Zoe fra Renault er en utrolig behagelig bil at køre i – og man mærker ikke i kørestilen, at det er en elbil. Fabrikken har i dag 60 patenter i udviklingen til dato.
Bilen ankommer til maj – og det bliver først og fremmest offentlige myndigheder og kommuner, der kommer til at købe den.
Men alle købere skal bruge bilen med omtalte – man skal på forhånd vide, hvor langt man vil køre – og virksomheder skal have en fast rute, fordi den på en god dag kun kører 150 km på en opladning.
Lader på to en halv time
Til gengæld kan den oplades på to en halv time på en ladestander. Som andre elbiler kan den dog ikke oplades alene ved stikkontakten.
Zoe er sammen med Nissan Leaf de eneste, hvor der ikke kan oplades ved hurtig ladning (Quick Charge). Ifølge Nissan bruger de fleste kunder dog denne hurtige opladning.
Den kommer også som varepladebil, fordi Renault Danmark tror, at mange virksomheder med en grøn profil vil købe den.
Billigere med benzin-Van
De fleste private køber en varebil for at slippe for 180 pct. afgift. Derfor kan Renault i Danmark i efteråret levere en Dacia Sandero for 40.000 kroner – plus moms for private – uden moms for virksomheder.
Derfor bliver det i første række virksomheder, offentlige myndigheder og kommuner, der vil investere i den nye elektriske Renault Zoe.
For her er prisen 161.400 kroner inklusive moms plus fra 699 kr. om måneden for batterileje (op til 12.500 km.om året).
Kun momsregistrerede
Uden moms bliver det så cirka 130.000 kroner – men så er private kunder helt ude af billedet, da kun momsregistrerede virksomheder kan trække momsen fra. Til gengæld er det så faktisk ligegyldigt, om man tager bagsædet ud.
Men det gør Renault for at vise Zoe som varebil. Men hvor det er ulovligt for importøren at gemme bagsæderne, når en personbil normalt bygges om til Van – så bliver det ikke et problem i en Zoe.
Renault har tidligere meldt ud, at de så vidt muligt vil tilbyde deres biler som to-personer Van’s, når det er muligt.
Gule og hvide plader
Men hos Importøren ved pressechef Søren Hyltoft ikke, hvilke typer nummerplader, som Zoe skal have som varebil – men når der ingen afgifter er involveret kan der kun blive tale om hvide eller gule nummerplader.
VOTY.dk har prøvet den nye Zoe i Portugal mellem Lissabon og Cascais – og vi må tage hatten af for Renaults nye mini-elbil.
Det er til dato uden sammenligning den bedst kørende elbil, som vi har prøvet – den er letkørt og komfortabel, styrer præcist og opleves som enhver anden bil i denne B-segment klasse, som omfatter biler i samme størrelse som Renaults konventionelle Clio-model.
Større end Clio
Altså en klasse, hvor en meget stor del af landets biler er omfattet. Bagagerummet er endda 38 liter større i Zoe end i Clio (338 liter).
Elbiler er fortsat ikke udviklet færdige – og man må leve med en begrænset rækkevidde, som for Zoe dog nærmer sig de nævnte 150 km på en normal dag og måske 50 km. mindre en kold vinterdag, som vi har set med Renault’s andre elbiler Fluence og Kangoo.
Zoe’s litium ion elmotor er udviklet af tyske Continental – og batteriet erfra koreanske LG. Det har tre faser, hvor f.eks. Kangoo har én fase – og kræver en ladestander til opladning.
Better Place flest ladestandere
Lige nu er Better Place længst fremme med infrastruktur med 900 offentlige ladestandere. Clean Charge arbejder mest med virksomheder med deres RWE ladestandere og Clever har også en begrænset udbredelse i den retning.
Med tre faser og 11 watt opladning sker det på to en halv time – Better Place kører med 22 watt. Maksimum er 43 watt.
I øvrigt er der ifølge Renault 20.000 ladestandere i Europa ved udgangen af 2012 – et år før var tallet 10.000. I takt med, at flere vil køre elektrisk, er antallet stigende.
Arbejder på øget rækkevidde
Renault har været i tænkeboks for at finde muligheder for at øge rækkevidden på Zoe – og her bruger man bl.a. indbygget en varmepumpe som i en hus – den giver en god temperatur i bilen uden at det går ud over rækkevidden.
Desuden opsamler den energi ved opbremsning og motorbremsning som i f.eks. Kangoo Z.E. Endelig benytter Zoe Michelins nye Energy E-V dækket, som sikrer lavere rullemodstand og dermed øget rækkevidde.
Advarlslyd for fodgængere
Zoe har også en anden nyskabelse. Den har fået en lyd-advarselslyd (voice alarm), som virker mellem 1- og 30 km/t – så fodgængeren kan høre, når man kommer kørende.
Jeg havde glemt det på et tidspunkt, og måtte bremse hårdt op, da en fodgænger intetanende trådte ud foran bilen – vedkommende blev ret chokeret efterfølgende.
Det centrale element i Zoe er R-Link, et integreret multimediesystem, der altid er on-line. Her får man en 7-tommer skærm med alle funktioner fra radio, navigation og kontrol af batteriet.
50 forskellige APP’s
Dertil kommer mulighed for at downloade 50 forskellige APP’s – dvs. komme på facebook, downloade mails og google sig til hvad som helst.
Hjemmefra kan man følge bilen – se hvor langt opladningen er nået og evt. sætte en bilvarmer i gang. Hvis bilen stjæles, kan man faktisk via fjernbetjening af R-Link stoppe bilen. Der samme kan man, hvis kunden ikke har betalt regningen.
Fuld sikkerhedspakke
Sikkerhedsmæssigt har bilen bl.a. ABS, ESP (esc), ASR antispin, bakkeholder (hill holder), dobbelt airbag og sideairbags, mulighed for at vælge eco-mode – som skærer ned for motorkraft og øger rækkevidden 10 pct. – klimaanlæg, TOM TOM navigation, LED kørelys, Isofix, justerbart rat og sæder med integrerede nakkestøtter.
Zoe koster 161.400 kr. i basisudgave men Renault tror kunderne vil have de bedre udstyrede Zoe Zen og Intens med bedre udstyr til 174.900 kr. Uden moms en merpris på ca. 10.000 kr.