Firehjulstræk til kassevogne ses ikke så meget herhjemme – men en god idé, hvis man kører meget på smattede veje og byggepladser.

I vores nordiske broderlande er firehjulstrukne varebiler foretrukne – men her har de også en anden topografi med bjerge og vidtstrakte skovområder.

Herhjemme er det nærmest kun pick-up køretøjer, der sælger som 4×4 – men Ford tror at den nye 2-tons Transit AWD (4×4), der officielt lanceres herhjemme efter nytår, vil have gode muligheder for håndværkere og entreprenører, der ofte bevæger sig på smattede veje og ditto byggepladser.

Hertil kommer offentlige myndigheder med behov for off-road kørsel – bl.a. forsyningsselskaber.

Øget frihøjde

Vi har prøvet bilen sammen med en lokal tømrermester fra Amager – Claus Ettrup i Dragør.

Han peger på den øgede frihøjde, som gør det sværere at komme ind bag rattet og op i varerummet. Det kræver tilvænning i stil med at entrere en mindre lastbil, men sådan er det oftest med firehjulstrækkere.

Den øgede frihøjde betyder også en større læssehøjde, men det er ikke et problem, hvis man anvender en truck. Der er dog trinbræt tril at lette adgangen tril varerummet.

Lavt gearet

Testbilen er en to tons udgave med den største 170 hk motor i nyeste EcoBlue Euro 6 udgave, der har et drejningsmoment på 405 Nm mellem 1.500- og 2.500 omdrejninger. Motoren er langs-liggende – ligesom i de baghjulstrukne udgaver.

Bilen er lavt gearet, og vores testchauffør peger på, at man allerede fra 80 km/t kan anvende sjette gear. Det giver ekstra støj og resonnans ved topfart på motorvejen, nævner han.

Men under normale forhold er der godt med trækkraft i motoren, synes han – men støjniveauet er også højt, når bilen med ca. 800 kg. ballast skal forcere stigninger. Til gengæld sørger testbilens firehjulstræk for, at kørslen er stabil. Ettrup synes, at bilen er ganske letkørt.

Ranger-motor ville passe

Selv om Fords nyeste to-liter motorer er smidigere end de tidligere motorer til Transit, ville en 3,2 liters maskine, som sidder i den kraftigste Ranger pick-up version løse problemet. Ikke mindst, hvis man også påtænker at anvende trailer. Trailervægten til vores testbil kan være 2,8 tons.

Gearskiftet er dog også lidt tungt at arbejde med – og koblingen er også lidt tung.

11,6 km/l er det officielle forbrug med 4×4 teknik, hvor det med to-hjulstræk er over 14 km/l. Men øget forbrug er normalt med firehjulstræk. Bilen har med SCR katalysator med AdBlue tilsætning, og man fylder diesel og AdBlue på under samme klap.

Ikke hard-core 4×4

Der er ikke tale om en 4×4-teknologi, der matcher rigtige off-road biler – men et helt nyt system, der er enkelt og alligevel velfungerende. Modsat det tidligere manuelle system, er det nu 100 procent elektronisk styret. Det gør det især en fordel, når underlaget er løst f.eks. i sne og i mudder.

Ford har udnyttet sensorerne fra bilens esc-stabilitetssystem og antispin-system. Der benyttes en højtydende elektronisk pumpe, som styrer spærring af differentialer og sikrer bedste moment til alle fire hjul – det sker trinløst mellem akslerne.

Det vil sige kan flytte trækkraft til for-og baghjul, hvor behovet er størst – lige fra ret forhjulstræk til rent baghjulstræk.

Kun 45 kg mere vægt

Det er let at låse systemet – det klares via en knap på instrumentbrættet. Man kan vælge at køre i Automatic eller Lock (lås). Førstnævnte bruges under de fleste forhold – Lock i vanskeligt terræn.

4×4 transfer-gearkassen og forakslen er integreret i bilens gearkasse – så mervægten fra den normale 4×2 bil er kun 45 kg.

Transit-serien fås nu også med Connectivity systemet SYNC 3, hvor man både kan få hjælp i tilfælde af uheld og få hjælp til at finde den nærmeste café bare ved at råbe kaffe ud i luften – straks kommer en liste af cafeer på bilens touch-screen. Systemet virker også godt som telefontavle.

Læssehøjde 713 mm.

Som 4×4-køretøj er læssehøjden vel høj med i alt 713 mm – noget mere end den forhjulstrukne udgave.
Varerummet var beklædt – og der var 10 fastgørelses-kroge i testbilen. Fremhæves skal de fire LED lys i loftet, som giver fornem belysning, peger Claus Ettrup på.

Kabinen er der ikke ændret meget ved, men man skal vænne sig til de mange knapper og betjeningsgreb, der er samlet omkring rattet.

Roses skal dog de komfortable sæder, der yder god støtte. De to-delte sidespejle er gode og sikrer godt udsyn bagude.

Nødbremse er ekstra

Der er god komfort bag rattet. Førersædet yder god støtte, men det er fortsat svært at strække venstre ben på grund af den store hjulkasse, som de fleste vælger at sætte foden på, men foden kan godt lirkes ind bag koblingspedalen.

Transit fås i dag i særlige sikkerhedspakker, hvor man kan få nødbremsesystem og en hel del andre sikkerhedssystemer, men endnu er det knap et par procent af kunderne, som investerer i dette udstyr. Standard er dog esc stabilitetssystem.

Vi skal også fremhæve oliefyret i bilen, som kan aktiveres gennem den ekstra fjernbetjening, der sidder sammen med startnøglen.

Tekniske data Ford Transit AWD:
Motor: 4 cyl. EcoBlue diesel.
Slagvolumen: 2 liter.
Ydelse: 170 hk v. 3.500 omdr.
Moment: 405 Nm v. 1.800-2.700 omdr.
Gear: 6 trins manuel.
Miljø: SCR m. partikelfilter.
Forbrug g/s: 11,6 km/l.
CO2 udslip: 228 g/km.
Bremser: Skivebremser – ABS og esc.
Totalvægt: 3.500 kg.
Køreklar vægt: 2.606 kg.
Trailervægt: 2.800 kg.
Varerumsmål: 3.044 x 1.784 x 1.886 mm.
Mål sidedøre: 1.300 x 1.700 mm.
Mål bagdøre: 1.565 x 1.748 mm.
Læssehøjde: 713 mm.
Affjedring: Uafhængig for/stiv bagaksel.
Fabriksgaranti: 2 år.
Pris ekskl. moms: 316.917 kr.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk