår fem pct. mere økonomiske. Her spiller også den bedre aerodynamik på de nye lastbiler ind.

Forbedrede nødbremsesystemer kan også håndtere hastigheder til 0 km/t. Hertil kommer gardin-airbags – og 10 gange stærkere førerhus, der har givet mulighed for de tyndere A-stolper og dermed det bedre udsyn.

Bedre samlekvalitet
Dertil skal vi nævne den bedre samlekvalitet – bare åbning og lukning af døre er en fornøjelse.

Et stort plus ved den nye generation er også indretningen af kabinen. Alle knapper og kontakter er logisk placerede og lette at betjene.

Kun speedpilot og afstandsregulering er akavet placeret i bunden af rattet – det kræver fortsat tilvænning, selv om rattet er fladt i bunden og knapperne derved er kommet højere op.

De små skifter snart design
Vi prøver til sidst også tre distributionsbiler – baseret på den tidligere generation Scania.

Bilmodeller, som nok allerede får det nye design senere i år eller senest i begyndelsen af 2018.
Spændende er en 9-liters P280 4×2 model med 9 tons foransel, bygget til distribution i vinter-Norge – med tilstrækkelig vægt på forakslen, når man efterhånden tømmer bilen på ruten.

Bilen er fabriksmonteret On Spot snekæde-system på drivakslen. Bilen kører vi op ad en ret stejl og sneglat vej. Det er ikke så nemt trods esc – så vi stopper op og aktiverede kæderne ved hjælpe af en knap på instrumentbrættet. Og nu kommer den i gang.

Gas og hybrid biler
Vi kører også en P280 4×2 med gasmotor – udstyret med Allison automat-gearkasse, men Scania kan fra nu også levere med Opticruise gearkasse. Efter at vi i Danmark får flere og flere gastanke, stiger interessen for disse biler. En gasbil i dag har dog endnu ikke samme rækkevidde som dieselbilen – men kommende gasbiler fra Scania kan altså byde på samme præstationer.

Endelig prøver vi Scanias G320 6×2 hybridbil, som kører på bl.a. det syntetiske diesel-brændstof HVO, som kan give op til 92 pct. reduktion af CO2 udledningen ifølge Scania. Der er tale om en elektrisk motor, som er integreret mellem motor og en specialudgave af Scanias Opticruise gearkasse. Batterikapaciteten er op mod 1,2 kWh.

Fuldt opladet fra begyndelsen af turen slår vi over på el-mode og kører to kilometer, får den står over på diesel. Men indenfor de næste seks kilometer er der fuld batterikapacitet. På den måde kan man planlægge sin distributionsrute, så man kører elektrisk i tæt bebyggelse.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk