Én af de mest ikoniske biler fra 60’erne er tilbage. Renault 4 – kendt som La Quatrelle – er i dag hovedaktør på biludstillingen i Paris.

Renault 4 E-Tech Electric, som den hedder officielt, kommer dog først til Danmark i anden halvdel af 2025.

Nostalgi

Med Renault 4 er det lykkedes den franske fabrik at genskabe deres tidligere succesrige benzindrevne biler i moderne elektriske udgaver – og i Paris stod de fleste: Renault 5, Twingo og Renault 4 side om side på standen, og blev præsenteret af fabrikkens topchef Luca de Meo.

I Hannover i sidste måned var det varebilen Estafette, der blev genskabt som elektrisk by-varebil på strøm.

Og hvem ved: måske ser vi også snart Renault 4 i en ny elektrisk varebilversion, som det danske postvæsen brugte flittigt fra starten 60’erne til produktionen stoppede i 1994.

Over 8 millioner

Renault 4 er den bedst sælgende Renault nogensinde globalt. Produceret i 8,135,424 enheder og solgt på fem kontinenter – fra 1961 til 1994.

Den blev planlagt allerede i 1956 – og skulle være en konkurrent til den lige så legendariske Citroën 2CV, der blev præsenteret i 1948.

I den nye udgave er Renault baseret på samme platform som den nye Renault 5 – med samme motorer og batteripakker. Men større og mere rummelig.

Teknik som Renault 5

Endnu før vi herhjemme har lanceret Renault 5, løfter Renault på Paris Motorshow i disse dage sløret for den kommende Renault 4.

En bil, der deler platform med Renault 5 – har samme motorer og batteripakker, men som er vokset betydeligt i forhold til Renault 5.

Renault 4 måler 4.14 meter i længden og 1,79 meter i bredden. Akselafstanden er 2.62 meter. Og det betyder, at der er lige så meget plads på bagsædet som i en Renault Captur.

Læg sæderne ned

Renault 4 E-Tech Electric er 1.57 meter høj, hvilket er det samme som dagens Captur – dog med den tilføjelse, at Renault 4 E-Tech electric har en frihøjde på of 18.1 cm – 1.2 cm højere end Captur.

Bagsædet er et bænksæde, der kan lægges plant ned – hvilket også gør sig gældende for passagersædet foran – hvilket er første elektriske Renault, der kan det.

Renault 4 fås med både 40 kWh og 52 kWh batteri – begge med 11 kW AC-ladning og op til 100 kW DC.

300-400 km rækkevidde

Med det lille batteri har man en rækkevidde på 300 kilometer, mens man med det store batteri har en rækkevidde på 400 km.

Det er en smule mindre end Renault 5. Det lille batteri fås med 120 hk, mens R4 med det store batteri har 150 hk.

52 kWh lithium-ionbatteriet bruger NMC (Nickel Manganese Cobalt) teknologi, der giver den højeste energitæthed på markedet i dag.

Lettere end Zoe

Det består af fire store moduler i en batterikasse. Vægten er lige omkring 300 kilo, hvilket er 20 kilo mindre end det tilsvarende batteri i elbilen Zoe.

Alle versioner af Renault 4 kommer med en 11 kW AC såkaldt bi-directional oplader, der er kompatibel med V2L (vehicle-to-load) og V2G (vehicle-to-grid) teknologi.

Ikke tilgængelig i Danmark fra start er versionen med 150 hk – hvor har man en 100 kW DC-oplader.

Hurtig opladning

Opladningstiderne er 11 kW AC fra 10 til 100 pct. på 4 timer 30 minutter og 100 kW DC fra 15 til 80 pct. på 30 minutter.

Man kan også få den med 120 hk / 225 Nm motor og 40 kWh batteri. Her er der 80 kW DC-opladning og rækkevidden er 300 km.

Opladningstiden er her 11 kW AC fra 10 til 100 pct på 3 timer 30 minutter og 80 kW DC fra 15 til 80 pct. på 30 minutter.

Kendt teknik

Motoren i Renault 4 er hentet direkte fra Renault Megane E-Tech Electric og Scenic E-Tech Electric.
Renault 4 E-Tech Electric kører fra 0-100 km/t på knapt 8.5 sekund og topfarten er begrænset til 150 km/t.

Hentet fra de større modeller er også affjedringen, der giver komfort som i en bil i en større klasse.

Affjedringen foran er hentet direkte fra Renault Captur, mens affjedringen bag er multilink som man finder det i Renault Megane E-Tech Electric.

Højt sikkerhedsniveau

Renault 4 E-Tech er pakket med sikkerheds- og komfortudstyr inklusive Active Driver Assist for level 2 (selvkørende) kørsel.

Der er 26 assistent-systemer og My Safety Switch, som gør at man kan vælge at aktivere de fem hjælpesystemer man bruger mest ved et enkelt tryk på en knap. Ganske som det kendes fra Renault Scenic E-Tech Electric.

Renault 4 E-Tech electric har også Google connected services, med OpenR Link multimedia system.

Design-idé fra 1961

Renault 4 E-Tech electric har mange designmæssige ligheder med den originale Renault 4 fra 1961 – når det gælder design – hvad enten det er kofangeren, kølergrillen eller det indvendige design.

En nøglefeature ved den nye Renault 4 E-tech Electric er canvas-taget, der dels er let – og dels giver bilen sit helt særlige præg.

Cavanstaget er 80 centimeter i bredden og 92 centimeter i længden. Taget kan åbnes i forskellige positioner.

Bygges sammen med Kangoo

Renault 4 E-Tech electric bliver bygget på Maubeuge-fabrikken, der er en del af ElectriCity komplekset. Den bygges sammen med Renault Kangoo.

Motoren bliver fremstillet på fabrikken i Cléon, mens batterierne bliver produceret på gigafabrikken i Douai – i samarbejde med AESC.

75 pct. af de underleverandører, der er til Renault 4, befinder sig alle mindre en 300 kilometer fra ElectriCity komplekset.

Lange traditioner

Maubeuge er i øvrigt en fabrik med lange traditioner. Det er her en af Europas mest solgte varevogne – Renault Kangoo er blevet produceret i over 25 år.

I alt er der solgt mere end fire millioner Renault Kangoo – heraf mere end 100.000 af den elektriske version.

Men på fabrikken er der også bygget legendariske Renault modeller som Renault 12, Renault Fuego, Renault 17, Renault 21 Nevada og Renault 19.

Dimensioner og vægt:
Længde: 4.14 m
Bredde: 1.79 m
Højde: 1.57 m
Akselafstand: 2.62 m
Front overhæng: 766 mm
Bageste overhæng: 753 mm
Frihøjde: 181 mm
Vægt: Fra 1,410 kilo
Bagagerum: 420 liter
Loading height: 607 mm
Anhængervægt: 750 kg

Motorer og batterier:
“Comfort range” version:
110 kW wound-rotor synkron electrisk motor (150 bhp / 245 Nm)
52 kWh lithium-ion batteri (WLTP rækkevidde op til 400 km WLTP)
“Urban range” version:
90 kW wound-rotor synkron motor elektrisk motor (120 bhp / 225 Nm)
40 kWh lithium-ion batteri (WLTP range større end 300 km WLTP.)

Opladere :
11 kW AC bi-directional for 90 og 110 kW motorer
80 kW DC for 90 kW motor
100 kW DC for 110 kW motor

Præstationer (110 kW motor og 52 kWh batteri version):
0 – 100 km/h cirka 8.5 sec
80 – 120 km/h cirka 7 sec
Topfart 150 km/h

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk